رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، گفت: اگر بتوان از ۳ میلیون زوج نابارور در کشور حمایت کرد، می‌توان امیدوار بود که حداقل ۵ تا ۶ میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود.

شرط مثبت شدن رشد جمعیت کشور/ سهم فرزندآوری زوجین نابارور

سلامت نیوز:رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، گفت: اگر بتوان از ۳ میلیون زوج نابارور در کشور حمایت کرد، می‌توان امیدوار بود که حداقل ۵ تا ۶ میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمدرضا صادقی،  در خصوص اینکه روند درمان ناباروری تا چه اندازه در افزایش جمعیت کشور تأثیرگذار است، افزود: به طور حتم آن چنان اثر چشم گیر و مشهودی در جامعه ندارد. زیرا، در حال حاضر، مسئله عمده در مسیر افزایش جمعیت کشور، ناشی از مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، معیشتی و اقتصادی است که باعث شده گرایش افراد برای فرزند دار شدن، کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به تعداد عائله خانوار ایرانی در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ که به ۶ تا ۷ نفر می‌رسید و در مقطعی هم به ۸ تا ۱۰ نفر رسید، گفت: الان، حداکثر جمعیت یک خانواده، سه نفر است.

صادقی ادامه داد: اگر می‌خواهیم رشد جمعیت ثابت بماند، باید این عدد به ۲.۳ برسد که رسیدن به این عدد، نیازمند ایجاد شرایط مختلفی است. یعنی باید به این سیاست توجه داشته باشیم که یک فرزند برای پدر، یک فرزند برای مادر و یک فرزند برای حوادث غیر قابل پیش بینی، در نظر گرفت. زیرا، تضمینی نیست که تنها فرزند خانواده بر اثر حادثه و یا بیماری، فوت نکند. بنابر این، اگر می‌خواهیم رشد جمعیت کشور مثبت باشد، تعداد فرزندان یک خانواده باید به عدد ۳ افزایش یابد.

رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، تاکید کرد: وقتی تعداد خانوار به یک فرزند برسد، رشد جمعیت منفی می‌شود.

صادقی در خصوص ارتباط زوجین نابارور و رشد منفی جمعیت، گفت: مشکل جمعیت را نمی‌توان با درمان ناباروری حل کرد. ما باید تلاش کنیم شرایط صاحب فرزند شدن زوجین نابارور را حل کنیم. در این صورت، آنها تمایل خواهند داشت که صاحب دو یا سه فرزند نیز شوند، البته اگر هزینه‌های درمان ناباروری جواب بدهد.

وی در عین حال، فرهنگ سازی برای افزایش تعداد فرزند را برای آحاد مختلف جامعه ضروری دانست و افزود: این فرهنگ باید در کل جامعه تسری پیدا کند، زیرا در حال حاضر شاهد هستیم که خانواده‌های تحصیل کرده، کمتر فرزند دارند.

صادقی با عنوان این مطلب که سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم، گفت: اگر مشکل درمان این گروه از زوجین حل شود، حداقل ۵ تا ۶ میلیون نفر به تعداد جمعیت کشور اضافه می‌شود، زیرا خیلی از این زوجین تمایل به داشتن فرزند دوم و حتی سوم نیز هستند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که قدرت و شرایط باروری، در یک سنی فراهم است که اگر از این فرصت استفاده نکنیم، هزینه‌های درمان ناباروری افزایش یافته و امکان صاحب فرزند شدن این قبیل زوجین سخت می‌شود.

رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، ادامه داد: هزینه‌های درمان ناباروری در سن ۳۰ سالگی به مراتب کمتر از هزینه‌ها بعد از ۴۰ سالگی است. ضمن اینکه درصد موفقیت در سنین پایین بیشتر است.

صادقی با اشاره به نگرانی‌هایی که بابت پیر شدن جمعیت کشور وجود دارد، افزود: این موضوع باعث شده نگاه به حوزه ناباروری، متفاوت از قبل شود. البته نکته مهم در این بین، نقش بیمه‌ها در حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری است که هنوز معتقدند درمان ناباروری، یک درمان لوکس است.

وی گفت: به رغم اینکه هزینه‌های درمان ناباروری در ایران، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه‌ها در خارج از کشور است، اما همین هزینه‌ها نیز برای زوجین نابارور در کشور، بسیار گران است. زیرا، درمان ناباروری، مستلزم تکرار کارهای درمانی است و همین مسئله موجب افزایش هزینه‌های زوجین نابارور می‌شود.

صادقی با اشاره به محدود بودن منابع دولت در حوزه سلامت، افزود: در همه جای دنیا، بیمه‌ها در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند، اما در ایران با توجه به اینکه سرانه بیمه محدود است و از طرفی، هزینه‌های درمان ناباروری سنگین است، برای بیمه‌ها صرفه اقتصادی ندارد که در این حوزه ورود کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha