سلامت نیوز : معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: كمیسیون آموزش مجلس عمداً جلوی افزایش بودجه آموزشی وزارت بهداشت را گرفته است و از طرف دیگر اساتید دانشگاه‌های علوم پزشكی هیچ تعهدی به سلامت مردم ندارند.

به گزارش  فارس محمدعلی محققی در نشست فرهنگستان علوم پزشكی كشور اظهار داشت: باید دید رشد اقتصادی چه تأثیری در نظام سلامت دارد و آیا باید از یك نظام اقتصادی درمانی برخوردار باشیم یا باید اقتصاد درمان را بر عهده عرضه و تقاضا بگذاریم.

وی افزود: در حال حاضر مسائلی چون حوادث و سوانح، افزایش مصرف سیگار در بین جوانان و زنان، افزایش فشار خون، قند و كلسترول خون و تغییر هرم سنی جمعیت و افزایش بیماری‌های همزمان، سلامت كشور را دچار مشكلاتی كرده است.

محققی تصریح كرد: پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 بر اثر مصرف دخانیات 8.3 میلیون نفر در جهان سالانه جان خود را از دست بدهند در حالی كه این میزان در سال 2004، 5.4 میلیون نفر بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه كرد: عدم نظارت مؤثر بر سلامت، بحث مهم تخصص‌گرایی، تجهیزات پزشكی، منابع بخش سلامت و سرانه آن موضوعات مهم سلامت كشور است كه به عنوان مثال سرانه تجهیزات پزشكی به ازای هر شهروند آمریكایی 283 دلار و در آفریقا 2.5 دلار است كه البته ما عددی نداریم.

وی اضافه كرد: در برخی بیمارستان‌های آموزشی سالانه 3 میلیون بیمار مراجعه می‌كنند كه این رقم با جمعیت چند كشور جهان برابری می‌كند.

محققی با اشاره به امتیازات پژوهش در كشور گفت: در علوم پزشكی دنیا اگر بخواهیم از نتایج آزمایشات یك بیمار استفاده كنیم باید حتماً از او كسب اجازه كنیم اما در ایران استفاده از گزارشات اجازه نمی‌خواهد و این یكی از امتیازات بزرگ برای تحقیق در زمینه علوم‌پزشكی است.

وی ادامه داد: هیچ عملیات پژوهشی و آموزشی در دانشگاه‌ها نباید انجام شود مگر در راستای برطرف شدن نیازهای جامعه لذا باید بسیار هزینه- اثربخش حركت كنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: متأسفانه بودجه آموزش وزارت بهداشت را كمیسیون آموزش مجلس تصویب می‌كند و این بودجه مرتباً كاهش داشته و از طرفی بودجه وزارت علوم مرتباً افزایش دارد و در پاره‌ای اوقات كمیسیون آموزش عمدا مقابل افزایش بودجه آموزشی وزارت بهداشت می‌ایستد.

وی افزود: بودجه انجمن‌های علمی پزشكی نیز 5 سال است كه رشد صفر درصدی دارد این در حالی است كه بیشترین پژوهش‌ها در علوم پزشكی بوده است اما سرعت توسعه دانشگاه‌های علوم پزشكی از دانشگاه‌های وزارت علوم بیشتر است.

محققی ادامه داد: سیستم‌های آموزشی دانشگاه‌ها به وظایف خود عمل نكردند و هیچ اتفاقی در دانشكده‌های علوم پزشكی صورت نگرفته است و متأسفانه این دانشكده‌ها از زمینه‌های اجتماعی استفاده نكردند و درگیر سلامت مردم نشدند.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از اساتید هیچ تعهدی به سلامت جامعه ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha