یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 270685

دریاچه ارومیه پر آب شده و روزهای خوشی را می گذراند، به این روزهای خوشی که از پس چند سال سخت از راه رسیده، با تردید نگاه می کنیم. تردید از آن جهت که نمی دانیم این حال خوب دائمی است یا نباید به آن دل‌خوش بود؟

حال خوبت را باور کنیم یا نه!؟

سلامت نیوز:دریاچه ارومیه پر آب شده و روزهای خوشی را می گذراند، به این روزهای خوشی که از پس چند سال سخت از راه رسیده، با تردید نگاه می کنیم. تردید از آن جهت که نمی دانیم  این حال خوب دائمی است یا نباید به آن دل‌خوش بود؟
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حال دریاچه ارومیه را چه کسی خوب کرده است، ستاد احیا یا بارندگی ها؟ این سئوالی است که برای همه ما پیش آمده و این روزها که مسیرمان می افتد سمت دریاچه، آن را از همدیگر می‌پرسیم و در یک جواب واحد، بارندگی ها را ناجی دریاچه شور می دانیم.
 
 این جواب، همه آن چیزی است که ما از آسمان دیدیم و البته از زمین ندیدیم، اقدامات ستاد احیا برای ما چندان محسوس نبود که ابرها محسوس بودند؛ ابرهایی که یکهو سر از آسمان ما در آوردند و اگر برای دیگر استان‌ها چندان خوب نبودند ولی برای دریاچه ارومیه کم نگذاشتند. به طوری که در جدیدترین نقل قول، گفته شد حجم آب دریاچه ارومیه از ۵ میلیارد مترمکعب گذشت.
 
اما شاید بهتر است بگوییم  هم اقدامات ستاد احیاء و هم بارندگی ها ، هر دو در این روزهای خوب سهیم هستند، اما چقدر؟  تعیین اینکه سهم هر کدام از آنها چقدر بود را کارشناسان باید بگویند، آن هم بدون اینکه نگاه سیاسی داشته باشند. جواب این پرسش اگر برای حال حاضر دریاچه فرقی نکند، برای چند ماه و چند سال آینده دریاچه مهم است!
 
مسئولان می گویند از آجی چای تا دریاچه ارومیه ۸۰ کیلومتر لایروبی و بخش اعظم بارندگی‌ها از طریق این رود وارد دریاچه شده است، کارشناسان نیز مطرح می کنند که افزایش بارندگی ها  باعث شد، متولیان امر قید حق آبه دریاچه را بزنند و این آب ها به دریاچه  برسد. حق آبه ای که پیشتر  مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره آن گفته بود: طی سال‌های گذشته ۱۲ میلیارد متر مکعب حق‌آبه دریاچه ارومیه خورده شده است و از منابع آب تجدید پذیر تنها حدود ۱۵ درصد حق‌آبه دریاچه به آن سرریز شده است.
 
حال به نظر می رسد، از آغازین روزهای سال جدید با افزایش بارش نیازی به ذخیره حق آبه دریاچه ارومیه در پشت سدها احساس نشد  و این آبها به جان دریاچه ریخت و با وجود اینکه تراز نرمال آب دریاچه ۱۵ میلیارد مترمکعب بوده و هنوز تا رسیدن به آن فاصله زیادی است، اما ۲ برابر شدن میزان آب این پهنه آبی در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، نشان دهنده خروج «نگین فیروزه ای» آذربایجان از کماست.
 
شاید بپرسید چرا باید به دولت هم سهمی از احیای دریاچه ارومیه داد، جواب این پرسش را باید با پرسش دوباره پاسخ گفت، چرا بارش‌ها در منطقه ما به هدر نرفت و یا بهتر بگویم کمتر به هدر رفت؟
 
لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه، نقش مهمی در هدایت آب بارش ها به  دریاچه داشت، در زمانی که در اقصی نقاط کشور از هدر رفت آب سیلاب صحبت می شود . طبق گفته مسئولان از ۹۲ میلیارد متر مکعب آبی که همراه با بارش‌های اخیر وارد کشور شد، ۵۰ درصد آن به هدر رفت، لایروبی رودخانه ها در مدیریت سیلاب  در دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی موثر بود و موجب هدایت  آب باران به دریاچه ارومیه شد که  یک توفیق محسوب می شود.
   
اما همانطور که در سطور بالا به آن اشاره کردم  باید به این پرسش نیز پاسخ داد که سهم اقدامات ستاد احیا در حال فعلی دریاچه ارومیه چقدر است، چرا که در صورت پاسخ به این پرسش می توان به ادامه احیای دریاچه خوشبین بود و یا حتی بدبین بود!
 
اعتباری نیست که  ابرها  در ماه ها و سال‌های آینده نیز با آسمان ما مهربان باشند و جان خشکیده دریاچه را سیراب کنند، اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید جدی تر، مصمم تر و پاسخگوتر از از سال ‌های پیش، باشد تا حال خوش این روزهای دریاچه ارومیه برای ما باور پذیر باشد.  تابستان داغ پیش رو  در کمین 5 میلیارد مکعب آب دریاچه است. به خاطر ترسی که سال‌ها از خشکیدن دریاچه ارومیه چشیده ایم، باید از این آبها صیانت کنیم و برای احیای دریاچه ارومیه فقط به آسمان چشم ندوزیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha