سلامت نیوز : یک فوق تخصص قرنیه با اشاره به این که سطح قرنیه اولین سطح انکساری چشم است و با وجود اشک منظم می‌شود و تصویر بهتری را برای دیدن ایجاد می‌کند، گفت: وجود اشک در سطح چشم برای حرکت خوب و نرم پلکها، منظم بودن سطح انکساری قرنیه و جلوگیری از عفونتهای احتمالی الزامی است.

دکتر فیروزه رحیمی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این که کمبود اشک با بالا رفتن سن رابطه مستقیم دارد و در زنان با شروع دوران یائسگی بیشتر دیده می‌شود، اظهار داشت: خشکی چشم از بیماریهای التهابی که غدد اشکی را از بین می‌برند و همچنین از بعضی بیماریها مانند رماتیسم مفصلی که میزان اشک را پایین می‌آورند نیز ناشی می‌شود.

وی افزود: گاهی اوقات بیمار حرکات پلک روی چشم را احساس می‌کند و مجبور می‌شود پلک زدن‌های مکرر انجام دهد و یا با احساس وجود جسم خارجی در چشم مانند شن ریزه به طور مرتب چشم‌ها را می‌مالد.

این فوق تخصص قرنیه با اشاره به این که در موارد خفیف خشکی چشم، پزشک اشک مصنوعی تجویز می‌کند، گفت: به دلیل وجود مواد نگهدارنده در این اشکهای مصنوعی تنها 4 تا 5 بار در روز باید از آنها استفاده کرد و بر اساس توصیه شرکتهای سازنده به دلیل امکان ایجاد عفونت در بطری‌ها بهتر است 20 تا 30 روز بعد از باز شدن درب آنها محتویات دور ریخته شود.

دکتر رحیمی ادامه داد: در صورتی که بیمار نیاز به دفعات بالای دریافت اشک مصنوعی داشته باشد قطره اشک روزانه که فاقد مواد نگهدارنده است تجویز می‌شود و همچنین پماد و ژل نرم کننده چشم که در ساعات خواب استفاده می‌شود از دیگر درمانهای دارویی این عارضه هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: بعضی افراد در هنگام صبح احساس خشکی چشم دارند و تعدادی از بیماران در اواخر روز و در هوای آزاد همراه با گرد و غبار علائم خشکی چشم آنها تشدید می‌شود. بدین منظور به این افراد توصیه می‌شود از محیط‌های آلوده‌ای که برای سطح چشم آنها آزار دهنده است دور باشند.

وی استفاده از کمپرسهای مرطوب و عینکهای آفتابی بزرگ که تماس هوا را با چشم کمتر می‌کند را مفید دانست و افزود: در مواردی که درمان دارویی جواب ندهد ممکن است پزشک مجاری خروجی اشک به سمت بینی را ببندد تا میزان خارج شدن اشک از چشم را کاهش دهد.

دکتر رحیمی در ادامه گفت: کارهایی که دقت زیادی می‌طلبند و تعداد پلک زدن را کم می‌کنند مانند کار با رایانه و مطالعه، خشکی چشم را افزایش می‌دهد و به افراد توصیه می شود تعداد پلک زدن خود را به صورت ارادی افزایش دهند و همچنین مقررات استفاده از رایانه را جهت سلامت چشمها رعایت کنند.

وی اظهار داشت: گرمای هوا همراه با وزش باد، خشکی چشم را بیشتر می‌کند و تعداد زیادی از بیماران در هوای خنک و یا در شهرهای مرطوب احساس بهتری دارند.

این چشم پزشک در پایان با بیان اینکه خشکی شدید چشم که خیلی شایع نیست می‌تواند عوارض تهدید کننده‌ای برای قرنیه نیز داشته باشد، ادامه داد: مصرف بعضی داروها مانند داروهای آرام بخش و داروهای مخصوص مشکلات گوارشی میزان ترشح اشک را کم می‌کنند و با مصرف آنها ممکن است علائم تشدید و خشکی چشم خود را نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha