چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

نحوه احتساب اضافه‌کار در مستمری بازنشستگی کارکنان دستگاه‌های اجرایی که این روزها سکانس آخر را می‌گذراند، با صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان تامین اجتماعی به تمام ادارات کل بیمه در سراسر کشور به مرحله پایانی خود رسید.

سکانس آخر اضافه‌کار بازنشستگان

سلامت نیوز:نحوه احتساب اضافه‌کار در مستمری بازنشستگی کارکنان دستگاه‌های اجرایی که این روزها سکانس آخر را می‌گذراند، با صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان تامین اجتماعی به تمام ادارات کل بیمه در سراسر کشور به مرحله پایانی خود رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،ماجرا از آنجا شروع شد که در تیرماه سال 1393 بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که دیگر حق بیمه از اضافه‌کار کارکنان کسر نشود. این مساله پس از بازنشستگی کارکنان به یک چالش تبدیل شد تا جایی که اعتراض حدود یک میلیون نفر از شاغلان دستگاه‌های اجرایی را در پی داشت.

ایرنا نوشت؛ «محمود عسکری‌آزاد» 17تیرماه سال 1393، زمانی که جانشین معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس‌جمهوری بود، بخشنامه‌ای را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که بر اساس آن دیگر حق بیمه از اضافه‌کار کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی کسر نمی‌شد؛ نتیجه این بخشنامه کاهش 30 تا 40درصدی حقوق بازنشستگی و پاداش سنوات پایان خدمت بیش از یک میلیون کارمند بود.

با ابلاغ این بخشنامه کارکنان دولتی که به سن بازنشستگی رسیده بودند و درخواست بازنشستگی خود را به دستگاه‌های اجرایی داده بودند، پس از محاسبه مستمری آنها از سوی سازمان تامین اجتماعی تنها حقوقی را دریافت می‌کردند که اضافه‌کار در این حقوق هیچ سهمی نداشت این در حالی است که حدود 25سال حق بیمه از اضافه‌کار برخی از این افراد کسر شده بود و با این بخشنامه در زمان پرداخت لحاظ نمی‌شد.

به همین منظور پیگیری‌های زیادی برای حل این مساله و محاسبه اضافه‌کار در مستمری بازنشستگان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته تا مسئولان هیات دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی انجام شد اما نتیجه درستی حاصل نشد تا اینکه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد افرادی که تا سال 95 بازنشسته شده‌اند، می‌توانند با استناد به قانون برنامه پنجم توسعه از این مزایا بهره‌مند شوند.

اسفندماه سال 1395 سیدتقی نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی بخشنامه‌ای به شماره 70 برای محاسبه سهم اضافه‌کار کارکنان دولت مشمول قانون این سازمان صادر کرد که تنها کسانی می‌توانستند بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه از آن استفاده کنند که تا پایان سال 95 بازنشسته می‌شدند و دیگر افرادی که اضافه‌کار از حقوق آنها به‌مدت چندین سال کم شده بود و پس از سال 95 بازنشسته می‌شوند، مشمول این قانون نمی‌شدند. این بخشنامه از یکم تیرماه 95 صادر و ابلاغ شد.

هیات وزیران در جلسه یکم دی ماه 95 به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد وسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی قسمت دوم ماده 59 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه را تصویب کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز اسفندماه سال 95، تصویب‌نامه هیات وزیران درباره آیین‌‌نامه اجرایی قسمت دوم ماده 59 قانون برنامه پنج‌‌ساله پنجم توسعه در خصوص محاسبه اضافه‌کار کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی را برای اجرا به دستگاه‌های ذ‌ی‌ربط ابلاغ کرد.

سیدمحمدعلی جنانی مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی نیز در این‌باره گفته بود که مشکل محاسبه اضافه‌کار بازنشستگانی که تا سال 1395 در دستگاه‌های دولتی مختلف بازنشسته شده‌اند، با رایزنی‌ها و اقدامات کارشناسی رفع شده است و پس از محاسبه، مبالغ مربوطه به آنها بازگردانده خواهد شد.

برای حل مشکل اضافه‌کار بازنشستگانی که تا سال 1393 از اضافه‌کار آنها حق بیمه کسر می‌شد، بخشنامه‌ای تحت عنوان «بخشنامه 70» از سوی مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی صادر شد تا بتوانند از حق اضافه‌کار خود بهره‌مند شوند.

این بخشنامه و موضوع کسر حق بیمه از اضافه‌کار، بازهم جنجال‌هایی را به‌دنبال داشت، چون کسانی که می‌خواستند پس از سال 95 بازنشسته شوند این اضافه‌کار هرچند مبالغ بالایی بود و از حقوقشان کسر می‌شد، در مستمری بازنشستگی آنها محاسبه نمی‌شد.

پیگیری‌ها دوباره ادامه داشت تا اینکه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد باید دولت این موضوع را در برنامه ششم توسعه لحاظ کند. جنانی پیش‌تر گفته بود که کارشناسان حقوقی تامین اجتماعی موضوع محاسبه اضافه‌کار بازنشستگان پس از سال 1395 را بررسی می‌کنند و سرنوشت این بخشنامه به تصمیم این کارشناسان وابسته است.

اما در برنامه ششم توسعه هنوز هیچ مطلبی در خصوص تعیین تکلیف دیگر افرادی که قصد دارند پس از این سال بازنشسته شوند، ذکر نشده است. از این رو، کارشناسان حقوقی سازمان تامین اجتماعی در حال بررسی بیشتر موضوع هستند تا بتوانند بر اساس قانون، این حق کارمندان دولت را به آنان بازگردانند.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با اشاره به بخشنامه افزودن سهم اضافه‌کار به مستمری بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی درباره این موضوع پیش‌تر گفته بود: در خصوص بازنشستگان پس از سال 95 نیز متناسب با کسوری که از اضافه کارشان کسر شده است، ضریبی محاسبه و به مستمری‌شان اضافه می‌شود.

در نهایت پس از پیگیری‌های مستمر در روزهای اخیر محمدحسن زدا سرپرست سازمان تامین اجتماعی دستور اکید به مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی داد تا مشکل این افراد حل شود که به همین منظور نامه‌ای از سوی سیدمحمدعلی جنانی مدیرکل امور فنی مستمری‌های این سازمان به تمام ادارات کل بیمه‌ای تامین اجتماعی استان‌های مختلف کشور ارسال شد.

جنانی در این نامه تاکید کرده است که پیرو بند 1-10-3 بخشنامه تنقیح و تلخیص بازنشستگی به شماره 13196/97/1000 مورخ 30 بهمن 1397، بار دیگر تاکید می‌شود آن دسته از کارکنان دستگاه‌های اجرایی که از تاریخ یکم فروردین 1388 تا زمان لازم‌الاجرابودن قانون مدیریت خدمات کشوری بازنشسته شده یا می‌شوند و حق بیمه مربوطه از اضافه‌کار آنان کسر نشده باشد، براساس تصویب نامه شماره 122290/ ت 51128 ه مورخ پنجم دی 1395 هیات وزیران از تاثیر حق بیمه‌های مکسوره بابت اضافه‌کار در طول دوره خدمت بهره‌مند می‌شوند.

این بخشنامه که با تاکید مسئولان سازمان تامین اجتماعی به تمام ادارات بیمه‌ای تامین اجتماعی ارسال شد، بار دیگر بارقه‌ای از امید در دل بازنشستگان ایجاد کرد که شاید با این بخشنامه به حق و حقوق قانونی خودشان برسند که خوشبختانه از افرادی که پس از سال 95 بازنشسته شده است پس از مراجعه به یکی از شعب، ابلاغ این نامه را تائید کرد و گفت که مراحل نحوه احتساب اضافه‌کار در تعیین مستمری بازنشستگی کارکنان دستگاه‌های اجرایی که پس از این سال بازنشسته شده‌اند، قرار است محاسبه شود که جای امیدواری دارد.

در حال حاضر یک میلیون و 400هزار بازنشسته از خدمات صندوق بازنشستگی کشوری و سه میلیون و 200هزار نفر بازنشسته دیگر نیز از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند هستند البته برخی صندوق‌های بازنشستگی مانند نیروهای مسلح و دیگر صندوق‌ها تعدادی دیگر از بازنشستگان را تحت پوشش دارند.

سازمان تامین اجتماعی با حدود 42میلیون نفر بیمه‌شده و مستمری‌بگیر، در حال حاضر 60نوع خدمت بیمه‌ای و درمانی به‌صورت غیرحضوری به افراد زیرپوشش ارائه می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha