چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶
سلامت نیوز : از هر یكصد نفر در جهان، یك نفر به بیماری شیزوفرنی مبتلا می شود؛ بیماری ای كه در گذشته از آن به عنوان دیوانگی یا جن زدگی یاد می شد.
   
شیزوفرنی یكی از شایع ترین بیماری های روحی و روانی به شمار می رود كه برگرفته از یك واژه یونانی و به معنای ذهن منقطع است؛ هرچند نام های دیگری مانند روان گسیختگی و اسكیزوفرنی نیز به آن منتسب شده است.
شیزوفرنی ، مغز را تضعیف می كند و تغییرات چشمگیری در رفتار و قوه ادراك فرد پدید می آید بطوریكه او صداهایی را می شنود یا تصاویری را می بیند كه دیگران نمی توانند آنها را تجربه كنند.
به زعم روانشناسان و روانپزشكان، هرگونه تغییر رفتاری از افسردگی گرفته تا انزواطلبی می تواند نشانه ای برای بیماری های روحی و روانی از جمله شیزوفرنی باشد.
هرچند منشاء دقیق بروز بیماری شیزوفرنی نامشخص است اما بروز این بیماری به عواملی مانند عوامل بیولوژیك و ژنتیكی، عوامل محیطی ، مصرف مواد مخدر، استرس، استعداد شخصی و سابقه خانوادگی بستگی دارد.
این بیماری بیشتر در دوران نوجوانی و جوانی بین 15 تا 30 سال رخ می دهد هرچند تحقیقات جدید ثابت كرده است كه علایم این بیماری در مردان پنج سال زودتر از زنان خود را نشان می دهد.
بطور معمول چندین سال طول می كشد كه افراد با پیشرفت علایم، نسبت به بیماری خود حساس شوند و به پزشك مراجعه می كنند.
براساس تحقیقات نوین، علایم بیماری شیزوفرنی را می توان زودتر تشخیص داد. به گفته محققان، این بیماری ابتدا با یاس و ناامیدی و عصبانیت های غیرعادی آغاز می شود و بیماران شیزوفرنی در مراحل اولیه، بطور مداوم افكار مشابه و تكراری دارند و خاطرات تلخ گذشته بطور مرتب در ذهن آنان تكرار می شود.
وضعیت روانی بیماران شیزوفرنی به تدریج بدتر می شود. برخی از آنان احساس می كنند كه شخصی آنان را تعقیب می كند و ترس و لرزی عجیب بر آنان مستولی می شود.
بیماران گاهی احساس می كنند زمین زیر پای آنان، دهان باز كرده است یا صداهای بلندی را می شنوند كه دیگران قادر به شنیدن آن صداها نیستند.
علایم این بیماری را می توان كنترل كرد، هرچند 25 درصد بیماران نسبت به درمان ، مقاومت نشان می دهند.
مدیر گروه روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره این بیماری به خبرنگار ایرنا می گوید: هذیان، توهم ، شنیدن صدا و دیدن تصاویر غیرعادی، فكرهای عجیب و بدبینی از نشانه های بیماری شیزوفرنی است.
سیدمهدی صمیمی اردستانی می افزاید: معمولا بیماران شیزوفرنی با تاخیر به متخصص مراجعه می كنند درحالی كه اطرافیان و خانواده بیمار براساس شواهد می توانند به علایم این بیماری پی ببرند و بیمار را به موقع نزد متخصص ببرند.
وی، گوشه گیری، بی حوصلگی و عصبانیت های كاملا بی دلیل را از نشانه های شیزوفرنی برشمرد كه ممكن است در بیماری افسردگی نیز مشاهده شود.
این روانپزشك بیمارستان امام حسین (ع) خاطرنشان می كند: هرگونه تغییر رفتار باید جدی گرفته شود و به موقع به متخصص مراجعه كرد.
صمیمی اردستانی می افزاید: درمان شیزوفرنی از دو تا پنج سال ادامه دارد و حتی گاهی تا پایان عمر باید تحت كنترل باشد.
وی می گوید: علایم شیزوفرنی بسته به شدت و نوع بیماری قابل كنترل است و پاسخ برخی افراد به درمان بهتر است.
این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می افزاید: به تاخیر انداختن مراجعه به متخصص می تواند موجب بی توجهی فرد به سلامت جسمی و فردی خود و بروز بیماری های ناشی از این بی توجهی شود.
صمیمی اردستانی اضافه می كند: همچنین به تاخیرانداختن مراجعه به متخصص، پاسخ به درمان را در بیماری شیزوفرنی دشوارتر می كند و هرچه مراجعه زودتر باشد ، نتیجه درمانی نیز بهتر خواهد بود.
واكنش‌های نابجا و كند، از دست دادن اراده و گریختن از اجتماع از دیگر علایم بیماری شیزوفرنی است كه زندگی و فعالیت‌های فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: فرایند انتقال و ترخیص بیماران به بخش های ویژه مورد غفلت قرار گرفته است و نیاز به اصلاح دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha