دولتها نباید نسبت به مردم و خودشان ایده الی فکر کنند. باید احساس وظیفه کنند، نمی شود که دولت این همه بدهی داشته باشد. بالاخره باید زمانی وضعیت بهداشت و درمان درست شود . یکی از دلایل عدم بهبود شرایط بهداشت و درمان همین است که دولت نتوانسته است مطالبات این بخش را پرداخت کند

سلامت نیوز :توقع از دولتها این است که همانگونه که از مردم انتظاراتی دارند به همان اندازه مردم را مد نظر داشته باشند .

سید علی محمد موسوی مبارکه در گفت و گو با تابناک گفت: گاهی اوقات در مراودات اجتماعی دیده می شود که پدری از فرزندش انتظارات ایده‌ال دارد  و انتظار دارد که فرزند احترامات لازم را به عمل آورد اما زمانیکه نوبت به خودش می رسد به چیزی پایبند نیست  نباید خود را عادی ببینیم و از دیگران انتظار ایده‌ال بودن داشته باشیم. مانند استادی که از دانشجویان خود انتظارات ایدالی دارد اما خود استاد ایده الی نیست‌. در دولت نیز همین گونه است، به عنوان مثال انتظار دولت این است که افرادی که تسهیلات دریافت می کنند، آن را در زمان مشخص شده پرداخت کنند و کوچکترین تاخیر هم محاسبه شده و باید پرداخت شود اما وقتی نوبت به بدهی های دولت می رسد، اوضاع به گونه دیگری است و گاها مدتها طول می کشد. با گذشت زمان نیز ارزش خود را از دست می دهد و با این اوصاف حقوق افراد رعایت نخواهد شد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: دولتها باید به موقع بدهی های خود را بپردازند. یکسری از مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده به همین دلیل است. گاها در مراجعه به پزشکان مشاهده می شود که به بیمه ها توجهی ندارند و می گویند که به دلیل بدهی بیمه برایشان اعتباری ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: دولت‌ها نباید نسبت به مردم و خودشان ایده الی فکر کنند. باید احساس وظیفه کنند، نمی شود که دولت این همه بدهی داشته باشد. بالاخره باید زمانی وضعیت بهداشت و درمان درست شود . یکی از دلایل عدم بهبود شرایط بهداشت و درمان همین است که دولت نتوانسته است مطالبات این بخش را پرداخت کند و هر چه این شرایط ادامه یابد مشکلات بهداشت و درمان بیشتر می شود . پزشکان متخصص کمتر تن به خدمت در بخش دولتی می دهند، چرا که می توانند در بخش خصوصی درآمد لازم را داشته باشند اما در بخش دولتی هم درآمد مختصری دارند و همین درآمد را هم به او نمی دهند و حتی گاهی ماهها مطالبات وی پرداخت نشده است لذا خدماتی که باید در بخش بهداشت و درمان ارائه شود به دلیل مشکلات بیمه و پزشکان با مشکل مواجه است.

وی افزود: ‌انتظار این است که دولت همانند موارد اضطراری که دغدغه خود می داند  این بدهی ها را نیز در نظر بگیرد و به دنبال راهکاری برای آن باشد. البته در برنامه پنجم برنامه هایی برای رفع این مشکل اندیشیده شده است که انشاءالله با تصمیمات دولت و تمهیدات لازم مشکلات این بخش کمتر شود  و دولت در این فکر نباشد که بدهی خود را نپردازد و کار به اینجا نرسد که 21 میلیارد بدهی دولت به بخش بهداشت و درمان باشد.

موسوی مبارکه در مورد زمان انتظار بیمه‌شدگان برای استفاده از امکانات تخصصی بیمارستانهای تامین اجتماعی گفت: یکی از برنامه های دولت دهم نیز همین بوده و در هدفمندسازی یارانه ها نیز پیش بینی های لازم انجام شده است که این مدت انتظار کاهش یابد.

ما کشوری در حال توسعه هستیم و دولت به تدریج می تواند این کار را انجام دهد. گفته می شود که در کشورهایی خدمات بهتری ارائه می شود اما باید این را در نظر داشت که در بسیاری از موارد کارهای زیرساختی در کشور در حال اجراست. در بخش صنعت در ابزارها و دستگاهها بهینه سازی و اتوماسیون در حال اجراست و در بخش حمل و نقل ناوگان حمل و نقل در حال بهبود است و در مورد راه‌ها نیز کارهای زیرساختی در حال انجام است و  در سال های پس از انقلاب راه‌های کشور توسعه مناسبی داشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در برخی از کشورها وزارت راه و ترابری و وزارت ارتباطات ادغام شده است چرا که وزارت راه و ترابری در این کشورها بیشتر  نقش ارتباطی  دارد و ما نیز در حال حرکت به این سمت هستیم و احتمال ادغام وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم آمده بود که بیمه کارگران ساختمانی برای 5 سال مسکوت بماند ولی با تلاش و همکاری نمایندگان این امر انجام نشد. ابتدای هر کاری ممکن است نارسایی‌هایی داشته باشد اما در سال های بعد این نواقص برطرف خواهد شد. دولت گامهایی را در زمینه بیمه و افزایش رفاه برداشته است اما این کارها تدریجی است و باید منتظر بود و باید منابع و امکانات را در نظر داشت . دولت نیز به دنبال این است که منابع و امکانات را افزایش دهد و خدمات بیشتری به مردم ارائه دهد.

ما به نظام جمهوری اسلامی و دولتهای این نظام اعتماد داریم که در جهت رفاه مردم گام برمی‌دارند، منتها باید بر اساس امکانات برنامه‌ریزی کرد و انشاءالله با افزایش منابع در آینده خدمات بیشتری ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha