چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 270976

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در واکنش به انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی مبنی بر پخت حلیم با پنبه و پشم گوسفند در پی گرانی گوشت، گفت: با بازرسی‌های صورت گرفته بر روی مراکزی که از آنها شکایت شده بود و یا مراکزی که خودمان به آن‌ها مشکوک بودیم، به این نتیجه رسیدیم که عملاً هیچ‌گونه تخلفی در این زمینه در حلیم‌های به فروش رسیده صورت نگرفته است و این‌چنین اخباری کذب است.

پاسخ وزارت بهداشت به ادعای پخت حلیم با پنبه

سلامت نیوز:معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در واکنش به انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی مبنی بر پخت حلیم با پنبه و پشم گوسفند در پی گرانی گوشت، گفت: با بازرسی‌های صورت گرفته بر روی مراکزی که از آنها شکایت شده بود و یا مراکزی که خودمان به آن‌ها مشکوک بودیم، به این نتیجه رسیدیم که عملاً هیچ‌گونه تخلفی در این زمینه در حلیم‌های به فروش رسیده صورت نگرفته است و این‌چنین اخباری کذب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس فرهادی  با اشاره به تغییرات غذایی مردم در ماه مبارک رمضان و اقدامات انجام شده در راستای نظارت بر مراکز تهیه و عرضه غذاهای ویژه این ایام، گفت: به دلیل همین تغییرات ما طبق دستوری که به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با امضای معاونت بهداشت فرستادیم، در ساعات افطار تا سحر تمرکز بیشتری بر بازرسی‌های از اماکن غذایی خواهیم داشت.


نظارت ویژه بر قنادی‌ها و مراکز فروش آش و حلیم

وی با اشاره به این که تمرکز بر بازرسی‌ها بیشتر بر روی رستوران‌ها، مراکز تفریحی و مراکز تفریحی آبی است، گفت: یعنی صنوفی که از افطار تا سحر فعالیت دارند، تمرکز بیشتری بر روی آنها است. همچنین یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که تاکید ما بر بازرسی از آنهاست قنادی‌ها و مراکز فروش آش و حلیم است. متأسفانه آش، حلیم و زولبیا بامیه از جمله اقلام غذایی هستند که حتی در شرایط غیر بهداشتی عرضه می‌شوند.
از دستفروشان زولبیا بامیه نخرید

فرهادی ضمن درخواست از مردم برای اینکه از مکان‌های غیر مطمئن و دستفروشان کنار خیابان اقدام به تهیه زولبیا بامیه نکنند، گفت: همچنین یکی از نکات بسیار مهم برای بازرسان ما این است که صنوف غیر مرتبط اقدام به فروش زولبیا بامیه، آش و حلیم نکنند؛ چرا که این صنوف امکانات تولید و عرضه این مواد را به صورت بهداشتی ندارند. از دیگر موارد مهم بازرسی‌هایی که انجام می‌دهیم نظارت بر پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است تا کنترل دقیق‌تری بر روی سالم بودن یخ مصرفی که در این مراکز برای تهیه شربت‌ها استفاده می‌شود و نیز یخ‌هایی که می‌فروشند، شود.

وی افزود: همکاران ما با استفاده از دستگاه‌های پرتابل سنجشی که دارند به سنجش در محل می‌پردازند؛ به ویژه کنترل روغن مصرفی زولبیا و بامیه در این ماه اهمیت بیشتری دارد تا بحث‌های تقلب در آن صورت نگیرد.


تکذیب پخت حلیم با پنبه و پشم گوسفند

فرهادی همچنین در واکنش به اخباری در فضای مجازی مبنی بر وجود پنبه و پشم گوسفند در حلیم به جای گوشت، گفت: یکی از شایعاتی که در دو سال گذشته در فضای مجازی بازنشر داشته است و توسط ما به شدت تکذیب شده، وجود پنبه و پشم گوسفند در حلیم‌هایی است که فروخته می‌شود. با بازرسی‌های صورت گرفته بر روی مراکزی که از آنها شکایت شده بود و یا مراکزی که خودمان به آن‌ها مشکوک بودیم، به این نتیجه رسیدیم که عملاً هیچ‌گونه تخلفی در این زمینه در حلیم‌های به فروش رسیده صورت نگرفته است و این خبر کذب است.

وی در این باره توضیح داد: اولاً مخلوط کردن شیء خارجی مانند پنبه یا پشم گوسفند در حلیم کار ساده‌ای نیست و ثانیاً در بازرسی‌های صورت گرفته در انبار این رستوران‌ها هیچگونه پنبه یا پشم گوسفند مشاهده نشده است تا بتوانند در غذای خود استفاده کنند. همچنین در تمام نمونه‌های برداشت شده از مراکز که به آزمایشگاه فرستاده شد، جواب آزمایش منفی بود.

همچنین دکتر علیرضا رئیسی_ معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور حدود ۳ هزار تیم بهداشت محیط در ایام تعطیلات عید نوروز گفت: این تیم نظارتی در ایام تعطیلات نظارت خوبی بر عرضه مواد غذایی و سلامت آب‌ها داشتند که به دلیل اتفاقات سیل درست دیده نشد. در ادامه همان تیم‌ها در مناطق سیل زده حضور پیدا کرده و کنترل بهداشت محیط را بر عهده داشتند.

وی افزود: اکنون حدود یک سوم از همان تیم یاد شده برای بازرسی‌های ایام ماه مبارک رمضان فعال هستند و در همین راستا در تمام استان‌ها و دانشگاه‌ها؛ تیم‌های بهداشتی و آزمایشگاه‌ها نیز فعال است و این تیم‌ها بیشتر در شیفت عصر و شب یعنی پس از افطار که مردم در واحدهای صنفی بیشتر حضور دارند، فعالیت می‌کنند.


پلمب ۲۰۰ محل متخلف عرضه مواد غذایی در ماه رمضان

رئیسی افزود: در طی حدود ۹ روز گذشته از ماه مبارک رمضان به حدود ۸۰۰ مورد تخلف تذکر داده‌ایم که از این تعداد ۲۰۰ محل عرضه مواد غذایی چه کوچک و چه بزرگ در پی این تذکرات پلمب شدند و این روند کار ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: از مردم نیز خواهش می‌کنیم در صورت مشاهده تخلف با شماره‌گیری ۱۹۰ موارد را با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در میان گذارند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha