کودکان اغلب در طول روز هر از گاهی سرفه می کنند ولی شب که به رختخواب می روند نمی توانند جلوی سرفه خود را بگیرند.

نکاتی برای درمان سرفه کودکان در خواب

اگر کودکتان تنفسش هنگام خواب مشکل دارد باید با متخصص اطفال مشورت کنید. ضمن این که عوامل محیطی مثل سیگار و مواد شیمیایی که در شستشو و تمیزکاری استفاده می کنند را باید از کودک دور نگه دارید.

سرفه یک پاسخ فیزیولوژیک و پاسخ غیر ارادی بدن است. بدن با بازدم های شدید سعی می کند مخاط، خاک و سایر ذرات هوایی را از مسیرهای تنفسی خارج کند.

یک کودک سالم در سنین ابتدایی که سابقه عفونت های تنفسی نداشته باشد ممکن است 34 بار در روز سرفه کند. سرفه یکی از دلایل اصلی مراجعه به پزشک اطفال است گرچه معمولا نیازی به درمان پزشکی ندارد.

علل سرفه در کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، سرفه معمولاً نشانه این است که بدن کودک شما سعی دارد خود را از شر یک عامل تحریک کننده خلاص کند. علل شایع سرفه عبارتند از:

عفونت

سرماخوردگی، آنفولانزا و کروپ همگی می توانند منجر به سرفه طولانی مدت برای کودکان شوند. در سرماخوردگی باعث ایجاد سرفه خفیف تا متوسط، در آنفولانزا سرفه گاهی شدید و خشک و در کروپ کودک سرفه های شبانه و پر سرصدا را تجربه می کند. این عفونت‌های ویروسی با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شوند، اما می‌توانند با داروهای دیگر کنترل شوند.

رفلاکس اسید

علائم در کودکان ممکن است شامل سرفه، استفراغ مکرر یا تف کردن، طعم بد در دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا سر دل باشد.  درمان رفلاکس به سن، سلامت و سایر مسائل کودک بستگی دارد. این نکات را امتحان کنید: غذاهای محرک را از رژیم غذایی او حذف کنید ( مانند شکلات ، غذاهای سرخ شده یا تند، غذاهای چرب و کافئین و نوشیدنی های گازدار) حداقل 2 ساعت قبل از خواب حتما غذا خورده باشد و وعده های غذایی را به دسته بندی های کوچه تقسیم کنید.

آسم

تشخیص این که کودک مبتلا به آسم است، ممکن است سخت باشد، زیرا علائم در کودکان به شکل های مختلفی خود را نشان می دهد اما سرفه، خس خس سینه، که ممکن است در شب بدتر شود، یکی از علائم شایع آن است.

دیگری ممکن است سرفه ای باشد که با افزایش فعالیت بدنی یا در حین بازی ظاهر می شود.  درمان آسم بستگی به عامل ایجاد آن دارد و ممکن است شامل اجتناب از محرک هایی مانند آلودگی، دود یا عطر باشد.

آلرژی یا سینوزیت

می تواند باعث سرفه طولانی مدت و همچنین خارش گلو، آبریزش بینی ، آبریزش چشم ،گلو درد یا بثورات پوستی شود. با پزشک کودک خود در مورد انجام آزمایش هایی که آلرژی را مشخص می کنند، آ صحبت کنید تا متوجه شوید کدام آلرژن ها باعث ایجاد مشکل می شوند و در مورد نحوه اجتناب از آن آلرژن راهنمایی بخواهید. آلرژن ها می توانند شامل غذا، گرده، شوره حیوانات خانگی و گرد و غبار باشند

سیاه سرفه

با سرفه های پشت سر هم شناخته می شود و علائم دیگر ممکن است شاملتب، احتناق بینی و عطسه باشد. سیاه سرفه مسری است اما با واکسن به راحتی قابل پیشگیری است. سیاه سرفه با آنتی بیوتیک درمان می شود.

دلایل دیگر سرفه کودکان

همچنین ممکن است کودک پس از ابتلا به سرفه، پس از استنشاق یک جسم خارجی مانند غذا یا یک اسباب بازی کوچک، یا پس از قرار گرفتن در اطراف عوامل محرک مانند آلودگی سیگار یا دود شومینه، از روی عادت سرفه کند.

درمان های خانگی برای درمان سرفه کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، دلیل بروز بسیاری از سرفه ها، ویروس های رایجی هستند که هیچ درمانی ندارند؛ مگر اینکه سرفه شدید یا با علائم جدی دیگر همراه باشد؛ با این حال سرماخوردگی و سرفه در کودکان خردسال بسیار شایع است. با این حال قرار گرفتن در معرض میکروب ها و مبارزه با آن ها به رشد سیستم ایمنی کودکان کمک می کند.

مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد داروهای سرفه کودکان که می توانید در خانه امتحان کنید را بشناسید؛ به علاوه یاد بگیرید که چگونه علائمی را که کودک شما به مراجعه به پزشک نیاز دارد، شناسایی کنید.

لازم است که به سرفه های فرزند خود توجه داشته باشید تا به شما کمک کند بهترین درمان خانگی را انتخاب کرده و بتوانید سرفه و شرایط فرزندتان را به درستی به پزشک توضیح دهید. مثلا:

  • سرفه عمیق از قفسه سینه: احتمالاً به دلیل وجود مخاط در مجاری تنفسی است.
  • سرفه‌های شدید از قسمت بالایی گلو: ممکن است به دلیل عفونت و تورم اطراف حنجره باشد.
  • سرفه خفیف همراه با فین فین: ممکن است به دلیل آبریزش از بینی و یا از پشت گلوی کودک شما باشد.

از قطره های بینی نمکی استفاده کنید

می توانید قطره های بینی را از داروخانه بخرید. قطره های نمکی که با سرنگ بینی استفاده می شود، می تواند مخاط را نرم کند تا به از بین بردن آن کمک کند.

دستورالعمل های روی بطری را دنبال کنید تا قطره های بینی را با خیال راحت به کار ببرید.

اگر ریختن این قطرات کوچک در بینی کودک غیرممکن است، نشستن در حمام آب گرم نیز می تواند مجرای بینی را پاک کرده و مخاط را نرم کند. این به جلوگیری از آبریزش بینی کمک می کند.

اگر کودک شما با سرفه از خواب بیدار شد، ممکن است بخواهید قبل از خواب یا در نیمه شب از قطره های بینی استفاده کنید.

قطره های بینی نمکی به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند.

مصرف مایعات را فراموش نکنید

هیدراته ماندن به ویژه زمانی که کودک شما بیمار است ، بسیار هائز اهمیت می باشد. آب به بدن در مبارزه با بیماری کمک می کند و راه های هوایی را مرطوب و قوی نگه می دارد.

یکی از راه‌های اطمینان از اینکه فرزندتان آب کافی دریافت می‌کند این است که از او بخواهید برای هر سال از زندگی اش، یک وعده آب (8 اونس یا 0.23 لیتر) بنوشد . به عنوان مثال، یک کودک یک ساله به حداقل یک وعده آب در روز و یک کودک دو ساله به دو وعده در روز نیاز دارد.

کودکان کوچکتر اگر شیرمعمول خود را رد می کنند یا زیاد نمی خورند، ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشند. حداقل هر یک یا دو ساعت به آنها آب بدهید اما آنها را مجبور به نوشیدن آن نکنید.به شما پیشنهاد می کنیم که به کودک خود شیر ندهید زیرا شیر باعث ایجاد خلط بیشتر می شود و در نتیجه باعث می شود کودک شما بیشتر سرفه کند. نوشیدن آب می تواند مخاط راه های هوایی را شل کند و همچنین از خشک شدن گلو جلوگیری می کند.

اینفوگرافیک سرفه شبانه کودک

به کودک عسل بدهید (بالای یک سال)

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که می تواند به تسکین گلو درد کمک کند. عسل خواص ضد باکتریایی دارد و ممکن است با مبارزه با عفونت ایجاد شده، به بهبود شرایط کمک کند.

فراموش نکنید که عسل برای کودکان زیر یک سال بی خطر نبوده و خطر بوتولیسم وجود دارد.

برای کودکان بالای یک سال، می‌توانید هر چند وقت یکبار که دوست دارید یک قاشق عسل بدهید، اما مراقب قند مصرفی آن باشید.

همچنین می‌توانید عسل را در آب گرم مخلوط کنید تا کودکتان راحت‌تر عسل را راحت تر میل کرده و کمک به هیدراته ماندن او نیز می کند.

هنگام خواب سر فرزندتان را بالاتر بیاورید

نوزادان زیر یک سال و نیم نباید با هیچ بالشی بخوابند.

به خواب رفتن کودک نوپا با سر بر روی یک یا چند بالش دشوار است، به خصوص اگر کودک در هنگام خواب بسیار حرکت می کند.

برای بالا بردن سر کودک در گهواره سعی کنید یک سر تشک را بالا ببرید؛ می توانید این کار را با قرار دادن یک حوله در زیر تشک در انتهای جایی که سر کودکتان قرار دارد انجام دهید.

با این حال، قبل از انجام این کار باید با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

استفاده از دستگاه بخور هوا را فراموش نکنید

افزودن رطوبت به هوا به جلوگیری از خشک شدن مجاری تنفسی کودک و شل شدن مخاط کمک می کند. این کار ممکن است سرفه و احتقان را کاهش دهد.

دستگاه های مرطوب کننده هوای سرد برای کودکان ایمن تر بوده و به اندازه دستگاه های مرطوب کننده هوای گرم موثر هستند. در صورت امکان، از آب تصفیه شده یا مقطر برای کاهش تجمع مواد معدنی در داخل مرطوب کننده استفاده کنید.

در تمام طول شب در اتاقی که کودک نوپایتان می خوابد، یک دستگاه بخور بزنید. در طول روز نیز آن را در اتاقی که بیشترین زمان را در آن سپری می کنند قرار دهید.

اگر دستگاه بخور هوا ندارید، می‌توانید دوش آب گرم بگیرید و شکاف زیر در حمام را با حوله مسدود کنید.

در هوای سرد قدم بزنید

گاهی اوقات افراد برای تسکین علائم سرفه، پیاده روی در هوای خنک را انتخاب می کنند. کودک خود را برای چند دقیقه به پیاده روی در هوای خنک ببرید؛ اما به یاد داشته باشید که نیازی نیست که او را خسته کنید.

از اسانس ها استفاده کنید

این محصولات گیاهی در حال افزایش محبوبیت هستند و برخی ممکن است در کاهش سرفه یا دردهای عضلانی هنگامی که روی پوست استفاده می شوند یا در هوا پخش می شوند، موثر باشند.

اما همیشه قبل از استفاده از روغن های ضروری با پزشک خود صحبت کنید. همه روغن ها برای کودکان نوپا بی خطر نیستند و نیاز است با احتیاط مصرف شوند.

سینه او را با روغن کرچک ماساژ دهید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از استرس فریمامیز این ترفند مادرانه واقعاً کار می کند! آن را روی سینه و پشت فرزندتان بمالید، متوجه خواهید شد که کارساز است. امتحانش کنید بیضرر است!

مصرف روغن زیتون با نمک

یک قاشق چای خوری روغن زیتون با کمی نمک اگرچه طعم عجیبی دارد ، اما به تسکین سرفه کمک میکند. بنابراین این داروی طبیعی برای کاهش سرفه را امتحان کنید.

کاهش سرفه کودک با ماساژ درمانی

کاهش سرفه کودک از طریق ماساژ
کاهش سرفه کودک از طریق ماساژ

در تصویر بالا روش ماساژ برای تسکین برخی دردهای شایع در کودکان توضیح داده شده است.

در دایره های سبز رنگ، انگشت یا شست کودک را بین انگشت شست و سبابه خود گرفته و ماساژ می دهیم.

برای دایره زرد، فقط از یکی از انگشتان شست خود برای ایجاد دایره در جهت مشخص شده استفاده می کنیم.

برای فلش های بنفش، از انگشت اشاره خود استفاده می کنیم تا کناره های انگشت فرزندمان را در جهت و مکان مشخص شده ماساژ دهیم.

از انگشت اشاره نیز می توان برای درمان «تحریک پذیری» کودک استفاده کرد.

برای درمان «سرفه» می‌توانید مفصل دوم از انگشتان کودک را گرفته و سپس به سمت نوک انگشت دست ماساژ دهید.

به همین ترتیب، برای درمان استفراغ و یا سکسکه، می توانید شروع به ماساژ دادن مفصل دست کنید و برای اثر درمانی بیشتر، از نوک انگشت به سمت بالا حرکت کنید.

این تکنیک‌ها موثر هستند و واقعاً می‌توانند شرایط را تغییر دهند اما والدین باید در صورت ادامه دار شدن هر کدام از آنها به دنبال مراقبت‌های پزشکی برای فرزندان خود باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر چند روزی است که سرفه فرزندتان ادامه داشته است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آسم و آلرژی می تواند باعث سرفه های مزمن شود و نیاز به درمان توسط پزشک دارد. اگر فکر می کنید سرفه کودک نوپای شما به دلیل آسم یا آلرژی است، حتما به بیمارستان مراجعه کنید.

علائمی که نشان می دهد کودک شما باید به پزشک مراجعه کند

  • سرفه ای که بیش از 10 روز طول بکشد
  • تب بیش از 38 درجه سانتیگراد برای بیش از 3 روز
  • تنفس سخت
  • درد قفسه سینه
  • احساس کشیدگی در عضلات اطراف گردن یا قفسه سینه هنگام تنفس
  • درد گوش که ممکن است نشانه عفونت گوش باشد
  • کودک بی حال است یا بسیار بیمار به نظر می رسد
  • نشان دادن علائم کم آبی
  • تنفس سریع دارد یا نمی تواند نفس بکشد
  • رنگ آبی روی لب ها، ناخن ها یا پوست ایجاد می شود که نشانه کمبود اکسیژن است.

اگر فرزندتان سرفه می کند، قبل از خواب این سه میوه را به او ندهید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیاتایمز، بهتر است کودکانی که علائم سرماخوردگی و یا آنفولانزا را دارند و در خواب سرفه می کنند، تا ۱۵ یا ۲۰ روز آینده خوردن توت‌فرنگی، انگور و لیچی را کنار بگذارند تا بتوانند این سرفه‌های تحریک‌کننده مداوم را پشت سر بگذارند و راحت تر نفس بکشند.

سرفه های آلرژیک، برونشیت، ذات الریه، تب بالا، التهاب لوزه ها و عفونت گوش برای کودکان بسیار آزار دهنده است، ولی با مراجعه به پزشک کودکان و دریافت به موقع داروها و رعایت نکات ساده، بسیار آسان و سریع درمان می شوند.

توت فرنگی به ترشح هیستامین معروف است و باعث سرفه می شود،همچنین سرفه موجود را بدتر می کند، انگور و لیچی نیز میوه هایی هستند که قند طبیعی زیادی دارند که پس از آن محیط خوبی برای رشد باکتری ایجاد می کنند.

اگر فرزندتان سرفه می کند، قبل از خواب این چهار میوه را به او بدهید

فیتوکمیکال‌ها مواد شیمیایی طبیعی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و به ویتامین‌های موجود در غذا کمک می کنند تا قوی تر عمل کنند. سعی کنید اگر خودتان یا کودکتان، علائم سرماخوردگی یا انفلوانزا را دارید یا درخواب سرفه می کنید، سبزیجات و میوه های سبز تیره، قرمز و زرد را در رژیم غذایی خود یا کودکتان بگنجانید.

  • پرتقال: آب پرتقال و پرتقال منبع خوبی از پتاسیم برای فشار خون سالم هستند، اسید فولیک و منبع عالی آنتی اکسیدان ویتامین C می باشند که نشان داده شده است به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند.
  • سیب: سیب سرشار از فلاونوئیدها است! قدرت آنتی اکسیدانی سیب بیش از 1500 میلی گرم ویتامین C تخمین زده می شود. اگر گلوی کودک التهاب زیادی دارد می توانید سیب را به شکل پوره در بیاورید.
  • زغال اخته: زغال اخته از نظر علمی به عنوان منابع قوی پلی فنول ها(به ویژه از زیرگروه فلاونوئیدها به نام پروآنتوسیانیدین ها (PACs))  شناخته شده است که منحصر به فرد هستند و در کرن بری فراوان دیده می شوند.مطالعات علمی نشان می دهد افرادی که غذاهای غنی از پلی فنول های خاص مصرف می کنند، بیماری های التهابی کمتری را تجربه می کنند. 
  • آناناس: آناناس به خاطر آنزیم ضد التهابی بروملین معروف است و گزارش شده است که بروملین سرفه را آرام کرده و گلو درد را تسکین می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha