چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 27040
سلامت نیوز : سنگ کلیه ذرات کوچک و سختی هستند که در یک یا هر دو کلیه تشکیل شده و گاهی به داخل حالب ها (لوله های عضلانی باریکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند) انتقال می یابند.

دکتر علی شمسا متخصص اورولوژی و استاد این دانشگاه درباره این بیماری اظهار داشت: کلیه از نظر اندازه از یک دانه شن تا حدود یک توپ گلف متغیر بوده و ممکن است منفرد یا متعدد باشد سنگ کلیه معمولاً بزرگسالان بالای ۳۰ سال از هر دو جنس را مبتلا می كند ولی در مردان شایع تر است.

وی سنگ کلیه ، حالب و مثانه را از بیماری های شایع اورولوژی برشمرد و گفت: این بیماری در فصل گرما به دلیل افزایش تعرق و کمبود آب بدن بیشتر مشاهده می شود .

دکتر علی شمسا بیماری های مادرزادی، پرکاری تیروئید، افزایش اسید اوریک ادرار، بی حرکتی طولانی، عفونت های ادراری اعم از میکروبی و انگلی را از دیگر عوامل بروز سنگ کلیه عنوان کرد و افزود: اشباع مواد تشکیل دهنده ادرار در کلیه و مثانه موجب بروز سنگ می شود .

وی با اشاره به این که حدود هفتاد درصد  سنگ های کلیه، از جنس اگزالات کلسیم است که  بیشتر در سنین میانسالی بروز می کند ابراز د اشت: نوشیدن آب فراوان و متناسب با نیاز بدن بهترین راه برای پیشگیری از بروز این بیماری است .

این متخصص اورولوژی تصریح كرد: برخی تصور می کنند با مصرف مواد غذایی کلسیم دار، مبتلا به سنگ کلیه می شوند و مصرف این ماده غذایی را محدود می کنند كه این تصور بسیار نادرست است و ادامه این رژیم غذایی می تواند صدمات جبران ناپذیری (پوکی استخوان ) به بدن بیمار وارد کند كه بهتر است برای پیشگیری از این بیماری توصیه های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر علی شمسا با بیان این که احتمال بروز سنگ کلیه در 5 سال اولیه پس از ابتلا به این بیماری  50 درصد است خاطرنشان كرد: در صورت تمایل افراد به روزه داری بهتر است پس از مشورت با پزشک از داروهای پیشگیرانه و آب فراوان استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha