جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 27061

کانونها ی گرد و غباردر عراق، سوریه و عربستان شناسایی شده اند هر کدام آنها حدود 50 هزار هکتار وسعت دارند.

سلامت نیوز : کانونها ی گرد و غباردر عراق، سوریه و عربستان شناسایی شده اند هر کدام آنها حدود 50 هزار هکتار وسعت دارند.

ورود موج جدید گرد و غبار از روز جمعه به کشور وارد می شود و احتمال می رود، مناطق غربی کشور  جمعه و شنبه تحت تاثیر گرد و غبار موجود در منطقه قرار بگیرند.

 مهندس محسن جباری مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به ورود موج جدید گرد و غبار از روز جمعه به خبرآنلاین گفت: از فردا بارندگی کشور محدود به استان های یزد، کرمان، شرق هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان خواهد بود. البته در برخی از بخش های مرکزی کشور شاهد بارش جزئی باران خواهیم بود و از روز شنبه با ورود سامانه جدید بارشی از سمت نوار غربی کشور استان های این منطقه تحت تاثیر بارندگی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون 14 کانون منشاء اصلی پدیده گر و غبار هستند گفت: این کانونها که در عراق، سوریه و عربستان شناسایی شده اند هر کدام آنها حدود 50 هزار هکتار وسعت دارند.

وی تصریح کرد: گرد وغباری که از جنوب و از طریق کانونهای عربستان وارد کشور می شود به دلیل آنکه ذرات گرد و غبار آنها درشت تر و از جنس سیتیس می باشد از شدت کمتری برخوردار بوده و مدت پایداری آنها در آسمان کمتر است، اما گرد و غبارهای جدید که منشاء آنها شمال و مرکز عراق و سوریه است به دلیل تشکیل شدن از ذرات رس از آلودگی بیشتری برخوردار بوده و مدت زمان بیشتری در جو باقی می مانند.

وی در ادامه با اعلام اینکه پدیده گرد و غبار برای سازمان هواشناسی یک پدیده تازه و ناشناخته نیست، علل اصلی شکل گیری این پدیده را موقعیت و وضعیت جغرافیایی منطقه از نظر وجود مناطق کویری خشک و وسیع، توپوگرافی (شکل زمین)، شکل گیری جریان شدید و ناگهانی وزش باد روز کانونهای گرد و غبار، کاهش نزولات جوی و وقوع خشکسالی های مداوم عنوان کرد.

جباری با بیان اینکه هم اکنون یک سوم کشور عراق و نیمی از سوریه به کانونهای گرد و غبار تبدیل شده اند گفت: به خاطر افزایش همین کانونهاست که با وزش کمترین باد روی این کانونها شاهد ایجاد پدیده گرد و غبار هستیم و به خاطر اینکه این جریانات عمدتا از سطوح غرب شکل می گیرد اولین استانهای درگیر این پدیده کرمانشاه، ایلام و کردستان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha