معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای اختلال هویت جنسیتی، بر لزوم پوشش بیمه‌ای خدمات پزشکی آنها تاکید کرد.

بیمه‌ها عمل جراحی‌ مبتلایان اختلال هویت جنسیتی را «زیبایی» محسوب می‌کنند!

سلامت نیوز:معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای اختلال هویت جنسیتی، بر لزوم پوشش بیمه‌ای خدمات پزشکی آنها تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حبیب الله مسعودی فرید با اشاره به خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای اختلال هویت جنستی (T.S) گفت: عمده اقدامات سازمان بهزیستی برای افراد دارای اختلال هویت جنستی، ارائه حمایت‌های روانی اجتماعی از آنهاست. موضوع پرداخت کمک هزینه جراحی تنها یک بخش از خدمات سازمان بهزیستی به این افراد است. برای مثال ممکن است این افراد از خانواده طرد شده و بی‌خانمان باشند. همچنین انجام برخی نامه نگاری‌ها برای تهیه اسناد هویتی جدید در خصوص افرادی که عمل جراحی انجام می‌دهند، از دیگر خدمات سازمان بهزیستی به این افراد است.

وی با بیان اینکه موضوع افراد دارای اختلال جنسیتی اساساً یک موضوع روان پزشکی است، اظهار کرد: به همین دلیل باید مسئولیت این کار با وزارت بهداشت باشد و آنها باید ابتدا این اختلال را تشخیص دهند. در حال حاضر هم همینطور است و این افراد ابتدا کارهای تشخیصی لازم را از طریق وزارت بهداشت و پزشکی قانونی انجام داده برای دریافت سایر حمایت‌ها به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه این اختلال باید از دوران کودکی شناسایی شود، تصریح کرد: اگر می‌توانستیم از سنین پایین‌تر مداخلاتی انجام دهیم شاید فرد از تصمیم خودش منصرف می‌شد، اما در حال حاضر مداخلات از سنین پایین انجام نمی‌شود و ما خیلی دیر به افراد درگیر این اختلال دسترسی پیدا می‌کنیم به همین دلیل ممکن است بسیاری از مداخلات روان پزشکی هم مثمر ثمر نباشد.

مسعودی فرید با اشاره به اینکه معمولاً جراحان کمی هم در ایران این عمل جراحی را انجام می‌دهند، تصریح کرد: در حال حاضر این عمل جراحی به عنوان عمل زیبایی - و نه عمل درمانی- تلقی می‌شود که همین موضوع باعث خارج شدن هزینه آن از خدمات بیمه‌ای شده است.

وی ادامه داد: نظر ما این است که اگر تشخیص دادیم این مساله یک اختلال است و به فرد مجوز دادیم که عمل جراحی را انجام دهد، اگر قرار است عمل جراحی انجام شود، باید به عنوان عمل درمانی باشد. همچنین بسیاری از جراحان هم تمایلی به انجام این عمل ندارند چرا که این جراحی بسیار سخت است و افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند نیاز به پیگیری‌های زیادی دارند تا جایی که ممکن است این افراد دچار برخی مسائل مثل نارضایتی بعد از عمل جراحی شوند، به همین دلیل این جراحان ترجیح می‌دهند دست به جراحی‌های ساده‌تری بزنند که این پیگیری‌ها و عواقب را نداشته باشد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی مانند گذشته به این افراد کمک هزینه‌هایی برای انجام عمل جراحی پرداخت می‌کند، افزود: اما کمک‌هایی که ما انجام می‌دهیم با توجه آزاد محاسبه شدن نرخ این جراحی‌ها مبلغ قابل توجهی نیست. با توجه به وضعیت بودجه کمک هزینه پرداختی از سوی بهزیستی حدود ۶ میلیون تومان است. این درحالیست که بسته به نوع جراحی مجموع هزینه‌های این عمل جراحی بیشتر است.

مسعودی فرید ادامه داد: اگر این خدمات مشمول بیمه می‌شد هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌داد. همچنین هزینه‌های جانبی دیگر مثل جلسات روان شناسی و روان پزشکی برای تطبیق با هویت جدید و… هزینه‌های این افراد را افزایش می‌دهد.

به گفته وی اقدامات مربوط به حوزه روان پزشکی پیش از این از طریق انستیتو روان پزشکی انجام می‌شد که تست کاملی از آنها گرفته می‌شد که آیا آنها شامل این موضوع می‌شوند یا نه؟ بعد از این مرحله طبق روال این افراد مدتی لباس مبدل می‌پوشند تا ببینید آیا تحمل این شرایط را از نظر اجتماعی دارند یا نه؟. معمولاً این طیف مشاوره‌های روان پزشکی هستند و از طریق وزارت بهداشت انجام می‌شود. بعد از تشخیص این افراد می‌توانند برای دریافت حمایت‌های اجتماعی به بهزیستی مراجعه کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha