سلامت نیوز :كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به بی‌ثباتی و نیاز به كمك‌رسانی گسترده به آوارگان در آبیجان به فعالیت‌های بشردوستانه‌ بسیار در ساحل عاج خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ، شرایط امنیتی ساحل عاج همچنان بی‌ثبات و كمك‌رسانی گسترده در آن مورد نیاز است كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به همراه جمعیت ملی صلیب سرخ ساحل عاج امداد اضطراری را در آبیجان از سرگرفته‌اند و كمك‌های خود را به آوارگان و سایر افراد در غرب كشور افزایش داده‌اند.

دومینیك لینگم, رئیس نمایندگی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در آبیجان اظهارداشت: نزدیك به دو هفته هر روز تماس‌های تلفنی حاوی خبرهای بد دریافت می‌كردیم البته شرایط ‌اكنون نسبتاٌ رو به بهبود است اقلام امدادی در دسترس افراد قرار می‌گیرد اما در تمام بخش‌های شهر اوضاع به این منوال نیست امكان انتقال بسیاری از بیماران و مجروحان به بیمارستان به خاطر شرایط بد امنیتی یا نبود امكانات حمل و نقل وجود ندارد مراكز درمانی‌ كه هنوز فعالیت می‌كنند مملو از خیل مراجعه كنندگان هستند و نیرو و اقلام پزشكی ندارند در بخش‌هایی از شهر نیز اجساد هنوز در خیابان‌ها هستند.

وی افزود: عده‌ زیادی در غرب كشور در جریان زد و خوردها و ناآرامی‌های قومی كشته یا مجروح شده‌اند هزاران نفر از خانه‌هایشان گریخته‌اند شرایط به ویژه در گویگلو، دوئه كوئه، دالوئا و در اطراف مرز لیبی در امتداد جاده‌ بن‌هویه تا تولپلو و بلولكوئین بحرانی است، بسیاری از خانه‌ها، فروشگاه‌ها و بیمارستان‌ها غارت یا حتی نابود شده‌اند تنش همچنان بالاست و آتش آشوب می‌تواند بار دیگر افروخته شود.

* امداد اضطراری در آبیجان

براساس این گزارش، از 13 آوریل كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ برای 3 هزار و 700 بی‌خانمان در 4 مركز پذیرش در آبیجان، محصولات غذایی فشرده فراهم كرده است این محصولات نیروی از دست رفته را به كودكان و بزرگسالانی بازمی‌گرداند كه از سوء تغذیه رنج می‌برند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به مراكز درمانی دانشگاهی در مناطق كوكودی و ترچویل در آبیجان كه بیمارستان‌های مرجع محسوب می‌شوند و همچنین پلی كلینیك بین‌المللی سنت آناماری اقلام پزشكی می‌رساند.

لینگم ادامه داد: از اول آوریل، علی‌رغم شرایط بد امنیتی امدادگران جمعیت ملی صلیب سرخ ساحل عاج در خط مقدم بوده‌اند آنها تقریباٌ به 600 مجروح و بیمار خدمات كمك‌های اولیه ارائه داده‌اند و 300 نفر را به نزدیك‌ترین بیمارستان منتقل كرده‌اند آنها در شرایط بسیار سخت كار فوق العاده‌ای انجام می‌دهند.

داوطلبان صلیب سرخ نیز غذا، آب آشامیدنی و سایر ملزومات را در میان خیل عظیم بی‌خانمانان و سایر نیازمندان در مراكز پذیرش توزیع می‌كنند. آن‌ها گاهی نیز به مسئولان كفن و دفن در یافتن اجساد در بخشهای مختلف شهر كمك می‌كنند.

* رساندن كمك و امداد پزشكی به بی‌خانمان‌ها در گویگلو در اولویت است

در 13 آوریل، كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت صلیب سرخ ساحل عاج اقلام ضروری را در میان 7 هزار بی‌خانمان در 5 مركز پذیرش در غرب شهر گویگلو توزیع كردند.

ادموند كورتسی، مسئول عملیات بشردوستانه كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در منطقه توضیح داد: این برای نخستین‌بار است كه بی‌خانمان‌های گویگلو كه به شدت تحت تأثیر جنگ، خشونت و چپاول قرار گرفته‌اند كمك‌های این چنینی دریافت می‌كنند.

كورتسی ادامه داد: در این منطقه بیمارستان‌ها و مراكز درمانی بسیاری وجود دارد كه از زمان شروع اتفاقات اخیر فعالیت نمی‌كنند از 5 آوریل، جمعیت صلیب سرخ ساحل عاج در گویگلو به درمان بیش از 200 مجروح و بیمار پرداخته است درمانگاه سیار كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ كه در امتداد جاده‌ بن‌هویه تا تولپلو و بلولكوئین قرار دارد تاكنون در حدود 480 مورد مشاوره‌ درمانی كه 30 زن باردار از جمله‌ آن‌ها هستند خدمات ارائه داده است توزیع اقلام امدادی نیز در روزهای آتی در طول این جاده‌ انجام خواهد شد.

بیمارستان گاگنوئا در مركز به سمت غرب این كشور توانسته است با حمایت صلیب سرخ كه آمبولانس، سوخت، اقلام پزشكی و پرسنل آن را تأمین كرده است بار دیگر فعالیت خود را از سر گیرد در شمال كشور نیز كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ برای مراكز درمانی بوئاكه، كیت‌های زخم‌بندی و گچ‌گیری فراهم كرده است.

* آب و فاضلاب در غرب كشور ساحل عاج

براساس این گزارش، دهها هزار نفر در دوئه‌كوئه كه از درگیری‌ها گریخته‌اند همچنان در مراكز پذیرش به سر می‌برند كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت صلیب سرخ ساحل عاج نیاز آب آنها را از اول ژانویه با زحمت برآورده‌ كرده‌اند همچنین در چند روز گذشته سكویی برای قرار دادن 2 مخزن یك هزار لیتری آب احداث كرده‌اند آب این مخازن را كه در بیمارستان و مراكز هیئت‌های كاتولیك و پروتستان قرار دارند با كامیون می‌آورند و دو شیر آب هم روی آن‌ها نصب شده‌اند آنها همچنین در حال احداث 20 دستشویی و 20 دوش اضافی هستند كه در این راستا بهداشت و ضدعفونی بخشی از مركز هیئت كاتولیك را نیز انجام داده‌اند.

جمعیت صلیب سرخ در گویگلو برای بی‌خانمانان تعداد 25 دستشویی، 20 عدد دوش نصب و 10 چاه آب را با كلر ضدعفونی كرده است.

* بازدید از زندانیان

تعداد زیادی از مردم در جریان درگیری‌های مسلحانه‌ ساحل عاج دستگیر شده‌اند نمایندگان كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ بازدید از زندانیان بوئاكه را آغاز كرده‌اند تا وضعیت زندان و رفتاری را كه با آنها می‌شود مورد بررسی قرار دهند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین برای بازدید از زندانیانی از همین دست در آبیجان، از جمله گباگبو و بستگان نزدیكش كه در 11 آوریل دستگیر شده‌اند درخواستی را ارائه داده است.

شرایط برای پناهندگان و خانوادهای میزبان در كشور همسایه لیبریا همچنان بحرانی است

بنا به برآوردها، تعداد 130هزار پناهنده‌ اهل ساحل عاج كه در جریان درگیری‌ها از ماه دسامبر سال گذشته گریخته‌اند رفتار محتاطانه‌ای را در پیش گرفته‌اند آنها در انتظار روشن شدن وضعیت كشورشان برای بازگشت هستند در همین حال پناهندگان جدیدی وارد ناحیه‌ مار‌ی‌لند در قسمت جنوب شرقی لیبریا می‌شوند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت صلیب سرخ لیبریا همچنان به كودكان و سایر پناهندگان كمك می‌كنند تا با خانوادهای خود كه از آنان جدا مانده‌اند تماس برقرار كنند به‌ علاوه این سازمان‌ها به‌همراه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، آب آشامیدنی مورد نیاز پناهندگان و خانواده‌های میزبان را فراهم می‌كنند لیبریایی‌های ساكن مرز با مردم ساحل عاج كه سرپرستی آنها را به عهده گرفته‌اند بسیار مهربان بوده‌اند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین از زندانیان بازداشتگاه مركزی هارپر در ناحیه‌ ماری‌لند كه در جریان درگیری ساحل عاج دستگیر شده‌اند‌ بازدید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha