یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 271264

پسماندها یکی از معضلات اصلی جوامع شهری به حساب می‌آیند، هر چند امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته توانسته‌اند از بخش قابل توجهی از پسماندها استفاده بهینه‌ای داشته باشند و تنها بخش اندکی از آن دفن می شود که آن هم به‌صورت اصولی و با کمترین مخاطره برای محیط زیست می‌باشد.

نبود مدیریت صحیح پسماند در سایه جای خالی قوانین

سلامت نیوز: پسماندها یکی از معضلات اصلی جوامع شهری به حساب می‌آیند، هر چند امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته توانسته‌اند از بخش قابل توجهی از پسماندها استفاده بهینه‌ای داشته باشند و تنها بخش اندکی از آن دفن می شود که آن هم به‌صورت اصولی و با کمترین مخاطره برای محیط زیست می‌باشد.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه آرمان ،گفتنی است شهرنشینی و تغییر الگوهای مصرف خود نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش پسماندها دارد، به گونه‌ای که در صورت عدم رسیدگی مناسب به آن می‌تواند یک معضل برای سلامت افراد و یا محیط زیست باشد، چراکه پسماندها می‌تواند علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر، خود عاملی برای شیوع بسیاری از بیماری ها باشند، از این رو مدیریت صحیح پسماند در شهرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پر واضح است که امروزه در تمام بخش‌های دولتی، ساختمانی و یا فردی شاهد افزایش تولید پسماند هستیم که این خود می‌تواند مشکلات بسیاری را برای جمع آوری و یا دفن آن داشته باشد، چراکه با نگاهی گذرا بر وضعیت میزان تولید پسماند در کشورهای دیگر می‌توان به این مهم دست یافت که میزان تولید پسماند درکشورهای دیگر بسیار کمتر از ایران می باشد که این خود می‌تواند در مدیریت پسماند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

باید در نظر داشت نبود قوانین لازم برای کاهش تولید پسماند نیز خود نقش بسزایی در افزایش تولید زباله دارد، چراکه در حال حاضر به‌دلیل نبودن قوانین بازدارنده شرکت‌های تولیدی و یا افراد به راحتی و با هر میزانی که تمایل دارند به تولید زباله روی می‌آورند، اما این در حالی است که تجربه ثابت کرده چنانچه قوانین بازدارنده یا مشوق‌هایی برای کاهش تولید زباله وجود داشته باشد به یقین تولید پسماند نیز کاهش خواهد یافت که این خود می‌تواند نقش تاثیرگذاری در مدیریت صحیح پسماند داشته باشد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که عدم تفکیک زباله‌ها خود عاملی برای نابسامانی در مدیریت پسماند می باشد، چرا که در حال حاضر و به رغم فرهنگ‌سازی های بسیاری که برای تفکیک زباله صورت گرفته است، شاهد عدم انجام این کار هستیم که این خود می‌تواند مشکلات بسیاری را در مدیریت پسماند به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که طی آمار موجود در سایه گرانی های اخیر شاهد کاهش‌هزار تنی زباله در تهران هستیم که این خود می‌تواند با مزایای بسیاری برای مدیریت پسماند همراه باشد.

جمع‌آوری غیرقانونی تهدیدی برای سلامت

همان‌گونه که می‌دانیم امروزه برخی از افراد به‌صورت سازمان یافته اقدام به جمع‌آوری برخی از پسماندها می‌کنند که این خود علاوه بر زشت شدن چهره شهر می‌تواند زنگ خطر جدی برای سلامت افراد جامعه باشد، از این رو مقابله و یا برخورد قانونی با این افراد هم می‌تواند در مدیریت پسماند تاثیرگذار باشد و هم اینکه باعث آلودگی هرچه بیشتر شهرها نشود، چراکه متاسفانه این افراد خود باعث افزایش زباله در اطراف سطل‌های زباله می‌شوند و با توجه به اینکه هنوز تفکیک زباله به‌صورت عام و همه‌گیر در شهرها وجود ندارد این خود می‌تواند برای سلامت آنها بسیار خطرناک باشد.

پسماند فرصتی طلایی

بدیهی است امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نمی‌توان پسماند را یک تهدید دانست بلکه در مقابل پسماند یک فرصتی طلایی به حساب می‌آید، چراکه می‌توان با استفاده از آنها اقدام به تولید برق کرد که این خود فصل تازه ای در تولید انرژی می‌باشد، هرچند این مهم هنوز در کشور به‌صورت گسترده صورت نمی‌گیرد، اما این در حالی است که در صورت همه گیر شدن این مهم می‌توان انقلاب سبزی را در مدیریت پسماند شاهد بود.

دفن زباله سرآغاز مشکلات

پر واضح است که دفن زباله پایان سرنوشت پسماندها نیست بلکه بنا به اظهار نظر کارشناسان خود سر آغاز ایجاد مشکلات اصلی می باشد، چراکه باید به خاطر داشت که دفن زباله بدین معنی است که خاک با آلودگی همراه می‌شود و منابع زیرزمینی بیش از گذشته خطر همنشینی با شیرابه های ناشی از پسماند دفن شده را تجربه خواهد کرد و علاوه بر این مشکل، دفن پسماند در زمین فضای زیادی را اشغال می‌کند که این خود می‌تواند به معنی آلوده شدن منابع زیرزمینی و در نهایت به خطر افتادن سلامت افراد منجر شود.

سوزاندن زباله تداعی‌گر سوزاندن انرژی است

باید یادآور شد که متاسفانه برخی از مسئولان برای کاهش آلودگی خاک سوزاندن زباله را توصیه می‌کنند، اما این در حالی است که سوزاندن زباله خود به معنی سوزاندن انرژی می باشد، چراکه امروزه زباله خود می‌تواند منبعی برای تولید انرژی باشد و البته این کار می‌تواند باعث افزایش آلودگی هوا نیز شود، از این رو سوزاندن زباله تجویز مناسبی برای مدیریت پسماند نمی‌باشد، چراکه با استفاده از این روش تنها صورت مساله پاک شده است و در مقابل مشکلات دیگری دامن طبیعت و افراد را خواهد گرفت.

مشارکت مردم حلقه گمشده مدیریت پسماند

مشارکت مردم و همچنین مسئولیت پذیری آنها می تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت پسماند داشته باشد، چراکه امروزه مردم به‌دلیل نبود امکانات لازم و یا عدم ارائه آموزش‌های لازم هیچ‌گونه نظارت و یا مدیریتی بر پسماندهای خود ندارد که این می‌تواند عاملی برای ایجاد مشکل در مدیریت پسماند شود، همچنین به‌دلیل عدم مشارکت مردم با شهرداری ها مشکلاتی برای جمع آوری پسماند ایجاد شده است. در خاتمه باید یادآور شد که مدیریت پسماند امروزه نیازمند وضع قوانین جدید، فرهنگسازی و همچنین مشارکت هرچه بیشتر مردم می باشد، چراکه برای تحقق این مهم باید تمام حلقه‌های این زنجیره به‌طور کامل ایفای نقش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha