:یك فوق تخصص گوارش و كبد با اشاره به این‌ كه با مصرف الكل حتی برای اولین بار امكان ورم و خونریزی معده وجود دارد، گفت: اختلال در دستگاه گوارش شایع‌ترین عارضه و ورم معده اولین پیامد مصرف الكل است.

سلامت نیوز :یك فوق تخصص گوارش و كبد با اشاره به این‌ كه با مصرف الكل حتی برای اولین بار امكان ورم و خونریزی معده وجود دارد، گفت: اختلال در دستگاه گوارش شایع‌ترین عارضه و ورم معده اولین پیامد مصرف الكل است.

دكتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت وگو با  ایسنا ، با بیان این ‌كه هرچه میزان مصرف الكل بالاتر باشد، عوارض ناشی از آن نیز بیشتر می‌شود، اظهار داشت: مصرف طولانی مدت الكل در عملكرد كبد و پانكراس (لوزالمعده) اختلالاتی به وجود می‌آورد و بیماری كبد چرب الكلی كه با كبد چرب معمول تفاوت دارد از مصرف روزانه و یا طولانی مدت الكل ناشی می‌شود و با رسوب چربی در كبد به تدریج كارایی این عضو از بین می‌رود و حجم كبد با 90 درصد چربی پر می‌شود كه در نهایت نارسایی كبد اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در صورت تداوم ورم كبد، ابتدا بافت و سپس كارآیی این عضو از بین می‌رود و به سیروز كبدی كه مرحله نهایی بیماری است منجر می‌شود كه در آن كبد عملكرد خود را از دست می‌دهد و در این شرایط پیوند كبد باید انجام شود.

این فوق تخصص گوارش و كبد مصرف بالای الكل را عامل مهم شیوع ورم پانكراس در كشورهای خارجی دانست و گفت: در كشور ما سنگ‌های صفراوی مهمترین عامل ایجاد ورم پانكراس است كه باعث دردهای شكمی و در نهایت از دست رفتن پانكراس می‌شود و عوارض مصرف الكل بر لوزالمعده در كشور ما كمتر دیده می‌شود.

دكتر اسحاق حسینی ادامه داد: چوب انگور، الكل متیلیك دارد كه بسیار خطرناك‌تر از اتیلیك است و به همین دلیل الكلی كه از انگور همراه با چوب آن در خانه‌ها تهیه می‌شود عوارض شدیدی دارد كه كوری شایع‌ترین آن‌ها است و حتی ممكن است به مرگ ناگهانی نیز منجر شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران، عوارض ناشی از مصرف اتانول را نیز، ایجاد اختلال در هوش و حواس، افزایش دفعات ادرار و هذیان‌گویی دانست و خاطرنشان كرد: نارسایی‌های اعمال هوشی، حركتی و كاهش ادراك حسی و سرانجام از دست دادن حافظه و فراموشی در بیش‌تر افراد معتاد به الكل دیده می‌شود.

وی در پایان گفت: بیشترین قربانیان مصرف الكل جوانان هستند و بهترین راه درمانی، قطع مصرف الكل است و افراد باید به محض مصرف، حتی اگر دراز مدت نباشد با مشاهده تغییرات در هوش و حواس به متخصصین و واحدهای درمانی مربوطه مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha