سلامت نیوز :كارشناسان بهداشت عمومی در دانشكده پزشكی دانشگاه واشنگتن تاكید كردند كه داروهای كاهش دهنده كلسترول می توانند جریان خون را در مغز پس از سكته مغزی بهبود ببخشند.

 داروهای كاهش دهنده كلسترول با عنوان استاتین‌ها شناخته شده هستند. این كارشناسان در بررسی‌های خود روی 31 بیمار با سابقه ابتلا به سكته مغزی ایسكمیك آزمایشاتی انجام دادند.

سکته مغزی عبارت است از آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خون‌رسانی به قسمتی از بافت مغز که نتیجه انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز است. به بیان دیگر اگر خون‌رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحا سکته مغزی می‌نامند. سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون‌رسان به مغز ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پزشكان دریافتند در 21 بیمار كه از داروهای استاتین برای كنترل كلسترول استفاده می‌كردند، پس از مصرف این داروها خون دوباره در قسمت‌هایی از مغز كه مسدود شده بود به جریان افتاد و عملیات خون رسانی به مغز كامل‌تر و سریعتر صورت گرفت.

دكتر جین - مو لی، رئیس بخش بیماری‌های مغزی - عروقی در دپارتمان نورولوژی دانشگاه واشنتگتن در این رابطه اظهار داشت: ما قبلا نیز می‌دانستیم كه استاتین‌ها برای بیماران سكته مغزی پیامدهای مفیدی دارند اما در مطالعات اخیر یك دلیل جدید برای این رابطه پیدا كردیم. این مطالعات نشان داد كه استاتین‌ها به بهبود جریان خون در نواحی از مغز كه در معرض خطر نابودی در طول سكته مغزی ایسكمیك هستند كمك می‌كنند.


به گزارش ایسنا، سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون یا چربی، موجب انسداد رگ و قطع جریان خون در مغز شود. انسداد شریان می‌تواند داخل یا اطراف مغز رخ دهد، همچنین لخته‌های خونی می‌توانند توسط جریان خون از دیگر نقاط بدن به مغز آورده شوند. علل بروز این نوع سکته شامل رسوب چربی و ایجاد پلاک در شریان‌های گردنی و اختلالات قلبی است كه منجر به تشکیل لخته‌های خونی می‌شوند.

جزئیات این آزمایشات در مجله سكته به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha