شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 27113
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: در سایه اقدامات گسترده صورت گرفته، میزان مصرف دخانیات در ایران از 14 درصد در سال 1383 به 11 درصد در سال گذشته كاهش یافته است.
 
سلامت نیوز :، مرضیه وحید دستجردی در همایش بین المللی  زندگی سالم و مبارزه با بیماری های غیرواگیر در مسكو گفت: تلاش برای كنترل استعمال دخانیات همواره از جمله اولویت های جمهوری اسلامی در سیاست های مربوط به حوزه بهداشت و سلامت بوده است.
وی اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران پیشگیری از استعمال دخانیات را حتی قبل از ابتكار عمل سازمان بهداشت جهانی در تدوین و تصویب كنوانسیون كنترل استعمال دخانیات، در محور سیاستگزاری های خود در زمینه بهداشت قرار داده است.
وی ادامه داد: ما اقدامات نظام مندی را در زمینه جلوگیری از تامین و استعمال دخانیات در كشورمان انجام داده ایم.
دستجردی اضافه كرد: با این وجود كشور ما نیز با چالش هایی در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات مواجه است كه قاچاق سیگار به كشور از جمله آنها است.
وی با بیان این مطلب كه از این منظر ایران یكی از بازارهای هدف اصلی قاچاق دخانیات در منطقه شرق مدیترانه سازمان بهداشت جهانی است ، ادامه داد: ایران برای مقابله با این پدیده دفتر ملی مبارزه با كالای قاچاق را زیر نظر مستقیم نهاد ریاست جمهوری و دفتر ملی پیشگیری از استعمال دخانیات  را تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ایجاد كرده است.
وزیر بهداشت كشورمان با بیان این مطلب كه خوشبختانه نتایج چشمگیری در دو سال اخیر در زمینه كنترل و مبارزه با استعمال دخانیات كسب كرده ایم ، اضافه كرد: كاهش 40 درصدی قاچاق سیگار از جمله این دستاوردها بوده است.
وی تشریح كرد: چالش های مربوط به دخانیات، دلیل بر ضرورت همكاری های گسترده تر در سطوح منطقه ای و بین المللی بوده و نشان می دهد ما مجبور هستیم اقدامات صورت گرفته در زمینه تنظیم پیش نویس پروتكل مبارزه با تجارت قاچاق در تولید دخانیات را نهایی كنیم.
وی، تصویب نهایی این پروتكل را گامی ارزشمند در راستای كمك به كشورهای دارای مشكل در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات دانست و گفت: مطمئن هستم كه همكاری بیشتر با سازمان بهداشت جهانی در این عرصه به نفع تمامی كشورهای عضو خواهد بود.
همایش بین المللی زندگی سالم و مبارزه با بیماری های غیر واگیر با شركت خانم مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ایران روز پنجشنبه در مسكو پایتخت روسیه آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha