دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

جنجال بر سر دوچرخه‌سواری زنان همچنان وجود دارد هرچند مدیران شهری استفاده از دوچرخه برای همگان را عامل کاهش ترافیک می‌دانند اما در برخی شهر‌ها با دوچرخه‌سواری زنان مخالفت شده است.

منع دوچرخه‌سواری بانوان؛ چالش تازه

سلامت نیوز: جنجال بر سر دوچرخه‌سواری زنان همچنان وجود دارد هرچند مدیران شهری استفاده از دوچرخه برای همگان را عامل کاهش ترافیک می‌دانند اما در برخی شهر‌ها با دوچرخه‌سواری زنان مخالفت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،در این رابطه دادستان اصفهان در ۲۴ اردیبهشت‌ماه عنوان کرده است که دوچرخه‌سواری بانوان در فضای عمومی فعل حرام است. علی اصفهانی افزود: علاوه بر این مدت زیادی بود که ائمه جمعه، جماعات و خانواده شهدا نسبت به دوچرخه‌سواری بانوان در اماکن عمومی معترض بودند و همچنین تعرضات و مزاحمت‌هایی برای این بانوان ایجاد شده بود.

دادستان اصفهان اظهار کرد: به شهرداری و ناجا راهکار داده‌ام دوچرخه با پوشش مناسب برای بانوان طراحی شود. وی افزود: بر این اساس به نیروی انتظامی اعلام شد که اگر مواردی از دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر دیده شد در نوبت اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند و در غیر این صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند. در این رابطه شهربانو امانی نوشت؛ دوچرخه یک مُد حمل‌ونقل پاک است که استفاده از آن به‌ویژه در شهر‌هایی که با آلودگی هوا روبه‌رو هستند یک ضرورت است.

منع نیمی از جمعیت یعنی زنان از دوچرخه‌سواری که یک ورزش مفید برای سلامتی است، مبنای قانونی روشنی ندارد. در این میان اما نظرات انتقادی نیز بر این اقدام وارد شده است که قشر مذهبی جامعه بخش اعظم آن را تشکیل میدهند و بر این قول هستند که این اقدام خلاف آداب و رسوم و فرهنگ‌ حاکم بر جامعه است و برخی هم دوچرخه‌سواری بانوان را به شرط رعایت پوشش و حجاب مناسب میپذیرند و همچنین برخی نیز بینظمی ایجادشده ناشی از پراکنش دوچرخهسواران در سطح شهر و پارک‌ها را نپسندیده و خواستار در نظر گرفتن محلی معین به‌عنوان پیست مخصوص دوچرخهسواری برای بانوان هستند.

معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در واکنش به ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان در استان اصفهان گفت: دوچرخه موتور نیست که بگوییم گواهینامه لازم دارد، از قدیم خانم‌ها برای تردد از دوچرخه استفاده می‌کردند و قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد.

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اینکه برخی از مسئولان استان اصفهان دوچرخه‌سواری را برای زنان ممنوع کرده‌اند و حتی نهاد‌های قانونی هم وارد مسأله شده‌اند درحالی که در همین استان پرونده‌های اسید‌پاشی تعیین تکلیف نشده است، افزود: خوشبختانه مجلس طرح خوبی را برای مقابه با اسیدپاشی به تصویب رساند و امیدوارم نسبت به این مسأله تغییر رویه دهند. معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه دوچرخه‌سواری بانوان در فضا‌های ورزشی قطعا ممنوع نیست، بیان کرد:

مسأله دوچرخه‌سواری از ابعاد و زوایای مختلف مهم است، زیرا بحث ورزش است. وی در پاسخ به این سوال که چرا این مسأله استانی شده است، به‌طور مثال در بعضی استان‌ها زنان می‌توانند دوچرخه‌سواری کنند، اما در اصفهان نمی‌توانند، این موضع‌گیری‌ها ناشی از چیست، اظهار داشت: من نمی‌دانم استدلال چیست و این مسأله را باید از خود مقام‌های قضائی پرسید.

ابتکار در پاسخ به این سوال که موضع دولت در این خصوص چیست، گفت: دولت در چارچوب قانون حرکت می‌کند و ما قانونی در این زمینه (دوچرخه‌سواری خانم‌ها) نداریم که این کار را ممنوع کرده باشد.

استفاده از دوچرخه برای تردد

وی ادامه داد: نمی‌دانم به چیزی استناد شده است، از سوی دیگر دوچرخه، موتور نیست که بگوییم گواهینامه لازم دارد. معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری یادآور شد: از قدیم خانم‌ها برای تردد از دوچرخه استفاده می‌کردند؛ این وسیله بسیار سالم است، به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند و از طرفی بر سلامتی بانوان تاثیر‌گذار است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع را باید به بحث گذاشت، نگرانی من از این است که این موضوع باعث شود یکسری محدودیت‌ها که چارچوب قانونی ندارد، اعمال شود. به گفته ابتکار کسانی که این‌گونه برخورد‌ها را انجام می‌دهند نگران یکسری ارزش‌ها و حریم‌ها هستند که این مسأله قابل بحث و بررسی است و می‌شود شرایطی را تعریف کرد که این آسیب‌ها هم نباشد.

وی تاکید کرد: این آسیب‌ها ربطی به خود دوچرخه ندارد و امیدوارم روی این مسأله تجدیدنظر کنند. معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری درباره پیگیری «لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت» از سوی رئیس جدید قوه قضائیه بیان کرد: از صحبت‌ها و موضع رئیس قوه قضائیه درباره «لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت» بسیار خوشحال هستیم. وی ادامه داد: در دیدار نوروزی که با ایشان داشتیم در خصوص این لایحه با ایشان صحبت کردم که فرمودند تلاش می‌کنند هرچه زودتر این لایحه ارائه شود.

در دیدار با نمایندگان مجلس هم ظاهرا روی همین نکته تاکید کردند. ابتکار تاکید کرد: روی «لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت» کار بسیار دقیقی صورت گرفته است و قضات و کارشناسان نظرات خود را ارائه کرده‌اند.

دوچرخه‌سواری زنان حرام نیست

سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس نیز اظهار داشت: در صورتی حق برخورد بیشتر وجود دارد که به حقوق دیگران تعرض شود؛ مثل اینکه به فرد تذکر بدهیم که دزدی انجام ندهد، ولی وقتی چندین میلیارد تومان برمی‌دارد و می‌برد؛ هم وظیفه دولت است و هم وظیفه مردم که دادخواهی کنند. به شخصه معتقدم دوچرخه‌سواری زنان خلاف شرعی نیست و معلوم نیست چرا آن را حرام می‌نامند و ممنوع می‌کنند. به نظر برخورد سلیقه‌ای با مباحث دینی باید ممنوع شود.

نظرات کارشناسان

ناصر هوشیار، رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان آذربایجان شرقی در گفتوگو با «ایسنا» در این خصوص اظهار کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان در این خصوص اقداماتی را انجام داده است که از آن جمله میتوان به برنامه‌های استعدادیابی بانوان دوچرخه‌سوار اشاره کرد. وی افزود: برنامه استعدادیابی بانوان دوچرخه‌سوار روزهای فرد و راس ساعت شش عصر در پیست دوچرخه‌سواری یادگار امام(ره) برگزار میشود و علاقه‌مندان و مستعدان میتوانند با مراجعه به این محل جهت شناسایی و تقویت استعداد خود اقدام کنند.

همچنین همزمان با روز دختر نیز برنامهای در ورزشگاه یادگار امام برای تمامی ردههای سنی و زیر نظر هیأت دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است. هوشیار افزود: در سطح شهر رینک خاصی برای دوچرخه‌سواری بانوان وجود ندارد و فرهنگ و جو حاکم در شهر نیز فعلا اجازه حضور پررنگ را نمیدهد.

سرهنگ علی اسمعیل‌پور، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: در خصوص قانونی و یا غیرقانونی‌بودن دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر هیچ ابلاغیه و بخشنامهای صادر نشده است و از این رو منع قانونی و تائیدی در این مورد وجود ندارد. همچنین به همین دلیل نیز تاکنون برخوردی با دوچرخه‌سواران خانم در خصوص اقدام و نحوه پوشش نشده است.

مخالفت با عدم رعایت پوشش مناسب

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، کارشناس مذهبی نیز در خصوص شرعی‌بودن این اقدام اظهار کرد: حکمی در خصوص ممنوعیت راندن دوچرخه و یا هر وسیله نقلیه دیگری توسط بانوان در احکام شرعی و اسلامی صادر نشده است و بسیاری از احکام نیز طبق نیازهای جامعه بعدها صادر شده‌اند.

پذیرفته‌شدن این عمل در هر جامعهای به نوع فرهنگ شهر و مردمان آن منطقه بستگی دارد و رد آن به اسم موازین اسلامی درست نیست. وی بیان کرد: تمامی موارد ذکر شده در اسلام به شرطی جایز است که بانوان تمام موازین اخلاقی را رعایت کرده و با پوشش مناسب و حجاب کامل اقدام به راندن دوچرخه یا هر وسیله نقلیه دیگری کنند.

حجتالاسلام همزبان خاطرنشان کرد: اصل رانندگی بانوان غلط نیست بلکه عدم رعایت پوشش مناسب و حجاب است که اقداماتی از این قبیل را نامناسب جلوه میدهد. طبق گزارش فوق، هیچ منع قانونی برای دوچرخه‌سواری بانوان وجود ندارد و بانوان میتوانند با داشتن پوشش مناسب و قوانین راهنمایی و رانندگی دوچرخه‌سواری کنند. همچنین نبود پیست دوچرخه‌سواری مختص بانوان و فرهنگ‌سازی به منظور ایجاد محیطی سالم از مواردی است که باید توجه ویژهای به آن نشان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha