چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 27053
سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان، عفونت، خونریزی و مسمومیت را از مهمترین علل مرگ و میر زنان در دوران بارداری دانست و گفت: مسمومیت حاملگی عامل 16 درصد مرگ و میر زنان در این دوران است.

دكتر لیلا اصغری در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار داشت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، شیوع عارضه مسمومیت بارداری در كشورهای جهان سوم بیشتر است و به دلیل عدم تشخیص و درمان به موقع، شانس بهبودی و کنترل عوارض آن كمتر می‌شود.

وی افزود: این عارضه با ایجاد فشار خون بالاتر یا مساوی 90/140 میلیمتر جیوه، ورم ناگهانی اندامها (دست، پا، صورت و لب‌ها)، افزایش ناگهانی وزن، بروز سردرد و سرگیجه، لخته شدن خون در اندام‌ها، تغییر در شمارش پلاكتهای خون و افزایش میزان دفع پروتئین در ادرار همراه است که مادر در صورت مشاهده هر یک از این موارد سریعا باید با پزشک خود مطرح کند.

این متخصص زنان در ادامه گفت: راههای پیش بینی این بیماری در حال حاضر بسیار كم هستند و هیچ یك به طور قطع اثبات نشده‌اند، این راهها در حكم فرضیه بوده و شامل اندازه‌گیری فشار خون مادر در طی هفته‌های 28 تا 36 حاملگی، اندازه‌گیری سطح اسید اوریك خون و مقایسه آن در سه ماهه مختلف بارداری و اندازه‌گیری فیبرونكتین جنینی است.

دكتر اصغری اظهار داشت: رعایت رژیم غذایی خاص مانند استفاده از غذاهای كم نمك، استفاده از آسپرین و مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان در تنظیم عملكرد كلیه‌ها برای جلوگیری از مسمومیت بارداری مفید است.

وی افزایش فشار خون مادر را تهدیدی برای سلامتی جنین دانست و گفت: افزایش فشار خون مادر بدلیل اختلالاتی كه در جفت بوجود می‌آورد، مانع عبور مواد غذایی از مادر به سمت جنین شده و باعث اختلال در رشد جنین می‌شود و در صورتی كه این اختلال شدید باشد ممكن است باعث مرگ جنین شود.

این متخصص زنان با تأكید بر ختم بارداری در صورت تهدید جان مادر در مسمومیت بارداری افزود: در برخی موارد برای این كه جان مادر حفظ شود حاملگی باید ختم شود و جنین زودتر به دنیا بیاید كه در این صورت خطر نارس بودن نیز جنین را تهدید می‌كند.


دكتر اصغری در ادامه به خطراتی كه برای مادر در طی مسمومیت بارداری وجود دارد اشاره كرد و گفت: یكی از مهمترین خطرات اختلال انعقاد خون است كه ممكن است خون در عروق حیاتی یا در ساق پاها لخته شود كه بسته به محل گرفتاری عوارض خاص خود را خواهد داشت هم چنین ممکن است پارگی كبد یا شبكیه چشم نیز برای مادر اتفاق بیفتد.

وی با بیان این كه درمان این بیماری به شدت آن بستگی دارد، افزود: در موارد خفیف و یا متوسط در صورتی كه جنین قابلیت حیات داشته باشد، مادر را با داروی ضد فشار خون درمان كرده و تحت نظر می‌گیریم تا زمانی كه بتواند نوزاد خود را بدنیا بیاورد ولی در موارد شدید كه جان مادر در معرض خطر است ختم حاملگی در هر سنی از حاملگی توصیه می‌شود.

این متخصص زنان در مورد روش زایمان در مسمومیت بارداری گفت كه روش انتخابی، زایمان به صورت طبیعی است مگر این كه در موارد خاصی كه فرصت چندانی برای زایمان طبیعی باقی نماند یا به دلایل مامایی مجبور به انجام عمل سزارین باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha