مدیركل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: جامعه جهانی باید با پذیرفتن اصل مسئولیت مشترك بین‌المللی عملاً در مبارزه با موادمخدر مشاركت كند؛ چرا كه مشكل موادمخدر،‌ یك مشكل جهانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، محمود بیات با اشاره به كاهش برداشت مواد مخدر در سال گذشته در افغانستان، گفت: احتمالاً امسال كشت و برداشت موادمخدر بیشتر خواهد شد؛ چرا كه تولید مواد در سال قبل به دلیل شیوع آفت در مزارع آن كشور كاهش و قیمت افزایش یافته بود اما امسال كشت بیشتر خواهد شد كه در هر صورت جهان را در معرض خطر بزرگی قرار خواهد داد.

وی با بیان اینكه كشور ایران به دلیل قرار گرفتن در همسایگی افغانستان به‌عنوان بزرگترین تولید‌كننده موادمخدر در جهان،‌ خسارت‌های زیادی را متحمل می‌شود، افزود: تولید بیشتر موادمخدر، وضعیت مبارزه با آن را برای كشور ما مشكل‌تر می‌كند؛ چرا كه نیروهای بیشتری باید برای مبارزه تقویت و سیستم‌های امنیتی و كنترلی بیشتری مجهز شوند؛ در واقع هر چقدر تولید موادمخدر افزایش پیدا كند و منافع مافیای موادمخدر نیز بیشتر ‌شود، به همان نسبت هزینه‌های ما در جبران خسارت‌های ناشی از آن افزایش می‌یابد.

مدیركل روابط بین‌الملل ستاد با بیان اینكه در سال گذشته 508 تن و 661 كیلوگرم انواع موادمخدر كشف شد، گفت: در آن مدت نیز ‌هزار و 344 عملیات درگیری با قاچاقچیان موادمخدر انجام شد كه در آن ارتباط 31 نفر از نیروهای مبارزه‌ با موادمخدر در كشورمان به شهادت رسیدند و 18 نفر نیز مجروح شدند.

بیات در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در كشور ما موادمخدر به آن شكلی كه خشخاش در افغانستان تولید می‌شود، نیست، ممكن است در طول سال یك یا دو لابراتوار موادمخدر صنعتی باشند كه آن هم با هوشیاری پلیس شناسایی و منهدم می‌شوند ولی آنها نقشی در تولید موادمخدر ندارند. آنچه كه در جریان موادمخدر در جهان نقش بزرگی دارد، لابراتوارهایی هستند كه در افغانستان وجود دارند.

وی با بیان اینكه جامعه جهانی می‌تواند نقش كمك‌كننده‌ای در مبارزه با موادمخدر داشته باشد، گفت: مشكل موادمخدر، یك مشكل جهانی است، قاچاق موادمخدر افغانستان از اولین كشور همسایه آن شروع و معمولاً از یك طرف به كشورهای اروپایی و نروژ و فنلاند ختم می‌شود و از طرف دیگر به آمریكا و آمریكای جنوبی می‌رسد و اخیراً نیز به آفریقا هم منتقل می‌شود. لذا جامعه جهانی و در واقع همه كشورهای جهان باید با پذیرفتن اصل مسئولیت مشترك بین‌المللی در مبارزه با موادمخدر مشاركت نمایند؛ چرا كه اعتیاد فقط مشكل یك كشور نیست مشكل همه كشورها است.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر تاكید كرد: جلوگیری حتمی از تولید موادمخدر در افغانستان توسط غربی‌ها اولین كاری است كه جامعه جهانی می‌تواند برای حل شدن مشكل موادمخدر در كشورها انجام دهد.

بیات در ادامه، از بین بردن لابراتوارهای تولید موادمخدر در افغانستان، دستگیری قاچاقچیان موادمخدر در داخل آن كشور، شناسایی و انهدام باندهای اصلی قاچاق مواد در افغانستان و اروپا، تلاش برای كشت جایگزین با همكاری كشاورزان افغانی و تقویت تجهیزات مرزی برای كنترل دقیق‌تر را از دیگر كمك‌هایی برشمرد كه جامعه جهانی می‌تواند در مبارزه با موادمخدر انجام دهد.

وی انگیزه قاچاقچیان در تجارت موادمخدر را فروش آن در اروپا عنوان و تصریح كرد: در سال گذشته قیمت موادمخدر در افغانستان افزایش یافت و به كیلویی 200 دلار رسید. این قیمت با ترانزیت به ایران 250 دلار در هر كیلو می‌رسد، اما ترانزیت این مواد به ایتالیا و انگلیس قیمت آن را به 2500 دلار و حتی 20 هزار دلار در هر كیلو افزایش می‌دهد. پس انگیزه قاچاقچی این نیست كه موادمخدر را در ایران بفروشد بلكه قصد فروش آن را در اروپا دارد.

بیات ادامه داد: قاچاقچیان پول حاصل از فروش موادمخدر را در افغانستان نه می‌توانند خرج كنند و نه سرمایه‌گذاری كنند و حتی در كشورهای مسیر ترانزیت همچون ایران كه پول خارجی قبول نمی‌كند و در تحریم است هم نمی‌توانند سرمایه‌گذاری كنند. لذا آنان پول‌ها را به طرق مختلف از افغانستان وارد كشورهایی كه باندهای قاچاق وجود دارد، منتقل و از آنجا نیز به سیستم مالی بین‌المللی (بانك‌های معروف جهانی) كه عمدتاً در اروپا هستند وارد می‌كنند. مسلماً اگر قاچاقچیان نمی‌توانستند چنین سرمایه‌گذاری را در اروپا انجام بدهند، این تجارت را رها می‌كردند و به تجارت دیگری روی می‌آوردند.

وی گفت: تمام كشورها می‌توانند با همكاری یكدیگر، مبارزه‌ای موفق با موادمخدر داشته باشند، اگر كشورهای اروپایی هر كدام، سالانه تنها 100 دلار در داخل افغانستان یا مرز آن در راه این مبارزه هزینه كنند در واقع از هدر رفتن 15 هزار دلار در كشور خود جلوگیری كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha