جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 27080
سلامت نیوز : پزشكان از تولید یك اسپری جدید خبر داده‌اند كه ادعا می‌كنند می‌تواند علائم دو اختلال روانی شایع افسردگی و اضطراب را ظرف دو ساعت بهبود بخشد.

به گفته پزشكان؛ این اسپری حاوی یك ماده شیمیایی طبیعی در مغز است كه می‌تواند به بخش‌هایی از مغز كه مربوط به بالا رفتن خلق و روحیه می‌شود، نفوذ ‌كند و در نتیجه علائم افسردگی و اضطراب را در فرد كاهش دهد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، پزشكان می‌گویند این اسپری می‌تواند ظرف دو ساعت اثرات درمانی و شفابخش خود را روی مغز بیماران مبتلا به افسردگی برجای بگذارد برخلاف سایر داروهای ضد افسردگی كه اثرگذاری آنها حداقل چند روز طول می‌كشد.

به گفته متخصصان دانشكده پزشكی دانشكده مونت سینای در نیویورك كه اسپری جدید را مورد آزمایش قرار داده‌اند، این اسپری حاوی «نوروپپتید Y» است. این ماده شیمیایی توسط سلول‌های عصبی مغز برای برقراری ارتباط با یگدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته روانپزشكان، برخی از این مواد شیمیایی مغزی مانند «نوروپپتید Y» در نحوه عملكرد مغز برای تنظیم رفتار و خلق و خوی افراد نقش مهمی ایفا می‌كنند. «نوروپپتید Y» فراوان ترین پپتید در مغز انسان است و در رشته‌های عصبی همراه با ماده دیگری موسوم به «نورپینفرین» یافت می‌شود. پزشكان معتقدند كه نورپینفرین نیز در تنظیم خلق و اضطراب نقش دارد.

به گزارش ایسنا، افسردگی‌ عبارت‌ از احساس‌ غم‌، دلسردی‌ و یا ناامیدی‌ است كه به‌ مدت‌ حداقل‌ دو هفته‌ در اغلب‌ روزها و اغلب‌ ساعات‌ روز بر انسان چیره می‌شود و با‌ علایم‌ دیگری نیز همراه‌ است.

افسردگی توانایی شما را در عملكرد، تفكر و احساسات، تحت تاثیر قرار می دهد. بطور ویژه افسردگی یك مشكل عاطفی است كه با غمگینی و ناامیدی فراگیر مشخص می شود. فرد افسرده اغلب لذت بردن از زندگی را مشكل درمی‌یابد. احساس تنهایی شدیدی می‌كند و برای درگیر شدن در فعالیت‌های روزمره زندگی از نیروی كمی برخوردار است. بسیاری از مردم در دوره‌هایی از زندگی خود نسبت به رویدادهای زندگی احساس دلسردی می‌كنند. افسردگی واقعی عمیق‌تر و طولانی‌تر بوده و كل وجود و توانایی‌های شخص را تحت تاثیر قرار می دهد.

براساس این گزارش، شایع‌ترین علائم بیماری افسردگی شامل داشتن احساس غم واندوه، ناامیدی و گریه‌های مکرر، از دست دادن علاقه یا خوشایند بودن چیزهایی که از آن لذت می‌برد، احساس گناه، درماندگی یا بی‌ارزشی، فكر كردن ‌به مرگ یا خودکشی، خواب بیش از حد یا مشکل در به خواب رفتن، از دست دادن اشتها و کاهش یا افزایش وزن به طور ناخواسته، احساس خستگی زیاد در تمام مدت، اشکال در تمرکز و تصمیم گیری، داشتن دردهای مبهم یا حاد و بهتر نشدن آنها با درمان‌های معمول، احساس بی‌قراری، عصبانیت و دلخوری زودهنگام هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha