سلامت نیوز : سقط جنین و نقص عضو کودک از جمله عوارض بالا بودن قند خون در هنگام بارداری هستند، اما خوشبختانه با کنترل آن می توان از این عوارض پیشگیری کرد تا حدی که درصد مشکلات زایمان زنان باردار دیابتی و عادی به یک میزان گزارش شده است.
اسداله رجب رئیس انجمن دیابت ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: زنان مبتلا به بیماری دیابت باید 6 ماه پیش از بارداری با مراجعه به پزشک شرایط و زمینه مناسب برای باردار شدن را در خود ایجاد کنند.

وی گفت: افراد دیابتیک نوع B که با قرص میزان قند خونشان را کنترل می کنند از چند ماه پیش از بارداری باید انسولین تزریق کنند و بیماران دیابتیک نوع A تزریقات مکرر جهت انسولین درمانی داشته باشند.

این متخصص ادامه داد: استفاده از انسولین های جدید و غیر معمول (آنالوگ) در حین زمان بارداری به افراد توصیه نمی شود؛چرا که اطلاعات و نتایج در زمینه استفاده آن ها در این دوران هنوز به طور کامل مشخص نشده است و بهتر است زنان در زمان حاملگی از انسولین های سنتی و رایج استفاده نکنند.

رجب افزود: پیش از بارداری باید بر روی زنان دیابتی آزمایش هموگلوبین ای وان سی (هر 6 ماه یکبار) و آزمایش تیروئید انجام شود و بررسی های لازم برای عوارض دیابت مخصوصا بر کلیه و چشم به عمل آید؛ چرا که این عوارض می توانند در دوران بارداری بسیار بیشتر و خطرناک تر باشند.

وی تصریح کرد: زنان دیابتی باردار باید 6 تا 7 مرتبه در روز میزان قند خونشان را کنترل کنند و این میزان نباید به صورت ناشتا بالای 90 و دو ساعت بعد از غذا بالای 120 باشد.

رئیس انجمن دیابت ایران خاطرنشان کرد: تغذیه یکی از موارد مهم در دوران بارداری دیابتی ها است و به بهانه بارداری نباید پرخوری و استراحت بیش از حد انجام داد به طوریکه میزان مجاز افزایش وزن در 3 ماه اول بارداری 1 تا 2 کیلو و در 3 ماه دوم و سوم هفته ای 250 تا 500 گرم است که مجموعا در پایان بارداری نباید افزایش وزن مادر از 11 تا 12 کیلو تجاوز کند.

وی اظهار داشت: سقط جنین مکرر و یا نقص عضو کودک از جمله عوارض بالا بودن قند خون در هنگام بارداری است که با کنترل کردن قند خون می توان احتمال بروز این عوارض را تا حد قابل توجهی کاهش داد به صورتیکه درصد مشکلات زایمان در زنان عادی و باردار دیابتی که قند خونشان کنترل شده به یک اندازه است.

رجب ادامه داد: بعد از زایمان برای شیردهی به نوزادان هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما مادران مبتلا به دیابت نوع B باید تا پایان شیردهی به تزریق انسولین ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha