شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

یکی از موضوعاتی که پس از سیل اخیر لرستان موجب ایجاد مشکلات زیادی برای خانواده‌ها شده، بیکاری بر اثر خسارت‌های ناشی از آن است. در لرستان بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، مشاغل خانگی، کشاورزی و... بر اثر سیلاب دچار خسارت‌هایی شده‌اند و همین باعث شده است نیروی کار بیکار شود. طبق گفته مسئولان، سیل اخیر لرستان 18 هزار نفر را بیکار کرد که باید برای آنها فکر و برنامه‌ای داشت.

اشتغالزایی در مناطق سیل‌زده لرستان

سلامت نیوز:یکی از موضوعاتی که پس از سیل اخیر لرستان موجب ایجاد مشکلات زیادی برای خانواده‌ها شده، بیکاری بر اثر خسارت‌های ناشی از آن است. در لرستان بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، مشاغل خانگی، کشاورزی و... بر اثر سیلاب دچار خسارت‌هایی شده‌اند و همین باعث شده است نیروی کار بیکار شود. طبق گفته مسئولان، سیل اخیر لرستان 18 هزار نفر را بیکار کرد که باید برای آنها فکر و برنامه‌ای داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به منظور کمک به افراد بیکارشده در سیل‌های فروردین‌ماه کشور، طرحی را برای ارائه بیمه بیکاری به این افراد در دستور کار قرار داده است. لرستان نیز به عنوان یکی از استان‌های سیل‌زده مشمول استفاده از مزایای این طرح است.


بنگاه‌های آسیب‌دیده

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی لرستان در این زمینه می‌گوید: بر اثر وقوع سیل بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و... در استان متحمل خسارت‌هایی شده‌اند و ادامه فعالیت برای آنها امکان‌پذیر نیست. «علی آشتاب» می‌افزاید: کارگرانی که در این بنگاه‌ها (مغازه، مشاغل خانگی، کشاورزی و...) مشغول به فعالیت بوده و به نوعی بیمه‌شده تامین اجتماعی هستند و کارفرما داشته‌اند و به واسطه سیل محل فعالیتشان آسیب دیده و بیکار شده‌اند، مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند.

وی می‌گوید: ثبت‌نام و تشکیل پرونده این افراد نیز بدون تشریفات قانونی و... و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. آشتاب در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تعداد بنگاه‌های آسیب‌دیده بر اثر سیل نیز اشاره و بیان می‌کند: بر اساس سرشماری و ارزیابی‌های اولیه 15 هزار بنگاه تخصصی در بخش اصناف، مشاغل‌ خانگی، صنعتی و کشاورزی و... آسیب دیده‌اند که از این تعداد 5300 واحد صنعتی و مابقی صنوف هستند.

وی ادامه می‌دهد: تمامی این بنگاه‌ها مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند و براساس بازرسی‌ها و ارزیابی موقعیت و میزان خسارت‌ها بیمه تعلق می‌گیرد چون ممکن است آسیب واردشده به برخی واحدها در حدی نباشد که کار آنها برای مدت طولانی متوقف شود و کارگرانشان طولانی‌مدت بیکار بمانند. ین مسئول می‌گوید: اما درمجموع پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته بر این اساس است که برای 2 هزار نفر بیمه بیکاری و مستمری برقرار شود.


حداقل حقوق بیمه بیکاری

آشتاب اظهار می‌کند: در حال حاضر برنامه‌‌ریزی برای پرداخت بیمه بیکاری به کارگران به مدت 6 ماه است و در صورت تمدید این مدت قطعا اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد. وی می‌گوید: افرادی که مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند، حداقل حقوق مصوب وزارت کار برای سال 98 را که یک میلیون و 500 هزار تومان است، دریافت می‌کنند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی لرستان همچنین به افرادی که بیمه خویش‌فرما بوده یا خوداشتغالی داشته یا حتی بیمه نبوده‌اند نیز اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: برای این دست از افراد نیز طرحی در دست بررسی و منتظر تصویب نهایی است که به موجب آن این افراد هم مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند.


لزوم مشارکت مردمی

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشارکت مردمی برای بازسازی و لایروبی در مناطق سیل‌زده اشاره می‌کند و می‌گوید: به دنبال احیای اشتغال آسیب‌دیده از سیل هستیم. در این زمینه طرحی تهیه شده است که اطلاعاتش برای معاونت اشتغال فرستاده خواهد شد و به‌ن وعی به دنبال مشارکت مردم هستیم. آشتاب بیان می‌کند: به دنبال این هستیم که اگر مردم در کار ساخت ‌وساز منطقه مشارکت داشته باشند، به مدت ۱۰۰ روز حقوق آنها را تامین کنیم. وزارت کار برای این امر آمادگی لازم را دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان می‌افزاید: برای گل‌روبی باغ‌ها و درختان، بازسازی معابر و مراقبت از افرادی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند و نیز کودکان می‌توان ۲۲۰ نفر را استخدام کرد. حقوق آنها را هم خودمان پرداخت می‌کنیم.آشتاب تصریح می‌کند: در زمینه بهداشت نیز اگر افرادی دارای تخصص هستند، می‌توانیم به‌ طور موقت آنها را به خدمت بگیریم.


ایجاد اشتغال در بخش بازسازی‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار می‌کند: در زمینه بازسازی ۳۸۸۰ فرصت شغلی پیش‌بینی‌شده است و اگر مردم اعلام آمادگی کنند، حقوق ۱۰۰ روز آنها پرداخت می‌شود. وی توضیح می‌دهد: البته افرادی که مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند و به فعالیت در این بخش تمایل دارند، می‌توانند بین دریافت مقرری بیمه بیکاری یا فعالیت در این بخش یک مورد را انتخاب و برای آن ثبت‌نام کنند.


پرداخت تسهیلات به اصناف حوزه شهری

آشتاب همچنین می‌گوید: بخش عمده آسیب ما در بخش بازار و اصناف بوده است. بدون محدودیت برای اشتغال روستایی کار خواهد شد و درصدد هستیم تا بخش را تقویت کنیم و توقف نداشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: به اصنافی که در شهرها متحمل خسارت‌هایی شده‌ اما تعطیل یا کارگرانشان بیکار نشده‌اند هم صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی را پرداخت می‌کند. آشتاب بیان می‌کند: پیش‌بینی‌ها در مورد این بخش از پرداخت تسهیلات به گونه‌ای است که برای 6 هزار واحد صنفی تسهیلات در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha