سیل گرچه در بسیاری از مناطق فروکش کرده و همزمان از صدر خبرهای کشور هم پایین آمده، اما تبعات آن در برخی از مناطق سیل زده مانند خوزستان و لرستان همچنان ادامه دارد.

رنج سیل همچنان جاری است

سلامت نیوز:  سیل گرچه در بسیاری از مناطق فروکش کرده و همزمان از صدر خبرهای کشور هم پایین آمده، اما تبعات آن در برخی از مناطق سیل زده مانند خوزستان و لرستان همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،سیل در لرستان کمی متفاوت‌تر از استان‌های دیگر بود، سیل در برخی از استان‌ها آمد و ماند، اما در لرستان آمد و همه چیز را با خود برد. به نحوی که خسارت اولیه سیل لرستان حدود 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. 15نفر در اثر بارش های سیل آسای لرستان جان خود را از دست دادند و زیرساخت های اساسی هزاران روستا و چند شهر به ویژه پلدختر و معمولان تخریب شد که همچنان تلاش برای ترمیم آنها ادامه دارد.


سیل ضمن این که خانه‌ها و زندگی‌های زیادی را غرق کرد و با خود برد، به زیرساخت‌های این استان خسارت جدی وارد کرد. شبکه آب بیش از 700 روستا قطع شد و خسارت وارد شده به تاسیسات آبفای روستایی این استان 152 میلیارد تومان اعلام شده است. همچنین بیش از31 میلیارد تومان به زیرساخت‌های ارتباطی این استان خسارت وارد شد.


برآورد اولیه خسارت سیل به زیرساخت‌های برق استان لرستان نیز 63 میلیارد تومان اعلام شده است و 580 کیلومتر از شبکه برق فشار قوی و ضعیف استان، آسیب دیده‌اند که در مجموع برق بیش از یکهزار و 400 روستا قطع شد.


شرکت گاز لرستان نیز از خسارت بیش از 50 میلیارد تومانی به تاسیسات و شبکه‌های گاز استان، خبر داده و این سیل موجب تخریب و آسیب 2 هزار کیلومتر جاده، 35 هزار واحد مسکونی و 6 هزار واحد تجاری شده است.


خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان لرستان، 920 میلیارد تومان برآورده شده که علاوه بر آن، زیربخش‌های دام، طیور و آبزیان، خسارت 420 میلیارد تومانی را متحمل شده‌اند.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفته: برآورد اولیه خسارت به بخش‌ کشاورزی استان بیش از 9هزارو 200میلیارد ریال است که بخش دام، و طیور و آبزیان با چهارهزارو 200میلیون ریال بیشترین خسارت را دیده است.


مزارع پرورش ماهی نیز از گزند سیل در امان نمانده است. لرستان در بخش شیلات رتبه اول استان‌های غیرساحلی را به خود اختصاص داده که سیل فروردین ماه این بخش را نیز در امان نگذاشته است.

50 هزار ماهی در سیل فروردین از بین رفته‌اند و 421 مزرعه پرورش ماهی دچار خسارت شده و
اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هزار نفر از کارکنان این بخش، تحت تاثیر قرار گرفته است. به گفته مجید کیانپور، نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس، هرکدام از مزارع پرورش ماهی تخریب شده، بیش از یک میلیارد تومان بدهی بانکی دارند.


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز سه روز پیش از خسارت 11 هزار و 300 میلیارد ریال به راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان لرستان خبر داد. عباس شرفی به خبرنگاران گفت: در جریان سیل بیش از 600 دستگاه پل در استان آسیب جدی دیده و 206 دستگاه پل نیز به طور کامل تخریب شده است و تاکنون اعتبارات مورد نیاز به استان ابلاغ نشده است.


اینها بخشی از خسارت های زیربنایی سیل در لرستان است، اما روی دیگر سکه سیل در حوزه اشتغال به ویژه کشاورزی است. حال اشتغال استان لرستان خوب نیست، زمینه اشتغال از بین رفته است و مردم نیز قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. بسیاری از آنان بیش از آن که نگران زندگی بر آب رفته خود باشند، نگران بیکاری و از دست رفتن زمینه اشتغال‌شان هستند.


براساس گفته‌های مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی لرستان 18 هزار نفر بر اثر آسیب های ناشی از سیل در مناطق سیل زده استان، شغل خود را از دست داده اند. علی آشتاب گفته بخش عمده ای از اشتغال این استان بر اثر آسیب های ناشی از سیل از بین رفته به‌طوری‌که تنها در بخش مشاغل خانگی و صنایع دستی بیش از 6 هزار نفر شغل خود رااز دست دادند. به گفته وی در بخش کشاورزی تعداد هفت هزار و 500 واحد کشاورزی و در بخش صنوف چهار هزار و 335 واحد و در بخش صنعتی نیز تعداد بیش از 100 واحد صنعتی آسیب دیدند.


به گفته فرماندار پلدختر سه هزار شغل در این شهرستان از بین رفته است، نعمت الله دستیاری گفته از تاکسی داران داخل شهر تا مغازه داران و تمامی اصناف تحت تاثیر سیل قرار گرفته اند و یکهزار واحد تجاری تعطیل شده است.


استان لرستان قبل از سیل نیز از آمار بیکاری بالایی رنج می‌برد، اما سیل اندک زمینه‌های اشتغال در این استان را نیز از بین برد، به نحوی که اکنون موج بیکاری آن چنان افزایش یافته که رسانه‌ها از مهاجرت مردم لرستان به استان‌های همجوار یا حاشیه شهرهای بزرگ خبر می‌دهند.


صرف‌نظر از بیکاری ناشی از سیل، گرمای هوای این روزهای مناطق سیل زده لرستان به ویژه شهر پلدختر رنجی است بر رنج‌های دیگر سیل‌زده‌ها. با وجود این که مردم بسیاری از شهرهای ایران این روزها از بهاری و اردیبهشتی لذت می‌برند، اما مردم مناطق سیل زده لرستان به ویژه جنوب لرستان که هم مرز با خوزستان است هوای گرم تابستانی را تجربه می‌کنند. در مناطق سیل زده علاوه بر گرمای آزاردهنده به دلیل وجود فاضلاب زیاد، تا چند وقت دیگر جولان حشرات و حیوانات موذی و گزنده مانند موش، مار و عقرب هم شروع می‌شود.


گرمای تابستان در شرایطی که بر صورت مردمان سیل زده سیلی می‌زند که بسیاری از آنان سقف محکمی بر سر ندارند و چادرهای هلال احمر مامن آنها شده است، ضمن این که لوازم زندگی‌شان از جمله سیستم‌های سرمایشی و برودتی که نیاز این فصل است، با سیل ویرانگر رفته و وسایلی برای ادامه زندگی ندارند.


اگرچه مشکلات مناطق سیل زده در یک یا دو مورد خلاصه نمی‌شود و زندگی آنان با رنج‌های زیادی گره خورده است، اما با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و همچنین با توجه به روزه داری مردم، سیستم‌های سرمایشی مانند یخچال و کولر از اصلی ترین نیازهای منطقه به شمار می رود که در بازدید‌های میدانی خبرنگاران و فعالان اجتماعی از مناطق سیل‌زده به ویژه خوزستان و لرستان همه به آن اشاره داشتند.


سیل‌زدگان امیدوارند که مشکلات آنان در پیچ و خم گذر روزها فراموش نشود و دولت هرچه زودتر اعتبارات لازم را برای سروسامان دادن به زندگی بر آب رفته آنان در نظر بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha