رضا جعفری کارشناس ارشد رادیوبیلوژی در گفتگو با رادیو سلامت گفت در حوزه ی پاراکلینیک ارتباطی بین پزشک و رادیولو؟ژیست وکارشناس رادیولوژی وجود ندارد وهمین امر باعث افزایش درخواست های سی تی اسکن و رادیو لو ژی می شود .

پرتوهای اشعه ایکس دستگاه های رادیو لوژی و سی تی اسکن داری عوارض سرطان زاهستند

سلامت نیوز:رضا جعفری کارشناس ارشد رادیوبیلوژی در گفتگو با رادیو سلامت گفت در حوزه ی پاراکلینیک ارتباطی بین پزشک و رادیولو؟ژیست وکارشناس رادیولوژی وجود ندارد وهمین امر باعث افزایش درخواست های سی تی اسکن و رادیو لو ژی می شود .

به گزارش سلامت نیوز این کارشناس گفت در تحقیقی که در دانشگاه اصفهان در سال 96 انجام شد حدود 78/3 درصد از درخواست های منجر به جواب نرمال شد این نشان می دهد با مشورت یا معاینه بالینی بهتر این درخواست ها به تعداد قابل توجهی کاهش یابد .

در یک سی تی اسکن ریه حدود 120 برابر یک رادیو گرافی قفسه ی سینه اشعه ایکس جذب بیمار می شود.

متاسفانه برخلاف خیلی از کشورها که ngoها وارگان هی دولتی نظارت شدیدی بر دوز جذبی بیماران دارند:متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست وانجمن علوم پرتونگاری باوجود کارشناسان مطلع وآگاه واعلام آمادگی برای کمک به کاهش دوز جذبی جامعه هنوز مورد استقبال دستگاهای متولی قرار نگرفته است.

جعفری گفت در اهمیت ثبت وکنترل دوز جذبی مردم باید بگویم که طی تحقیقی که درسال 2007 در آمریکا صورت گرفته است ازمیان 70 میلیون سی تی اسکن صورت گرفته که تحت آزمایش با اشعه ی ایکس قرار گرفته اند 2900 انواع سرطان در سال بعد از آن به واسطه پرتو گیری ها از این سی تی اسکن ها گزارش شده است واین نشان می دهد ما باید مراقبت  جدی کنیم 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha