سلامت نیوز :  مدیر شبكه بهداشت شهرستان آبیك گفت: هیچ‌گونه بررسی علمی و جامعی در رابطه با اثرات آلوده‌كننده كارخانه سیمان آبیك صورت نگرفته است.

حمید برودتی در گفت‌وگو با فارس  با اشاره به اینكه هیچ‌گونه بررسی علمی و جامعی در رابطه با اثرات آلوده‌كننده كارخانه سیمان آبیك صورت نگرفته است، اظهار داشت: یكی از خواسته‌های اساسی ادارات بهداشت نیز بررسی این موضوع مهم است.

وی با اشاره به اینكه صنعت سیمان یك صنعت بسیار آلاینده است، گفت: اگر نكات خاص حفاظت محیط زیستی رعایت نشود، این صنعت می‌تواند به شدت آلاینده باشد و مهمترین آسیبی كه این صنعت به وجود می‌آورد، بیماری‌های تنفسی و برخی بیماری‌های پیش‌رونده و محدود‌كننده عملكرد ریه است كه نه درمان خاصی دارد و نه بهبود پیدا می‌كند.

مدیر شبكه بهداشت شهرستان آبیك با اشاره به اینكه آلایندگی كارخانه سیمان این شهرستان می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دیگری همچون بیماری‌های چشمی، پوستی و مخاطی شود، افزود: مهمترین مسئله‌ای كه شركت سیمان آبیك دارد، بحث شفاف نبودن آن در پایش‌هاست؛ در واقع طی بررسی‌های محیط زیست، میزان خروجی این كارخانه در حد استاندارد نیست.

وی با اشاره به اینكه فیلتر‌هایی كه لازمه كارخانه‌های صنعتی به خصوص سیمان است، در خروجی‌های این واحد صنعتی وجود ندارد، اضافه كرد: مسیر بادها به سمت شهرستان آبیك است و آلودگی‌های این واحد صنعتی به سمت این شهرستان می‌رود.

برودتی با بیان اینكه مسئله و مشكل آلایندگی كارخانه سیمان آبیك باید به صورت علمی و نه احساسی حل شود، عنوان داشت: یكی از خواسته‌های مردم و مسئولان، بررسی علمی آلودگی‌های سطح شهر است و می‌توان برای این موضوع، یك طرح پیشنهادی علمی نوشت.

وی با اشاره به اینكه در صورت بررسی علمی این مسئله، مسئولان این كارخانه نیز نمی‌توانند موضوع آلودگی را انكار كنند، تصریح كرد: از طریق مستندات علمی، برخورد قضایی نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد و در عین حال اگر با بررسی‌هایی لازم نیز به این نتیجه برسیم كه این واحد آلاینده نیست و خطری برای محیط زیست و سلامتی مردم ندارد حداقل می‌توان با ارائه مستندات به مردم ساكن آبیك و دیگر شهرها، در خصوص سلامت هوای محیط زندگیشان اطمینان خاطر ایجاد كرد.

مدیر شبكه بهداشت شهرستان آبیك با بیان اینكه مسئولان كارخانه سیمان آبیك می‌توانند به حل این مسئله كمك كنند، ادامه داد: كمیته برنامه‌ریزی استان می‌تواند هزینه این پروژه علمی را تقبل كند و در عین حال نیز مسئولان این كارخانه می‌توانند برای اثبات حسن نیت خود و انكار آلودگی هوای ناشی از این واحد، این هزینه را تقبل كنند.

وی با اشاره به اینكه تصور نمی‌كنم درآمد این واحد صنعتی كم باشد، بیان داشت: مدیران این كارخانه با مقدار كمی هزینه نیز می‌توانند این پروژه علمی را برای آرامش بخشیدن به مسئولان استانی و مردم اجرا كنند.

برودتی با اشاره به اینكه باید در شهرستان آبیك بود و دید كه میزان آلایندگی این كارخانه بسیار بالاست، اظهار داشت: بیشترین تأثیر مخرب این آلودگی بر كودكان و سالمندانی است كه زمینه بیماری‌های تنفسی و قلبی دارند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: تأثیر آلودگی‌های این واحد در طولانی‌مدت است و معمولاً افراد متوجه بروز بیماری نمی‌شوند چرا كه آرام آرام و به مرور زمان بافت‌های بدن را از بین می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha