پس از وقوع حادثه‌ای تلخ مثل سیل که با خیل عظیمی از خسارات مادی و معنوی همراه است، حضور تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی (سحر) جمعیت هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده می‌تواند کمی از درد و رنج حاصل از حوادث بکاهد.

خنده‌های کودکانه‌ات که اندوه سیل شوشتر را بی‌اثر کرد

سلامت نیوز:پس از وقوع حادثه‌ای تلخ مثل سیل که با خیل عظیمی از خسارات مادی و معنوی همراه است، حضور تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی (سحر) جمعیت هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده می‌تواند کمی از درد و رنج حاصل از حوادث بکاهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،خدمت داوطلبانه جوانان هلال‌احمر استان فارس در تیم سحر که نشانی از مهرورزی و تأکید بر اصل بشردوستانه‌بودن فعالیت‌های جوانان در سیل خوزستان است، بهانه‌ای شد تا با دو نفر از آنها که به قولی با چهره مهربانشان خالق آرامشی از جنس مهربانی بودند، گفت‌وگویی کوتاه داشته باشیم سامان جعفرپور و علی مهرآوران هردو عضو فعال جمعیت هلال‌احمر استان فارس هستند و به ترتیب به‌عنوان دبیران کانون‌های جوانان در شهرستان‌های استهبان و نی‌ریز در مرکز استان فارس با جمعیت هلال‌احمر همکاری دارند.

  این دو جوان در قالب تیم سحر به منطقه شوشتر استان خوزستان اعزام شده‌اند. خواندن این گفت‌وگو خالی از لطف نیست، چراکه شاید بتوان گفت در صحبت‌های این جوانان فعال در جمعیت هلال‌احمر شاهد معنی کردن سختی‌ها به نحوی دیگر هستیم و هر کدام جانی تازه به کلمات می‌بخشند.


 هر یک از شما دو نفر از چه موقع شروع به فعالیت‌های داوطلبانه در هلال‌احمر کرده‌اید؟
جعفرپور: بنده سامان جعفرپور از ‌سال ١٣٩٣ به‌عنوان عضو جوان وارد جمعیت هلال‌احمر شدم و تاکنون با گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی نجاتگر دوم جمعیت هلال‌احمر شهرستان استهبان هستم. عضو تیم سحر در منطقه کرمانشاه بوده‌ام که از آن می‌توان به‌عنوان اولین تجربه کاری پس از بلایا یاد کرد و در کمک به هموطنان سیل‌زده استان خوزستان نیز مشارکت داشتم.


مهرآوران: من علی مهرآوران از ‌سال ١٣٩٠ در دانشگاه دولتی جهرم به‌عنوان دبیر دانشجویی به‌طور رسمی وارد هلال‌احمر شدم و چندین بار در قسمت‌های مختلف فعالیت کرده‌ام. دبیر کانون دانشجویی، سرتیم طرح نوروزی و مربی کمک‌های اولیه بوده‌ام، همچنین عنوان جوان برتر را از سازمان جوانان دریافت کرده‌ام و تنها به این بسنده می‌کنم که افتخار فعالیت داوطلبی را چندین‌ سال است که در سازمان جوانان و شهرستان نی‌ریز دارم.


  هدف شما از فعالیت‌های داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر چیست؟ حضور در مناطق سیل‌زده برای شما دو نفر چه حسی داشت؟
جعفرپور: فعالیت‌های داوطلبانه برای تخلیه نیاز هر انسانی که میل به عبودیت دارد، لازم است و کمک‌رسانی به مردم گرفتار، انسان را از نظر روحی در وضع مناسبی قرار می‌دهد و به زندگی رنگ خوبی می‌بخشد.

پس از وقوع سیل به‌عنوان تیم‌ سحر در این مناطق حضور یافتیم. فعالیت در تیمی که هدف آن ایجاد آرامش خاطر، کم‌کردن مسائل و مشکلات مردم حادثه‌دیده و کاستن فشارهای روانی حاصل از وقوع بلایاست کمی سخت‌تر از انجام سایر کمک‌رسانی‌هاست، چراکه لازمه‌ انجام تمام این فعالیت‌ها همدلی با حادثه‌دیدگان و سیل‌زدگان است که سبب پیشبرد کار می‌شود.


مهرآوران: تلاش برای تسکین آلام بشری، شعاری بوده و هست که من را پایبند به جمعیت هلال‌احمر کرده است و فعالیت‌هایم را با عشق ادامه می‌دهم. سیل واقعه مخرب‌ سال ٩٨ بود که در کشور عزیزمان، ایران اتفاق افتاد. با حضور در مناطق آسیب‌دیده به‌خوبی توانستیم عمق فاجعه را درک کنیم. مردمانی بودند که تنها دارایی آنها یک‌دست لباس بود.


 حضور و فعالیت تیم‌های سحر را در مناطق سیل‌زده چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جعفرپور: لحظه ورود به منطقه سیل‌زده کمی سردرگم بودیم، ولی با مدیریت علمی مهندس تجلی، معاون امور جوانان هلال‌احمر فارس به‌عنوان سرپرست تیم اعزامی و حضور دلگرم‌کننده ایشان در کنار بچه‌ها کار برای ما آسان‌تر شد. تجربیات گرانبهای تیم حمایت روانی در بلایا (سحر) در منطقه شوشتر باعث شد که در کنار هم، لبخند شادی‌آفرینی در خاطر کودکان سیل‌زده حک کنیم.


مهرآوران: ارزیابی از تیم سحر را می‌توان به زمان‌هایی دورتر موکول کرد؛ زمانهایی که ما وارد عمل شدیم، ناراحتی و اضطراب در کودکان موج می‌زد، با این‌حال توانستیم به اهداف خود برای ایجاد فضای دوستدار عمل کنیم و با ایجاد آرامش در آن شرایط پرفشار برای کودکان حادثه‌دیده سبب خلق و ثبت لحظه‌ای زیبا در یادشان شدیم.


 وضعیت تیم‌های سحر در استان خوزستان در روزهای پس از سیل چگونه است؟
جعفرپور: تیم‌های سحر با حضور در مناطق مختلف سیل‌زده از تمام ظرفیت‌های علمی و عملی خود برای ایجاد آرامش در منطقه استفاده کرده‌اند. اعضای آموزش‌دیده و باتجربه که از زلزله کرمانشاه در کنار اعضای جدید بودند، تلاش کردند.


مهرآوران: تیم‌های سحر افراد آموزش‌دیده‌ای هستند که به‌عنوان مربی و تسهیل‌گر فعالیت می‌کنند. این افراد با حضور در مناطق آسیب‌دیده سعی می‌کنند از اثرات روانی حادثه در افکار و اذهان مردم و به‌ویژه کودکان بکاهند. تیم سحر استان فارس هم با حضور چندین کارشناس خبره در حوزه روانشناسی در زمینه حمایت روانی و با توانمندی معاون امور جوانان به‌عنوان سرپرست تیم در منطقه، فعالیت‌های اثربخشی داشته ‌است. در ادامه هم تمامی تیم‌های حاضر با رویکرد ایجاد آرامش پس از بلایا و حمایت روانی وارد منطقه می‌شوند.


   فعالیت‌های انجام‌شده توسط تیم سحر استان فارس چگونه بوده است؟
جعفرپور: سامانه حرکت بشردوستانه هلال‌احمر استان فارس در منطقه شوش و شوشتر فعالیت خود را درحالی آغاز کرده بود که برای ایجاد حمایت روانی پس از بلایا با رویکرد تمرکز بر کودکان در منطقه حضور یافته بود و تیم‌های سحر برنامه‌های روانشناسی خود را براساس تفکیک سنی انجام می‌دادند.


مهرآوران: تیم سحر حاضر در استان خوزستان اعزامی از فارس بود. بیشتر تمرکز فعالیت‌های تیم سحر با محوریت کودکان است. برنامه‌های کتابخوانی و جُنگ شادی، بازی گروهی و هدف‌دار و دیگر فعالیت‌هایی که کودکان را حتی برای یک ساعت هم از فضای پرتلاطمی که در آن هستند، دور کند، اجرا می‌شود.


 تیم‌های سحر استان فارس در چه مناطقی فعالیت می‌کنند؟
مهرآوران: تیم سحر استان فارس در منطقه شوشتر وارد عمل شد و براساس نقشه‌های تخریب که از مناطق داشتیم و اطلاعاتی که از قبل در جلسات هماهنگی رد و بدل شده بود، نقاطی که بیشترین آسیب را دیده ‌بود، مشخص کردیم، بنابراین اولویت رسیدگی و حضور را به این مناطق دادیم، اما در مرحله بعدی فعالیت تیم‌های سحر در تمامی شهرها و روستاهای سیل‌زده را پوشش می‌دهند.


جعفرپور: تیم سحر در اردوگاه‌های خدمات در منطقه شوشتر را به ترتیب به‌صورت بیشترین میزان خسارت واردشده بر آن منطقه اعمال می‌کرد.


 تأثیرات فعالیت‌های تیم‌های سحر را در مناطق حادثه‌دیده چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جعفرپور: قطعا حضور تیم‌های حمایت روانی پس از بلایا در کاهش آلام ایجادشده خیلی موثر است و ما به چشم خودمان شادی را در چهره بچه‌ها دیده‌ایم و احساسی که از حضور در کنار ما داشتند را با جان و دل درک می‌کردیم.


مهرآوران: بنده و بیشتر افرادی که در تیم سحر استان فارس بودیم، جزو کسانی بودیم که برای دومین‌بار به‌عنوان تیم سحر در منطقه حضور داشتیم و مسلماً اعضای جوانان با تلاش موثر خود در تیم‌های سحر حضورشان را در منطقه توجیه می‌کنند.


 از تجربه حضور در استان خوزستان به‌عنوان تیم‌های سحر چه خاطراتی در ذهن دارید؟
جعفرپور: هر لحظه فعالیت در آن‌جا برایم خاطره است؛ برای مثال در منطقه شوشتر با کودکی در ارتباط بودیم که خیلی با من ارتباط موثری گرفت و بعد از این‌که به استان برگشتم، متوجه شدم کودکی به نام محمدتقی عکسی از من در کنار خود گرفته است که با دیدن آن عکس تمام خاطرات برای من زنده شد و جالب‌تر این‌که من خودم نفهمیدم که کی این عکس از من گرفته ‌شده بود.


مهرآوران: بچه‌های تیم سحر باتجربه بودند و با علم و آگاهی و مهربانی با کودکان کار می‌کردند. در تمامی لحظات تلاش ما برای برگرداندن آرامش خاطر آنهاست و حضور رئیس سازمان جوانان در کنار اعضا و کار کردن در کنار ایشان برایم خاطره‌انگیز شد.


جعفرپور: با جان و دل آماده‌ام برای ثبت لبخندی از جنس مهربانی و اگر دوباره نیاز باشد حاضرم در منطقه خوزستان تا هر زمان که باشد حضور یابم.
مهرآوران: در کنار زندگی مشترکی که آغاز کرده‌ام، رمز پیروزی‌ام را انجام خدمت داوطلبانه قرار داده‌ام و تا آخر در کنار هلال‌احمر می‌مانم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha