دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 271363

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در نیمه اول مدت زمان اجرای «بسیج ملی کنترل فشار خون» تمرکز بر روی آموزش، آگاهی و اطلاع رسانی است، گفت: ۴۰درصد مبتلایان به فشارخون از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

۴۰درصد فشارخونی‌ها از بیماری خود بی‌خبرند

سلامت نیوز:معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در نیمه اول مدت زمان اجرای «بسیج ملی کنترل فشار خون» تمرکز بر روی آموزش، آگاهی و اطلاع رسانی است، گفت: ۴۰درصد مبتلایان به فشارخون از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا مهدوی گفت: این بسیج ملی از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود و به دلیل تقارن آن با ماه مبارک رمضان و امکان اینکه اندازه‌گیری فشار خون افراد در این ماه به دلیل روزه‌داری کمتر از میزان واقعی نشان دهد، در این طرح تا ۱۷ خردادماه تمرکز بیشتر بر روی آموزش، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم و ارائه دهندگان خدمت خواهد بود و سپس در نیمه دوم اندازه‌گیری‌های فشار خون در ایستگاه‌های ثابت و سیار و همچنین مراکز و پایگاه‌های سلامت معاونت بهداشت انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در سامانه یکپارچه بهداشت "سیب" نیز یک خدمت به صورت ویژه طراحی شده است که مطابق آن هر فرد بالای ۳۰ سال که به مراکز بهداشتی برای دریافت خدمت مراجعه کند، فشار خونش اندازه‌گیری خواهد شد. در کنار این یک سامانه نیز برای خوداظهاری افراد به آدرس salamat.gov.ir طراحی شده است.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: مشارکت دستگاه‌ها در این طرح بسیار مهم است. تاکنون تجربه مشارکت سازمان‌ها و نهادها در بسیج‌ها و کمپین‌ها را داشته‌ایم ولی این بار برنامه به صورت الکترونیک انجام می‌شود. داده‌ها در یک سامانه ثبت می‌شوند و این مزیت را دارد که مشارکت هر نهادی که ایستگاه و پرسشگر داشته باشد به نام خود آن نهاد در سامانه ما ثبت می‌شود و بر این اساس بعد از طرح می‌توانیم میزان مشارکت هر نهادی را مشخص کنیم.

وی خاطر نشان کرد: انجام کار گروهی و تیمی و ارتقای آگاهی مردم درباره فشار خون دو هدف عمده این بسیج ملی است. زیرا حداقل ۴۰ درصد افرادی که فشار خون دارند از وجود این بیماری درخود بی‌خبرند و از بین افرادی هم که خبر دارند تقریباً نیمی از آنان کنترل درستی بر روی فشار خون خود ندارند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مهدوی تصریح کرد: بعد از اتمام زمان طرح نیز از طریق شماره تلفن همراه و کدملی افراد پیگیر درمان افرادی که نیاز به مراقبت دارند و در طول «بسیج ملی کنترل فشار خون» شناسایی شده‌اند، خواهیم بود.

وی گفت: درمان نیز از اصلاح الگوی غذایی افراد شروع می‌شود تا درمان دارویی و الزاماً همه افراد در این طرح دارو دریافت نخواهند کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha