معاون امور پزشكی و آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشور با اشاره به حضور 45 دقیقه‌ای پزشكی قانونی در صحنه حوادث گفت: تعامل شهرداری، سازمان بهشت زهرا با پزشكی قانونی و استفاده از ظرفیت این دو سازمان می‌تواند در كاهش میانگین حضور ماموران این سازمان كمك كند.

سلامت نیوز :معاون امور پزشكی و آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشور با اشاره به حضور 45 دقیقه‌ای پزشكی قانونی در صحنه حوادث گفت: تعامل شهرداری، سازمان بهشت زهرا با پزشكی قانونی و استفاده از ظرفیت این دو سازمان می‌تواند در كاهش میانگین حضور ماموران این سازمان كمك كند.

به گزارش ایسنا، دكتر عبدالرزاق برزگر،  روز شنبه در نشستی پیرامون چالش‌های حمل اجساد متوفیان حوادث با بیان اینكه براساس قوانین و آیین‌نامه خدمت‌رسانی در پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی برعهده سازمان پزشكی قانونی كشور گذاشته شده است گفت: بر این اساس خدمت اصلی پزشكی قانونی پاسخگویی علمی و پزشكی به استعلامات مراجع ذیی‌صلاح است.

وی با بیان اینكه همواره بحث انتقال و جابه‌جایی متوفیان جاده‌ای مشكل‌ساز بوده است گفت: طبق قانون انتقال و جابه‌جایی متوفیان جاده‌ها مراحل خاص خود را دارد و حادثه باید از طریق ضابطان خاص بررسی شود.

برزگر با بیان اینكه تنها پزشكی قانونی می‌تواند در پرونده‌هایی داخل شود كه مقام‌قضایی از آن خواسته باشد گفت: هنگامی پزشكی قانونی می‌تواند وارد پرونده یا بررسی اجساد شود كه دستور قضایی وجود داشته باشد و بدون خواسته مقام قضایی حتی اگر خودروی حمل جسد پزشكی قانونی از آن محل رد شود حق ورود به پرونده اجساد را ندارد.

وی درباره حمل و جابه‌جایی اجساد در داخل شهرها به بند 13 ماده 55 قانون شهرداری‌ها اشاره كرد و گفت: براساس این قانون، وظیفه حمل اموات و انتظام امور آنان در محدوده حریم شهرها به عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.

به گفته وی، در خارج حریم شهرها نیز ابتدا در كمیسیون ایمنی راه‌ها و بعد از آن آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل مصوب سال 88 این وظیفه برعهده وزارت بهداشت گذاشته شده است.

برزگر با استناد به بند 15 ماده 6 آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل گفت: حمل مناسب اجساد و متوفیان در خارج از حریم شهرها با استفاده از پوشش مناسب برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دكتر بشیر نازپرور مدیر كل پزشكی قانونی استان تهران در پاسخ به سوالی در مورد میانگین حضور عوامل پزشكی قانونی برای حمل جسد گفت: حمل جسد به طور میانگین 45 دقیقه زمان می‌برد تا از زمان اعلام به پزشكی قانونی ماموران در آنجا حضوریافته و نسبت به انتقال جسد اقدام كنند.

وی با اشاره به كمبود امكانات و آمبولانس‌های حمل جسد پزشكی قانونی گفت: متاسفانه آمبولانس‌های پزشكی قانونی حق عبور از مسیرهای ویژه در خیابانها را ندارند و این یكی از دلایل دیررسیدن آمبولانسهای پزشكی قانونی است چرا كه این آمبولانس‌ها به دلیل تردد در مسیر عادی خیابان‌ها در ترافیك می‌مانند.

وی با بیان اینكه راهنمایی و رانندگی به آنان اجازه داده است كه از اول فروردین ماه به مدت سه ماه از مسیر ویژه حركت كنند گفت: امیدوار هستیم حق تردد آمبولانس‌های پزشكی قانونی از مسیر ویژه اتوبوس دائمی شود.

نازپرور در ادامه با اشاره به میزان روزانه ارجاع متوفیان به پزشكی قانونی گفت: به طور متوسط پزشكی قانونی روزانه در صحنه مرگ 30 نفر حضور می‌یابد.

وی افزود: بیشترین علت حضور ماموران پزشكی قانونی مربوط به اجساد رهاشده در شهر است.

به گفته وی، تمامی افرادی كه به علت مشكوكی جان خود را از دست داده‌اند یا در حادثه‌ای فوت شده‌اند یا بستگان آنان نسبت به علت فوت آنان شكایتی را مطرح كند اجساد آنان توسط پزشكی قانونی منتقل و رسیدگی می‌شود.

به گزارش ایسنا، نازپرور افزود: متاسفانه بیشترین حمل جسد در تهران است.

وی درباره اجساد رهاشده نیز گفت: مرگی كه در معابر شهر و خارج از منزل و بیمارستان انجام گیرد مرگ مشكوك گزارش می‌شود و باید توسط ماموران پزشكی قانونی بررسی شود.

وی در ادامه تعامل میان شهرداری، سازمان بهشت زهرا و پزشكی قانونی را یكی از مهمترین چالش‌های پیش روی این سازمان عنوان كرد و گفت: سازمان بهشت زهرا و شهرداری‌ها امكانات بسیاری درباره حمل و جابه‌جایی متوفیان دارند و می‌توانند به همراه ما نسبت به انتقال اجساد در منازل و در سطح شهر و بیمارستانها به ما كمك كنند و هنگامی كه سازمان بهشت زهرا و شهرداری به ما ملحق شوند می‌توانیم با استفاده از ظرفیتها و امكانات این سازمان میانگین حضور پزشكی قانونی در صحنه جابه‌جایی اجساد را كاهش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر پزشكی قانونی تهران تنها 9 آمبولانس حمل جسد در اختیار دارد در حالی كه به طور میانگین و بر اساس استانداردهای موجود شهر تهران باید بین 12 تا 15 دستگاه خودروی حمل جسد در اختیار داشته باشد.

نازپرور در پایان تاكید كرد: سازمان پزشكی قانونی در صورتی می‌تواند در صحنه حادثه حضور داشته باشد یا نسبت به انتقال اجساد اقدام كند كه مقام قضایی از وی درخواست كرده باشد و بدون حكم قضایی سازمان پزشكی قانونی نمی‌تواند نسبت به انتقال اجساد اقدامی انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha