دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 271344

لامپ‌های LED با وجود قیمت مقرون به صرفه و ایجاد نور بسیارقوی خطری جدی برای سلامت چشم‌ها و پوست صورت و بدن افراد هستند.

تهدیدی وحشتناک برای سلامت چشم‌ها که بیخ گوشتان است

سلامت نیوز:لامپ‌های LED با وجود قیمت مقرون به صرفه و ایجاد نور بسیارقوی خطری جدی برای سلامت چشم‌ها و پوست صورت و بدن افراد هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران،کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند وجود لامپ‌های LED در خانه یا محل کار می‌تواند سبب آسیب بازگشت ناپذیر به چشم‌ها و بروز نوعی وضعیت خاص بینایی در افراد شود.
 
به گفته کارشناسان وسایلی مانند تلفن دارای صفحه روشنایی LED، صفحه نمایش رایانه، تلفن همراه و لپ تاپ آسیب جدی به چشم نمی‌رسانند هرچند که استفاده طولانی مدت از آن‌ها برای سلامت چشم مض راست، اما لامپ‌های LED درون خانه یا محل کار خطری جدی برای سلامت چشم‌ها هستند.
 

افزون بر لامپ LED خانه و محل کار، لامپ‌های LED به کار رفته در چراغ جلوی خودرو‌های سواری جدید نیز می‌تواند سبب آسیب بینایی سایر راننده‌ها و عابران پیاده شود.

 

آسیب به شبکیه چشم در اثر استفاده از لامپ‌های LED

کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از لامپ‌های LED به طور دائم درخانه و محل کار می‌تواند سبب آسیب شبکیه چشم و اختلال در ریتم طبیعی خواب افراد شود.
 
این مطالعه به وسیله آژانس فرانسوی غذا، محیط زیست، بهداشت و ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مشهور به (ANSES) انجام شده است.
 
نور این گونه لامپ‌ها می‌تواند سبب از بین رفتن غیرقابل جبران سلول‌های شبکیه چشم و منجر به آسیب و حتی نابینایی در افراد شود.
 
کارشناسان به ویژه هشدار می‌دهند نور بسیار شدید چراغ جلوی خودرو‌ها می‌تواند سبب آسیب جدی به چشم و ابتلای فرد به بیماری دژنراسیون ماکولا شود،  قرار گرفتن در معرض این نور می‌تواند سبب تسریع در پیری بافت شبکیه چشم و بروز کم بینایی و افت توان بینایی در افراد شود.
 
فناوری LED در دنیای امروزی به دلیل بازه طولانی مصرف و صرفه جویی درانرژی و قیمت ارزان خود بسیار پرطرفدار است و به گفته کارشناسان بیش از نیمی از روشنایی مصنوعی در جهان با استفاده از این لامپ‌ها به دست می‌آید.
 
کارشناسان اعتقاد دارند رشد سهم بازار لامپ‌های LED در جهان سیری افزایشی خواهد داشت و تا پایان سال آینده میلادی ۶۰ درصد از سهم روشنایی در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.
 

لامپ‌های LED با یک پنجم برق مورد نیاز یک لامپ رشته‌ای می‌تواند روشنایی قابل مقایسه‌ای ایجاد کند. فناوری اصلی برای تولید یک نور سفید ترکیبی از یک لامپ LED از امواج با طول موج کوتاه، چون آبی یا ماورای بنفش با پوشش فسفر زرد به دست می‌آید.
 
کارشناسان برای محافظت از چشم‌ها به ویژه در زمان استفاده از رایانه و تلفن همراه در شب‌ها توصیه می‌کنند افراد از فیلتر‌های مخصوص نور برروی وسایل خود استفاده کنند.
 
این فیلتر‌ها افزون بر محافظت از چشم مانع از آسیب دیدن پوست و ایجاد مشکل پیرپوستی یا حتی سرطان پوست می‌شوند.
 
برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر انواع وسایل الکترونیکی استفاده از سرم ویتامین c توصیه می‌شود، زیرا به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان سبب ترمیم آسیب‌های ناشی از اشعه‌ها می‌شود.
 
آسیب به بینایی به ویژه در کودکان بیش از بزرگسالان روی می‌دهد، زیرا چشم کودکان هنوز تا زمان بزرگسالانی به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد.


عوارض برهم خوردن ساعت خواب و ریتم خواب شبانه
برهم خوردن ساعت خواب و ریتم خواب شبانه نیز می‌تواند سبب ابتلای افراد به اختلال‌های متابولیکی، چون دیابت، بیماری‌ها قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها شود.
 
زندگی در فضایی که دارای لامپ‌های LED است می‌تواند به دلیل ایجاد نوسان‌های الکتریکی بسیارکوچک در لامپ سبب ایجاد سردرد، خستگی بصری و حتی بروز خطا درکار و ایجاد حادثه شود.
 
کارشناسان برای کاستن از میزان آسیب پذیری لامپ‌های LED توصیه می‌کنند افراد از لامپ‌های روشنایی با نور گرم سفید (warm white) استفاده کنند.
 
نور آبی به درون لایه‌های عمقی پوست نفوذ می‌کند و سبب پیرپوستی، لکه‌های پوستی، چین و چروک و تیرگی رنگ پوست می‌شود.

منبع:Dailymail

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha