شهرداری خبر کاهش تولید زباله در تهران را در رسانه‌ها منتشر کرده است. آقای رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در‌این‌باره می‌گوید: در 9ماهه پایانی سال 1397 درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل، بیش از یک‌هزار تن زباله کمتر در شهر تولید شده است.

تأملی در ادعای کاهش هزارتنی تولید زباله در تهران

سلامت نیوز:شهرداری خبر کاهش تولید زباله در تهران را در رسانه‌ها منتشر کرده است. آقای رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در‌این‌باره می‌گوید: در 9ماهه پایانی سال 1397 درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل، بیش از یک‌هزار تن زباله کمتر در شهر تولید شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،عبدلی این موضوع را صرفا به اصلاح الگوی مصرف مردم در جامعه مرتبط می‌داند. به‌گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران،‌ به‌دنبال فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت پسماند و افزایش توجه شهروندان به محیط‌زیست و رعایت اقدامات ساده‌ای ازقبیل خرید به‌اندازه، استفاده از مواد باکیفیت و لوازم چندبارمصرف، پسماند کمتری تولید شد.

علاوه‌براین، شهروندان پسماندهای خشک ارزشمند را به‌خوبی تفکیک کردند و به غرف بازیافت یا خودروهای وانت ملودی تحویل دادند؛ به‌طوری‌که تمام عوامل مذکور ازجمله علل کاهش تولید پسماند در ماه‌های انتهایی سال گذشته بوده است.


عبدلی می‌گوید: «مناطق مختلف تهران موظف شدند چوب و سرشاخه‌ها را جمع‌آوری و پس از تبدیل به چیپس چوب، به مصارف مختلف همچون تولید نئوپان برسانند. همچنین، لاستیک‌های فرسوده را پس از جمع‌آوری به کارخانه‌های تبدیلی و تولیدکننده‌های کف‌پوش تحویل دهند.

در‌همین‌زمینه، با‌توجه‌به آموزش و اطلاع‌رسانی‌ها درباره جداسازی پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی، این دسته از پسماندها را شهروندان تفکیک و به غرف بازیافت مستقر در سطح شهر واگذار کردند».


 طبق آخرین آماری که سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور سال گذشته درزمینه میزان زباله تولیدشده در ایران منتشر کرد، ایرانی‌ها سالانه حدود 20میلیون تن زباله تولید می‌کنند.

این آمار وقتی درکنار آمار سال‌های پیش قرار می‌گیرد، یک نکته را تأیید می‌کند: ایرانی‌ها بیش از سایر ملت‌های دنیا زباله تولید می‌کنند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، متوسط تولید زباله در جهان روزانه 300 گرم است و براساس آمارهای وزارت کشور، ایرانی‌ها روزانه 900 گرم زباله تولید می‌کنند.


با تمام این‌ها، به‌نظر می‌رسد این کاهش حجم زباله در مدت 9 ماه در تهران، نه‌تنها به‌دلیل اصلاح الگوی مصرف شهروندان، بلکه به‌دلیل گسترش فعالیت شبانه‌روزی زباله‌گردها کاهش یافته است. در یک سال اخیر به‌دلیل نوسانات اقتصادی، زباله‌های بازیافتی ارزش مادی بیشتری درمقایسه‌با قبل پیدا کرده‌اند و این مسأله می‌تواند عامل مهمی باشد.

همین موضوع سبب فعالیت بیش‌از‌پیش زباله‌گردها و کتفی‌ها شده است. حتی در آمار شهریور سال گذشته، اعلام شده بود زباله‌گردها روزانه 1300 تن زباله در تهران جمع می‌کنند.

گفتنی است هر کیلو زباله با‌توجه‌به افزایش نرخ ارز چهار تا پنج‌هزار تومان و حتی بیشتر فروخته می‌شود. بدیهی است حالا که قیمت زباله‌های بازیافتی از این هم بیشتر شده، این زباله‌گردها بتوانند با کار بیشتر زباله‌های بیشتری برای خود جمع‌آوری کنند.

البته، پیش‌تر هم آقای بازگیر، رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران، درباره وضعیت تولید زباله و پسماند در شهر تهران گفته بود: به‌طورمیانگین روزانه حدود هشت‌نه‌هزار تن پسماند عادی و زباله خانگی در شهر تهران تولید و جمع‌آوری می‌شود.

پس، کاهش یک‌هزارتنی آن‌هم در بازه زمانی 9ماهه چندان زیاد نیست و حتی درصورت رعایت شهروندان به‌دلیل مسائل اختصاصی، نمی‌توان آن را ناشی از اصلاح الگوی مصرف شهروندان تلقی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha