اسیدپاشی یکی از جرائمی است که در چند سال اخیر تیتر اول رسانه‌های مختلف را به خود اختصاص داده است! تهران، اصفهان یا مشهد؛ فرق نمی‌کند در کدام شهر ساکن باشید؛ از آنجایی که اسید یکی از در دسترس‌ترین مواد به شمار می‌آید هر لحظه بیم آن می‌رود که مورد یک حمله اسیدپاشی قرار بگیرید!

سلامت نیوز: اسیدپاشی یکی از جرائمی است که در چند سال اخیر تیتر اول رسانه‌های مختلف را به خود اختصاص داده است! تهران، اصفهان یا مشهد؛ فرق نمی‌کند در کدام شهر ساکن باشید؛ از آنجایی که اسید یکی از در دسترس‌ترین مواد به شمار می‌آید هر لحظه بیم آن می‌رود که مورد یک حمله اسیدپاشی قرار بگیرید!


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،دختری که توسط پدر و برادرش مورد اسیدپاشی قرار گرفت، مرضیه که در اصفهان قربانی اسیدپاشی شد، سمیه و رعنا، مادر و دختری که قربانی اسیدپاشی شدند، محسن که توسط آبدارچی شرکتی که در آن کار می‌کرد مورد اسیدپاشی قرار گرفت و معصومه که توسط پدر همسرش مورد اسیدپاشی قرار گرفت، همه و همه نشان از این دارند که زنگ خطر اسید پاشی به صدا درآمده است و به همین دلیل هم نمایندگان مجلس با ۱۶۱ رای موافق یک فوریت طرح« تصویب مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن» را تصویب کردند.

اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا این طرح با وجود سهولت در خرید و فروش اسید در جامعه، جنبه بازدارندگی خواهد داشت؟!

>فروش اسید در فروشگاه‌های اینترنتی
کافی است کلمه « فروش اسید» را در گوگل جستجو کنید آن وقت است که با فروشگاه‌های اینترنتی‌ای مواجه می‌شوید که انواع و اقسام اسید‌ها را به فروش می‌رسانند! از اسید سولفوریک (داخلی و صادراتی) گرفته تا اسید فسفریک، اسید سیتریک، اسید تاتاری، اسید مالیک، اسید نیتریک، اسید فورمیک، اسید سولفونیک و انواع دیگر اسید‌ها، همه و همه به سادگی در دسترس شما خواهند بود و جالب اینجاست که می‌توانید سفارش بدهید و ساعتی بعد درب منزل تحویل بگیرید! اما در دسترس ترین این اسید‌ها که کاربرد بسیاری دارد و به شدت سوزاننده است اسید سولفوریک است که مثل نقل و نبات در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد!

>فروش اسید در اپلیکیشن دیوار!
عبارت اسید را که در قسمت جستجوی اپلیکیشن دیوار جستجو کنید با آگهی‌های مختلفی از فروش اسید رو به رو می‌شوید!« فروش اسید؛ عمده و جزئی» از جمله همین آگهی‌ها است؛ آگهی دهنده می‌گوید در قسمت عمده فروشان بازار تهران کار می‌کند و در صورت تمایل هم به صورت عمده و هم به صورت جزئی با قیمت لیتری 10 هزار تومان اسید را با پیک به منزل شما می‌فرستد! فقط باید پول پیک را خودتان پرداخت کنید! آگهی جالب دیگری نیز در دیوار منتشر شده که حکایت از فروش لیتری 1500 تومان اسید کلریک دارد! از این دست آگهی‌ها در دیوار به وفور منتشر شده و قیمت نازل این آگهی‌ها هر ذهن خشمگین و متوحشی را به سمت یک جنون آنی برای اسیدپاشی سوق می‌دهد!

>خرید اسید در بازار مثل آب خوردن است!
به بازارهای ابزار فروشی سراسر شهر نیز که بروید آن وقت می‌بینید که خرید اسید مثل آب خوردن است و از هر مغازه‌ای که سراغ اسید را بگیرید با روی گشاده از شما استقبال می‌کنند و بدون این که بپرسند اسید را برای چه می‌خواهید انواع و اقسام اسید‌های خطر ناک را با درصد‌های مختلف به شما پیشنهاد می‌دهند! دست آخر می‌توانید با مبلغی حدود 10 هزار تومان یک لیتر از خطرناک‌ترین اسید‌های موجود در بازار را تهیه کنید و بدون اینکه کسی از شما سوالی بپرسد، آن را به خانه بیاورید! شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی در
برخی از موارد اسید را می‌توان از مغازه‌های خوار و بار فروشی برخی محله‌ها نیز یافت!

>قانونی که نور امید را در دل‌ها تاباند
طبق ماده واحده اسیدپاشی قانون مجازات اسلامی که سال‌ها پیش تهیه و تصویب شده است، جرم اسیدپاشی وفق ماده ۶۱۴ قانون به عنوان ضرب و جرح در نظر گرفته است. ابتدایی‌ترین و قطعی‌ترین حق مجنی‌علیه، حق قصاص است؛ یعنی آسیب‌دیده می‌تواند اسیدپاش را قصاص کند، ولی در مواردی که امکان قصاص وجود نداشته باشد یا شاکی اعلام گذشت کند چنانچه اقدام مرتکب موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌‌علیه مرتکب، به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود و در صورت عدم پرداخت دیه، مرتکب طبق ماده ۹۶۹ قانون مجازات اسلامی باید متحمل مجازات حبس شود، به علت اهمیت جرم اسیدپاشی برای متهمین به چنین جرمی صدور قرار بازداشت موقت الزامی است.


حالا چندین سال از تصویب این قانون می‌گذرد و با وجود افزایش جرم اسید پاشی به نظر می‌رسد که این جرم دیگر خاصیت باز دارندگی خود را از دست داده است به همین دلیل هم نمایندگان مجلس به ویژه اعضای فراکسیون زنان طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را به مجلس ارائه کردند یک فوریتش به تصویب رسید.

اگر این طرح به قانون تبدیل شود تغییراتی در قانون به وجود خواهد آمد. در بعضی از مواد این طرح آمده است: هرکس عمدا با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود. ریختن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی روی فرد، فرو بردن اعضای بدن در درون اسید و اعمالی نظیر آن در حکم اسیدپاشی است.

به منظور حمایت از بزه دیدگان موضوع این قانون در مواردی که به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نیست، دیه از اموال وی و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقیمانده دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.

همچنین در مواردی که مرتکب شناسایی نشود، دیه از بیت المال پرداخت می‌شود. در کلیه موارد مذکور در این قانون، مرتکب علاوه بر جبران خسارت‌های مقرر در ماده (۱۴) قانون آیین دادرسی کیفری، ملزم به پرداخت هزینه‌های درمان بزه دیده می‌باشد. در صورتی که مرتکب متمکن از پرداخت هزینه‌های درمان نباشد، هزینه‌های مربوطه از محل صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت می‌شود.

>پنج مورد اسیدپاشی در چند هفته!
با این وجود اما هنوز هم نمی‌توان به این موضوع امید داشت که این موارد بتواند دلایل قدرتمندی برای بازدارندگی از «اسید پاشی» باشد، به همین دلیل هم کمال فروتن، رئیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که قوانین جدیدی برای محدود کردن خرید و فروش اسید وضع کنند تا هزینه این اقدام مجرمانه افزایش یابد.

او با بیان این‌که «اسید نباید مثل آب خوردن در دسترس باشد»، گفت: «در چند هفته اخیر حدود پنج مورد اسیدپاشی در کشور داشتیم که رسانه‌ای شده است و این نشان می‌دهد که باید قوانین دارای بازدارندگی بالایی باشند تا از وقوع چنین جرایمی جلوگیری شود.»

به‌گفته او همین قانونی هم که پس از حدود ۶۰ سال مورد بازنگری قرار گرفته است، باید ضمانت اجرایی بالایی داشته باشد. او همچنین خواهان کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مربوط به اسیدپاشی شد و گفت عامل یا عاملان اسیدپاشی باید به سرعت محاکمه شوند تا با دریافت مبلغ دیه فرآیند درمان نیز انجام شود.

>جای خالی یک تبصره!
با این حال اما به نظر می‌رسد تنها موردی که در طرح فعلی از آن چشم پوشی شده همین موضوع در دسترس بودن اسید در کشور است؛ این در حالی است که بارها توسط این روزنامه و همچنین به گفته سایر خبرنگاران توسط خبرگزاری‌های متعدد با رئیس اتحادیه رنگ فروشان تماس گرفته شده تا دلایل سهولت در خرید و فروش اسید در بازار را جویا شویم اما هر به هیچ یک از تماس‌ها پاسخی داده نشده است!

با این حال برای بررسی این موضوع با فاطمه ذوالقدر دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس تماس گرفتیم؛ او در رابطه با این موضوع که چرا درباره سهولت خرید و فروش اسید در طرح مذکور ممنوعیتی ارائه نشده است، گفت: «در این طرح چیزی در رابطه با ممنوعیت خرید و فروش اسید ارائه نشده است اما می‌توان این موضوع را پیشنهاد داد؛ فراکسیون می‌خواهد این موضوع را هم پیشنهاد بدهد چون هنوز هم فرصت برای پیشنهاد دادن در رابطه با این موضوع وجود دارد.

مسلما یکی از عوامل بازدارنده از جرائم اسید پاشی مربوط به عدم دسترسی راحت به اسید می‌شود و این موضوع حتما باید توسط نمایندگان به صورت یک پیشنهاد و تبصره به طرح «مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن» اضافه شود تا در اختیار قرار گرفتن اسید به راحتی صورت نپذیرد و موانعی برای آن ایجاد شود، برای مثال خریداران اسید، نامه‌ای از شرکت سفارش‌دهنده داشته باشند و یا اینکه اسم و مشخصات فرد دریافت کننده اسید در سامانه‌ای ثبت شود و علاوه بر اینها مقدار خریداری شده و دلیل خرید اسید مشخص شود. قطعا رعایت کردن این مسائل و اضافه کردن آن به طرح می‌تواند بازدارندگی را تا حد زیادی افزایش دهد.

موضوع سهولت در خرید اسید یک معضل اصلی است که به صورت قانونی باید روی آن کار شود تا بتوان خرید و فروش اسید برای عامه جامعه را ممنوع کرد.

از آنجایی که با یک فوریت این طرح اکثریت آرا موافقت کردند و تنها 20 نفر مخالف آن بودند، به تصویب این طرح امیدواریم. با اساس این طرح کسی مخالف نیست اما برای اینکه محکم‌تر شود و طرح جامع‌تر و کامل‌تری ارائه شود تا جنبه بازدارندگی آن افزایش یابد و ضمانت اجرایی داشته باشد باید پیشنهادات دیگری از جمله ممنوعیت در سهولت خرید و فروش اسید به آن اضافه شود.»


بدین ترتیب چنانچه توسط این طرح بتوان اتحادیه ابزارفروشان و رنگ فروشان را الزام کرد که در خرید و فروش اسید ممنوعیت‌هایی را لحاظ کنند، می‌توان به این موضوع امیدوار بود که تا حد زیادی از جرائم اسید پاشی کاسته خواهد شد. این در شرایطی است که مفاد طرح و تبصره ذکر شده به عنوان پیشنهاد به طرح «تصویب مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن»اضافه شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha