سلامت نیوز : به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ علی قربانی عضو هیئت علمی گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشكی تهران در سخنرانی  خود در دهمین كنگره سراسری شنوایی شناسی ایران كه عصر روز گذشته برگزار شد،گفت: كاشت حلزون یك درمان راه گشا در  توانبخشی بیماران ناشنوا و كم شنوا است.

وی در ادامه افزود: كاشت حلزون با ایجاد قابلیت شنیدن صدا،‌ آغازی برای سازماندهی مجدد نظام ادراكی، روند جدیدی از پردازش اطلاعات و تغییری در نگرش بیماران نسبت به محیط و خود است.

قربانی تأكید كرد:  محرك شنیداری برای كودكی كه با ماهیت صدا آشنا نیست عاملی مرموز، مبهم و گیج كننده است و اگر خانواده در چنین وضعیتی به كودك كمك كند او دچار وحشت می شود كه در این صورت توانبخشی در وی بی تأثیر است.

*پس از توانبخشی شنیداری، درجاتی از ناتوانی گفتاری در بیمار باقی می ماند

عضو هیئت علمی گروه گفتاری درمانی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه افزود: محیط ارتباطی كودك و همچنین نوع ارتباط عاطفی كه با خانواده دارد در میزان تأثیر توانبخشی شنوایی در وی تأثیر دارد.

وی گفت: همچنین ویژگی های فردی كودك، مهارت های شناختی و زبان كودك، سندرم های نافذ دوران رشد و میزان توانایی در فراگیری گفتار و زبان از جمله موضوعات مهمی است كه باید هنگام كاشت حلزون توسط متخصص مورد توجه قرار گیرد و در بعضی موارد، درجاتی از ناتوانی در گفتار و زبان كودك پس از توانبخشی و كاشت حلزون باقی می ماند.

قربانی با بیان اینكه پیش از كاشت حلزون، خانواده و كودك باید با این عمل آشنا شوند؛ تأكید كرد: آشنایی خانواده و كودك با عمل كاشت حلزون و مسائل مرتبط با آن ضروری بوده و بهتر است آنها با وضعیت كودكان و بیمارانی كه عمل كاشت حلزون را انجام داده اند،آشنا شوند.

عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران، در پایان خاطرنشان كرد: آموزش و جلب مشاركت خانواده در تمام مراحل توانبخشی كودكان توسط متخصص شنوایی شناس مورد نیاز است و متخصصان باید پیش از انجام عمل كاشت حلزون به بررسی و ارزیابی دقیق و همه جانبه بیمار بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha