جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 27068
سلامت نیوز : متخصصان تغذیه می‌گویند سیب زمینی به عنوان یک ماده غذایی سالم دوباره به منوی غذای رستوران‌ها و روی میزهای سرو غذا باز می‌گردد.

 دکتر دونالد ای پزکزولا، سردبیر نشریه فناوری تغذیه در مقاله جدیدی با آزمایش روش‌های نوین برای تولید محصولات جدید در بازار و نیز بررسی فواید سیب زمینی برای سلامتی انسان دریافته است که این ماده خوراکی نشاسته‌ای به عنوان یک خوردنی سالم با طعم‌ها و افزودنی‌های مختلف، دوباره به منوهای غذا بازمی‌گردد.

به گزارش پایگاه اینترنتی یانز، سردبیر این نشریه تخصصی در مقاله خود آورده است: سیب زمینی خواص مفیدی دارد و در عین حال نیز در غذاهای بسیار متنوعی قابل استفاده است.

به گزارش ایسنا، سیب زمینی علاوه بر نشاسته که قسمت عمده آن را تشکیل می‌دهد، دارای آب فراوان و املاح معدنی، اسیدهای آلی، آنزیم‌ها و ویتامین‌های مختلف است. از این گیاه، نشاسته‌ای موسوم به «فکول» تهیه می‌کنند که نسبت به نشاسته گندم، شفاف‌تر و روان‌تر است. سیب زمینی با توجه به ترکیب غذایی که دارا است، ماده غذایی مفید، سالم، نیروبخش و زودهضم بوده و مصرف آن برای مبتلایان به مرض قند نیز زیان بخش نیست.

متخصصان تغذیه و بهداشت عمومی معتقدند كه برای معالجه اسهال، ورم روده، زخم معده و التهاب دستگاه هاضمه می‌توان از آب سیب زمینی خام به طور طبیعی و یا همراه با آب کرفس استفاده كرد.

براساس این گزارش، سیب زمینی در بین سبزیجات حاوی ویتامین ث بالایی است به طوری كه هر 100 گرم سیب زمینی 20 تا 25 میلی گرم ویتامین ث دارد. بنابراین سیب زمینی برای تامین ویتامین ث مورد نیاز به منظور جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین ث آن به هدر می رود. سیب زمینی علاوه بر ویتامین ث حاوی املاح مفید دیگری مثل پتاسیم، فسفر، آهن و منیزیم است. سیب زمینی تقویت کننده قلب، محکم کننده لثه، مسکن درد و زخم معده است.

همچنین به گفته كارشناسان تغذیه، سیب زمینی پخته شده یا کباب شده با پوست، بیشترین مقدار ویتامین‌ها را دارا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha