سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: از یک میلیون و 366 هزار و 509 نفر متولد در سال گذشته، 19 هزار و 911 مورد دوقلوزایی بوده اند.

19911 مورد دوقلوزایی در سال گذشته رخ داد

سلامت نیوز:  سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: از یک میلیون و 366 هزار و 509 نفر متولد در سال گذشته، 19 هزار و 911 مورد دوقلوزایی بوده اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سیف الله ابوترابی افزود: در سال گذشته، همچنین 646 مورد سه قلوزایی و 21 مورد هم چهار قلوزایی و بیشتر در کشور رخ داد.
وی ادامه داد: از این 21 مورد سه قلوزایی و بیشتر، پنج مورد در اصفهان، سه مورد در فارس و خوزستان، 2 مورد در آذربایجان غربی، یک مورد هم در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، سمنان، کردستان، ایلام، گلستان و همدان بوده است.
ابوترابی اعلام کرد: در سال گذشته 2 مورد پنج قلوزایی داشتیم که یک مورد در اصفهان و یک مورد هم استان مرکزی بود.

* یک میلیون و 366 هزار تولد
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: سال گذشته یک میلیون و 366 هزار و 509 نفر در ایران متولد شدند و ولادت آنها به ثبت رسید.
ابوترابی از متولدان سال گذشته 704 هزار و 54 نفر پسر و 662 هزار و 455 نفر هم دختر بودند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: بیش از 99 درصد ولادت ها و 98 درصد از موارد فوت در مهلت قانونی ثبت می شوند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر مهلت قانونی برای ولادت 15 روز بعد از تولد و مهلت قانونی برای ثبت وفات 10 روز است و هموطنان باید دقت داشته باشند که ولادت و وفات را در مهلت قانونی ثبت کنند؛ اگر واقعه ولادت در مهلت قانونی 15 روز ثبت نشود، برای ثبت خارج از این مهلت افراد هزینه بیشتری را متحمل می شوند.

* امیرعلی و فاطمه بیشترین نام های انتخاب شده در سال گذشته
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته فراوان ترین نام ها در بیش از 10 هزار نفر برای پسران به ترتیب، امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس و محمد طاها بود.
ابوترابی ادامه داد: فراوان ترین نام های دختران در بین 10هزار نام دختر هم در سال گذشته شامل فاطمه، زهرا، حلما و زینب بود.

* انتخاب نام با اعلام کننده است
ابوترابی گفت: برابر ماده 20 قانون ثبت احوال کشور، انتخاب نام با اعلام کننده است، برای نامگذاری یک نام ساده یا مرکب (مثل حسین، محمدمهدی و مانند آن) که یک نام محسوب می شود، انتخاب خواهد شد.
وی ادامه داد: انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین عناوین و القاب و نام های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس، ممنوع است. تشخیص نام های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال است و این شورا نمونه های آن را تعیین و به این سازمان اعلام می کند.
ابوترابی تاکید کرد: به موجب ماده 20 قانون ثبت احوال و تبصره های آن، انتخاب نام های در فهرست نام های ممنوعه، قدغن است و دارندگان آنها می توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام کنند.


سخنگوی سازمان ثبت‌احوال با اشاره به اعضای «کمیته انتخاب نام» ثبت احوال خاطرنشان کرد: این کمیته براساس مصوبه شورای عالی فرهنگی تشکیل شده و در آن دو استاد دانشگاه در حوزه دکترای ادبیات فارسی و ادبیات عرب، 2 نماینده از فرهنگستان ادب و زبان فارسی و سه متخصص از سازمان ثبت‌احوال حضور دارند و نام درخواست شده توسط افراد در این کمیته بررسی شده و در صورت تایید می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی اعلام کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندی نام هایی که در فهرست نامگذاری ثبت احوال نیست، مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه مغایر با قوانین جاری ثبت احوال نباشد، متقاضی می تواند انتخاب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha