شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 270521

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از چند روز گذشته حدود یکصد تا 150 قطعه فلامینگو پس از حدود 2 سال غیبت و آبگیری نسبی در تالاب بین المللی گاوخونی فرود آمده اند.

فلامینگوها در تالاب گاوخونی اصفهان فرود آمدند

سلامت نیوز: سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از چند روز گذشته حدود یکصد تا 150 قطعه فلامینگو پس از حدود 2 سال غیبت و آبگیری نسبی در تالاب بین المللی گاوخونی فرود آمده اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،حسین اکبری افزود: این گونه پرنده آبزی در مهاجرت های بهاره از عرض های جغرافیایی شمالی به سمت مناطق میانی و جنوبی پرواز می کند.


وی با بیان اینکه بارش ها و سیلاب های فروردین امسال منجر به آبگیری بخشی از این تالاب و تجدید حیات برخی از پوشش های گیاهی منطقه شد، تصریح کرد: همین امر باعث مراجعه برخی از گونه های جانوری مانند فلامینگو، انواعی از اردک ها، مرغابی ها، غازها، پرستوهای دریایی، پلیکان، باتلان و کِشیم به گاوخونی شد.


اکبری دبی آب ورودی به تالاب بین المللی گاوخونی در زمان حاضر را حدود 250 لیتر در ثانیه اعلام و خاطرنشان کرد: ابتدای امسال در یک بازه زمانی از حدود هشتم تا 16 فروردین به دلیل بارش های زیاد و سیلاب، دبی ورودی تالاب به حدود 10 تا 15 متر مکعب بر ثانیه هم رسید.


وی ادامه داد: با این میزان ورودی، حدود 10 درصد تالاب آبگیری شد اما پس از آن با قطع شدن بارش ها و گرم شدن هوا، بخشی از آب تالاب تبخیر شد و به سمت خشک شدن رفت.


سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه امسال بسیاری از تالاب ها در کشور وضعیت مناسبی پیدا کردند، گفت: تالاب گاوخونی به دلیل اینکه آورده آبی قوی و حقابه زیست محیطی چندانی نداشت و از طرفی وسعت آن بسیار بزرگ و حدود 47 هزار هکتار است و در اقلیم گرم و خشک با شرایط تبخیر بالا قرار گرفته، در مقایسه با سایر تالاب ها وضعیت خوبی ندارد.


اکبری با اشاره به اینکه در زمان حاضر نمی توان گفت که چه مقدار آب وارد تالاب شده است، اظهار امیدواری کرد که امسال با توجه به بارش ها و ذخیره آبی خوبی که وجود دارد، حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تخصیص یابد.


گاوخونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال 1975 به ثبت رسید.تالاب گاوخونی دارای وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع است و در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.


کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب های جاری شده در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.
حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در هر سال 176 میلیون متر مکعب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha