سلامت نیوز : متخصصان كالج پزشكی «پن» در آمریكا، تاثیر یك پروتئین حركتی را در جلوگیری از رشد تومورهای تخمدان در انسان شناسایی و ارزیابی كرده‌اند.

به گزارش  ایسنا، این متخصصان معتقد هستند كه پروتئین مزبور می‌تواند در نهایت موجب مرگ سلول‌های سرطانی شده و به راه‌حلی برای درمان این سرطان به شیوه‌های جدید تبدیل شود.

پروفسور كاتلین مولدر و دستیارانش پیش از این در آزمایشاتشان متوجه شدند كه این پروتئین موسوم به km23-1 تقریبا در نیمی از بیماران مبتلا به سرطان تخمدان تشخیص داده می‌شود. در آزمایش جدید این متخصصان تولید پروتئین km23-1 را به روش ژنتیكی در موش‌های آزمایشگاهی كه حامل سلول‌های سرطانی انسان بودند، افزایش دادند.

به گزارش روزنامه تایمز آو ایندیا، km23-1 در واقع یك واحد زیرمجموعه‌ای از پروتئین، حركتی دیگری تحت عنوان dynein است كه نقش مهمی در تقسیمات سلولی ایفا می‌كند. مطالعه روی موش‌ها نشان داد وقتی مقدار این پروتئین در بدن بیشتر شود از رشد سلول‌های سرطانی تخمدان جلوگیری می‌كند.

به گفته پزشكان، سرطان تخمدان به علت تغییرات بدخیم سلول‌های تخمدان ایجاد می‌شود و دومین سرطان شایع دستگاه تناسلی زنان محسوب می‌شود. خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری از سایر سرطان‌های دستگاه تولیدمثلی بیشتر است.

به گزارش ایسنا، با این كه سرطان تخمدان شیوع چندان زیادی ندارد اما به دلایلی باعث مرگ ومیر زیادی می‌شود كه یكی از این دلایل مبهم و غیرمشخص بودن علایم سرطان تخمدان است كه در نتیجه زنان و پزشكان آنها معمولا این علایم را مربوط به بیماری‌های رایج دیگر تصور می‌كنند و زمانی كه سرطان تشخیص داده می‌شود، اغلب تومور پیشرفت كرده و به خارج از تخمدان سرایت كرده است.

همچنین تخمدان سرطانی، سلول‌های بدخیمی را از خود بیرون می‌ریزد كه اغلب بر روی رحم، مثانه، روده و دیواره روده جای می‌گیرند. این سلول‌ها حتی پیش از آن كه سرطان شناسایی شود، شروع به ساخت تومورهای جدید می‌كنند.

شرح این یافته در مجله بین‌المللی سرطان منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha