از زمان‌های گذشته تا به امروز در میان برخی افراد جامعه عقاید و باورهای نادرست زیادی در مورد اثرات طبی و درمانی تعدادی از مواد غذایی وجود داشته است. موضوع نگران‌كننده رشد قارچ گونه و بدون نظارت كانال‌ها و گروه‌های راه اندازی شده در شبكه‌های مجازی است كه به چنین پندارها و تصورات نادرست با نسبت دادن به طب سنتی و اسلامی دامن می‌زنند و سبب گمراهی و سردرگمی هر چه بیشتر افراد می‌شوند.

خوراكی‌هایی كه معجزه نمی‌كنند

سلامت نیوز: از زمان‌های گذشته تا به امروز در میان برخی افراد جامعه عقاید و باورهای نادرست زیادی در مورد اثرات طبی و درمانی تعدادی از مواد غذایی وجود داشته است. موضوع نگران‌كننده رشد قارچ گونه و بدون نظارت كانال‌ها و گروه‌های راه اندازی شده در شبكه‌های مجازی است كه به چنین پندارها و تصورات نادرست با نسبت دادن به طب سنتی و اسلامی دامن می‌زنند و سبب گمراهی و سردرگمی هر چه بیشتر افراد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، اهمیت موضوع ما را بر آن داشت تا در گفت‌وگو با دكتر محمد عسكر فراشاه پزشك و متخصص طب ایرانی به اصلاح پاره‌ای از این باورها بپردازیم.


ادویه‌ها برای كبد مضرند!
باور نادرستی كه به طب ایرانی نسبت داده شده، مضر بودن مصرف ادویه‌جات برای كبد است. در صورتی كه این موضوع برای همه مزاج‌ها كلیت ندارد. گرم مزاجان باید توجه داشته باشند كه از ادویه‌جات به‌دلیل مزاج گرم و خشك باید با احتیاط استفاده كنند؛ چون زیاده روی در مصرف آن باعث بروز مشكلاتی نظیرخارش و خشكی پوست بدن، سوزش ادرار، بواسیر و حتی خونریزی در افراد مستعد می‌شود. اما در مقابل مصرف به اندازه و متعادل ادویه‌ها همراه غذا در طبایع سرد و مرطوب عامل فعال شدن كبد و با تعدیل رطوبت‌های اضافی معده به كاركرد منظم دستگاه گوارش كمك كرده و در تخفیف و درمان بیماری‌های ناشی از سردی و رطوبت بسیار موثر است. یادآوری می‌كنیم از دیرباز افزودن ادویه‌ها به انواع غذاها صرفا به جهت طعم‌دهندگی نبوده و به‌عنوان مصلح برای كاهش سردی به غذاها اضافه می‌شده است.


خیار و كدو دوای دیابتی‌ها!
دیابت از نظر طب ایرانی نوعی سوءمزاج گرم یا سرد محسوب می‌شود كه با توجه به علائم بالینی باید نوع سوءمزاج تعیین و براساس آن درمان انجام شود. افراد دیابتی كه دچار سوءمزاج سرد هستند با مصرف سردی‌هایی نظیر خیار، كاهو و كدو نه‌تنها قند خون‌شان كنترل نمی‌شود، بلكه به واسطه كاهش سوخت و ساز بدن احتمال بالا رفتن قند خون وجود دارد.

بهبود كبد چرب با سركه!
از دیگر باورهای غلط طبی كه در جامعه رواج دارد این‌كه مصرف سركه به بهبود كبد چرب كمك می‌كند. از دیدگاه طب ایرانی ترشیجاتی نظیر سركه طبع سرد و خشك دارد و این‌كه سركه در تمامی مبتلایان به كبد چرب سبب بهبود آنها شود باور نادرستی است. كبدچرب نوعی سوءمزاج سرد یا گرم محسوب می‌شود كه متخصص با توجه به علائم بالینی نوع سوءمزاج را تعیین و درمان را آغاز می‌كند. افراد مبتلا به سوءمزاج سرد كبد با مصرف سركه دچار كاهش سوخت و ساز كبد شده و همین امر سبب تشدید بیماری و بروز مشكلات عصبی و گوارشی در آنان می‌شود.


فقط شوری‌ فشار خون را بالا می‌برد!
عقیده بر این است كه مصرف زیاد سدیم، فشار خون را به نقطه خطرناكی می‌رساند ولی مطالعات جدید نشان می‌دهد مصرف زیاد شیرینی یا نوشیدنی‌های حاوی شكر نظیر نوشابه نیز می‌تواند تاثیری مشابه داشته باشد. مطالعات اخیر نشان داده افرادی كه در رژیم غذایی‌شان به وفور از مواد غذایی حاوی فروكتوز (قند میوه) استفاده می‌كنند بروز پرفشاری خون در آنها بالاتر است. توصیه طب ایرانی این است كه افراد دچار امتلاء(پرخونی) در فصل بهار به‌خصوص تعطیلات نوروز كه شیرینی‌جات به وفور در دسترس و افراد كم تحرك  هستند از مصرف بیش ازحد شیرینی‌های صنعتی و طبیعی پرهیز كنند و به سوی خوراكی‌هایی با مزه ترش ملایم نظیرآلوبخارا، تمبرهندی، شربت عناب، سكنجبین و شربت آبلیمو روی آورند.


درمان بیماری‌ها با آبغوره!
اغلب افراد بر این باورند كه آبغوره نوعی داروی طبیعی و موثر خانگی برای كاهش چربی، فشار خون بالا و درمان كبد چرب است و جهت بهبود از آن روزانه در دفعات زیاد مصرف می‌كنند و این نسخه را برای سایرین هم می‌پیچند. لازم است بدانید پرفشاری خون به واسطه مصرف آبغوره درمان نمی‌شود و مصرف آن برای همه مزاج‌ها مناسب نیست. در سرد مزاجان،كسانی كه دچار ضعف در سیستم عصبی بوده و گوارش ضعیفی دارند و برای مبتلایان به زخم‌های گوارشی و التهاب روده، آبغوره منع مصرف دارد . با وجودی كه آبغوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد و به افزایش جذب آهن و تسهیل هضم غذا كمك كند اما باید توجه داشت نوشیدن مداوم آن برای درمان چربی خون بالا وكبد چرب موثر نخواهد بود. نكته مهم این‌كه اغلب برای جلوگیری از رشد كپك در آبغوره از نمك استفاده می‌شود كه در این صورت مصرف آن برای مبتلایان به پرفشاری خون و بیماران قلبی و كلیوی مناسب نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha