سلامت نیوز :بسیاری از مردم بر این باروند که تزریق داروهای بیهوشی برای انجام اعمال جراحی منجر به فراموشی حافظه آن ها پس از عمل می شود در حالیکه این باور اشتباه است.
دکتر مهرداد هاشمی متخصص بیهوشی و رئیس اتاق قلب بیمارستان میلاد با بیان این مطلب که باورهای ذهنی مردم در رابطه با تاثیر داروهای بیهوشی بر فراموشی آن ها اشتباه است به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این اشتباه است که اکثر بیماران بر این باروند که تزریق داروهای بیهوشی موجب ایجاد فراموشی در حافظه می شود زیرا ممکن است دلایل مختلفی برای این عارضه وجود داشته باشد که می توان به استرس روحی وجسمی بیمار قبل و بعد از عمل جراحی اشاره کرد.

وی داروهای بیهوشی را به 2 گروه داروهای ضد درد و شل کننده (هیچ گونه تاثیری بر حافظه ندارند)، داروهای هوشبری (که بر حافظه تاثیر می گذارند) تقسیم کرد و افزود: درست است که داروهای بیهوشی از نوع هوشبری بر حافظه تاثیر می گذارند اما تاثیر این نوع از داروها فقط برای مدت کوتاهی قبل از شروع بیهوشی است که بعد از عمل بیمار این زمان را به خاطر نمی آورد و این طبیعی است ولی به طور کلی داروهای بیهوشی هیچ تاثیری بر حافظه بلند مدت افراد ندارند.

* بیهوشی موضعی باعث ایجاد سردرد می شود

هاشمی اظهار داشت: بیهوشی موضعی به صورت اسپانیال (تزریق در مایع نخاع) هیچ گونه عارضه برای کمر بیمار ایجاد نمی کند و فقط منجر به سردرد می شود که آن هم فقط 24 ساعت به طول می انجامد.

وی ادامه داد: در بعضی موارد سر درد با استفاده از داروهای خوراکی برطرف نمی شود که در این صورت متخصص بیهوشی اقدام به درمانی فراتر می کند و آن هم تزریق در فضای ایپدورال قضای مجازی بین نخاع و مهره های کمر است که با استفاده از این روش سردرد به سرعت مهار می شود.

* استفاده از داروهای بیهوشی تاثیری در مغز جنین ندارد

هاشمی گفت: استفاده از داروهای بیهوشی موضعی برای انجام عمل سزارین و یا استفاده از روش بیهوشی عمومی هیچ تاثیری بر مغز جنین ندارد زیرا در بیهوشی عمومی یک سری داروهای بیهوشی تزریق می شود که در صورتیکه این داروها از جفت رد نشده و پس از خارج کردن جنین ادامه داورهای بیهوشی به مادر تزریق می شود در بیهوشی موضعی نیز هیچ عارضه ای مادر و جنین را تهدید نمی کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بعضی از بیماران پس از انجام عمل سزارین و یا اعمال جراحی دیگر که تزریق در ناحیه کمر صورت می گیرد اظهار درد در این ناحیه را دارند که این درد نیز هیچ ارتباطی با بیهوشی موضعی و یا سوزن های سر کننده ندارد به طور مثال کمرد درد بعد از عمل سزارین می تواند به دلایل مختلفی از جمله قوس کمر که در طول 9 ماه بارداری افزایش یافته و یا مدت زمان انجام عمل که بیمار باید به صورت دراز کش باشد لذا تزریق در ناحیه کمر برای بیماران هیچ گونه عارضه ای به همراه ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ونوس ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    10 0
    با سلام و خسته نباشيد. من سال 88جراحي زيبايي بيني كردم و از آن زمان تا به امروز از كاهش حافظه زجر ميكشم هر مطلبي را مي خوانم چه درسي چه غير درسي اصلا به حافظه بلند مدتم منتقل نميشه حتي با تكرار سه يا چهار باره. بعضي وقتها قسمت جلو لوب مركزي حس فشار يا بيحسي ميكنم. واقعا دارم عذاب ميكشم لطفا راهنماييم كنيد ب