جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 27065
سلامت نیوز : یک متخصص اطفال در خصوص بروز خال‌ها و لک‌های پوستی نوزادان در حین تولد، گفت: خال‌های عروقی که به‌ صورت توده‌های برجسته قرمز رنگی در قسمت‌های مختلف بدن نوزادان ظاهر می‌شود در دختران شایع‌تر از پسران است.


دکتر بهرام اجلی در گفت وگو با ایسنا ، تجمع عروق را علت این نوع برجستگی‌های قرمز رنگ پوستی (خال همان‌ژیوم) عنوان کرد و افزود: 60 درصد این نوع خال‌ها تا هفت سالگی و 90 درصد آنها تا نه سالگی به ‌صورت طبیعی از بین می‌رود و نیاز به درمان خاصی ندارند.

وی، لکه‌های آبی رنگ تیره که حدود آن نیز مشخص است را از دیگر لکه‌های بدن نوزادان نام برد و اظهار داشت: این لکه‌ها که به لکه‌های مغولی معروف هستند، 80 درصد در نوزادان سیاه ‌پوست و 10 درصد در سفید پوستان بروز می‌کند.

این متخصص اطفال با بیان اینکه این نوع لکه‌ها هیچ مشکلی در سلامت نوزاد ایجاد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: این نوع لکه‌ها با هر اندازه‌ای، در چند سال اولیه زندگی کودک از بین می‌رود.

وی، دانه‌های ریز زردرنگ را در ناحیه پیشانی، بینی و لب فوقانی از دیگر ضایعات پوستی نوزادان در حین تولد برشمرد و اظهار داشت: بروز این حالت در نوزادان نادر است و رفع آن نیز نیاز به درمان ندارد، چرا که خود به ‌خود از بین می‌رود.

این متخصص اطفال، بروز لک‌های صورتی رنگ در ناحیه ابرو، پلک‌ها، سر و گردن را ناشی از گشادی عروق در نوزادان عنوان کرد و افزود: بروز این حالت مشکلی را برای نوزادان ایجاد نمی‌کند و ممکن است که با گریه کردن نیز شدت یابد.

اجلی با بیان اینكه خال‌های ماندگار تیره‌رنگ از بارزترین خال‌های پوستی نوزادان است، ادامه داد: این نوع خال‌ها که به خال پزشکی هم شهرت دارند به‌علت تجمع ملانین پوست در قسمت خاصی از پوست ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این نوع خال‌ها در میان مردم به "ماه گرفتگی" معروف است، اظهار داشت: تا‌کنون دلیل علمی خاصی برای این نوع خال‌ها ارائه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha