رئیس کل سازمان نظام پرستاری در واکنش به ادغام یا ارتقا معاونت پرستاری گفت: ما همچنان به بودن نام پرستاری بر معاونت پرستاری اصرار داریم و معاونت پرستاری را خط قرمز خود میدانیم.

معاونت پرستاری خط قرمز جامعه پرستاری/ وزیر بهداشت به وعده های خود عمل کند

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری در واکنش به ادغام یا ارتقا معاونت پرستاری گفت: ما همچنان به بودن نام پرستاری بر معاونت پرستاری اصرار داریم و معاونت پرستاری را خط قرمز خود میدانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری،دکتر اصغر دالوندی در واکنش به پیشنهاد ادغام معاونت پرستاری گفت: این پیشنهاد با هدف ارتقا معاونت پرستاری و ادغام رشته های توانبخشی و مامایی در کنار پرستاری و تغییر نام این معاونت به معاونت مراقبت ، مامایی و توانبخشی عنوان شده است.

وی ادامه داد: هسته و شیرازه پرستاری در دنیا مراقبت است و پرستاری واژه ای شناخته شده بین المللی است و به هیچ وجه برای سازمان نظام پرستاری، بدنه عظیم پرستاری، جامعه علمی و آكادمیك پرستاری تغییر نام آن قابل قبول نیست و با توجه به این که پرستار محور تیم توانبخشی محسوب می شود اما این گروه پرستاران را به رسمیت نمیشناسند، نمونه عینی آن تنظیم سند سكته مغزی بدون نام پرستاری است، در حالیكه محور مراقبت از بیماریهای مزمن و مدیریت كیسها، پرستاران هستند و صدها مقاله بین المللی در این زمینه به چاپ رسانده اند، بنابراین دسیپلین پرستاری نمی تواند کنار مامایی و توانبخشی قرار گیرد و مشكلات و چالش های جدید تری را برای حقوق، كار و زندگی پرستاران ایجاد خواهد كرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطر نشان کرد: ما با حذف نام پرستاری از معاونت پرستاری به بهانه توسعه مراقبت در سطح کشور و ساماندهی برخی از رشته های سرگردان در حوزه وزارت بهداشت کاملا مخالف هستیم زیرا واژه پرستاری در تمام دنیا قابل شناسایی بوده و به عنوان هویت این حرفه به شمار می رود.

وی با بیان این که سازمان بین المللی پرستاران و کشورهای صاحب سبک واژه پرستاری را به مراقبت تغییر نمی دهند، تصریح کرد: ما همچنان بر واژه ارزشمند پرستاری در معاونت پرستاری اصرار داریم و وجود رشته های توانبخشی و مامایی در کنار پرستاری به نوعی تضعیف این معاونت محسوب می شود زیرا با ورود این افراد،  افراد غیر پرستار برکرسی جدید خواهند نشست و ما در شورای معاونین وزارت بهداشت نیاز به این کرسی پرستاری در کنار سایر معاونین داریم اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً خلا جدی در نظام سلامت رخ خواهد داد و جامعه پرستاری را از اهداف خود دور می کند.

دالوندی با بیان این که معاونت پرستاری همچنان خط قرمز ما خواهد بود، تاکید کرد: اگر وزارتخانه قصد ادغام سایر رشته ها و ایجاد معاونت جدیدی برای این رشته ها دارد می تواند آنها را در سطح مدیر کلی جانمایی كند زیرا تعداد كادر آنها حتی یك دهم كادر پرستاری نیست و ما به همه همكاران تیم سلامت احترام می گذاریم.

وی افزود: با توجه به وضعیت جمعیتی پرستاران که بیش از نیمی از وزارت بهداشت را تشکیل می دهند وهمچنین١٥٠٠ عضو هیئت علمی و قریب ۲۰۰ دانشکده پرستاری در سطح کشور از این جایگاه  دفاع می کنیم و آمادگی خود را جهت نشست و گفتگو با طراحان این طرح اعلام می داریم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با گلایه مندی از وزیر بهداشت اظهار داشت: امیدواریم وزیر بهداشت به وعده های خود در مجلس و روز پرستار عمل کند، همچنان که قول مساعد استخدام سالانه دهها هزار پرستار را داده است و باید به دنبال تقویت پرستاری باشد.

وی در خصوص رشته مراقبت سلامت که علیرغم وعده های معاونت‌آموزشی وزارت بهداشت در خصوص این که فعلاً به مرحله اجرا در نخواهد آمد، گفت: متاسفانه با توجه به شنیده ها، این رشته با مهر شورای برنامه ریزی به دانشگاه ها ابلاغ شده که سم مهلکی برای پرستاری به شمار می رود و توطئه جدیدی علیه پرستاری محسوب می شود .

دالوندی یادآور شد: در کل دنیا پرستاری در سه سطح حضور فعال دارد و ایجاد رشته مراقبت سلامت در هیچ کجای دنیا مصداق نداشته و دلیل راه اندازی این رشته توسط معاونت آموزشی مشخص نیست و سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری ایجاد این رشته را محکوم کرده و به دنبال جلوگیری از راه اندازی این رشته و سرگردانی فارغ التحصیلان و موازی كاری خواهد بود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha