دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹

چهار‌سال پیش چندین زن در اصفهان قربانی اسیدپاشی شدند که تا همین امروز خبری از دستگیری عواملش نیست. اگرچه این اتفاق اولین مورد اسیدپاشی پرسروصدا نبود، اما سریالی‌شدن و پیدانشدن اسیدپاش رعب و وحشت زیادی در افکار عمومی به وجود آورد، تا جایی که مدتی بعد چند نفر از نماینده‌های مجلس طرحی با عنوان تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن تدوین کردند، تا هم به وضع خرید و فروش اسید سروسامان بدهند، هم برای حمایت از قربانی برنامه‌ای بریزند و هم مجازات اسیدپاشی را به حد بازدارنده‌ای برسانند. دیروز قرار بود این طرح به صحن بیاید.

خشونت بس

سلامت نیوز:چهار‌سال پیش چندین زن در اصفهان قربانی اسیدپاشی شدند که تا همین امروز خبری از دستگیری عواملش نیست. اگرچه این اتفاق اولین مورد اسیدپاشی پرسروصدا نبود، اما سریالی‌شدن و پیدانشدن اسیدپاش رعب و وحشت زیادی در افکار عمومی به وجود آورد، تا جایی که مدتی بعد چند نفر از نماینده‌های مجلس طرحی با عنوان تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن تدوین کردند، تا هم به وضع خرید و فروش اسید سروسامان بدهند، هم برای حمایت از قربانی برنامه‌ای بریزند و هم مجازات اسیدپاشی را به حد بازدارنده‌ای برسانند. دیروز قرار بود این طرح به صحن بیاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،به همین بهانه هم تعدادی از قربانیان اسیدپاشی به صحن رفتند، تا از آن حمایت کنند. این افراد به همراه اعضای انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی در صحن بهارستان حضور پیدا کردند، تا از نزدیک شاهد بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی باشند.

سیده‌فاطمه حسینی،  طراح طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن در بین قربانیان اسیدپاشی که به مجلس رفته بودند، حاضر شد و گفت: «در برخی موارد اسیدپاشی‌های صورت‌گرفته، مجرم با قید وثیقه آزاد شده و ادامه روند رسیدگی با حداکثر تخفیف به مجرم صورت می‌گیرد، ولی ما در این طرح پیشنهاد کردیم هرگونه تخفیف برای مجرمان قابل اعمال نباشد و پرونده‌ها بدون نوبت در دستگاه قضائی رسیدگی شود. دلیل این مسأله آن است که گاهی رسیدگی به برخی پرونده‌ها چهار یا پنج‌سال به طول می‌انجامد.

همچنین اگر مجرم شناسایی نشود، خلأیی در مورد دیه ایجاد خواهد شد، ما در این طرح برای برطرف کردن این خلأ پیشنهاد کردیم در صورت فرار مرتکب اسیدپاشی یا عدم تمکن مالی او یا قابل شناسایی‌نبودن مرتکب اسیدپاشی، دیه از محل بیت‌المال پرداخت شود، همچنین تا پیش از این صرفا دیه به قربانیان اسیدپاشی تعلق می‌گرفت، درحالی‌که هزینه درمان این افراد به مراتب بالاتر است، لذا پیشنهاد ما این است که هزینه درمان برعهده مرتکب باشد و در مواردی که او شناسایی نشده، از محل صندوق تامین خسارات بدنی تامین شود.»


چند نفر دیگر از نماینده‌ها بین قربانیان آمدند و با آنها گفت‌وگو کردند، اما از بین آنها دیدار زهرا سعیدی، نماینده مبارکه اصفهان حاشیه‌هایی به همراه داشت. این‌طور که ایسنا نوشته او طی جملاتی خطاب به مرضیه ابراهیمی که نیمی از صورتش در جریان اسیدپاشی‌های اصفهان دچار جراحات شدید شده، گفت:  

«شما از دست مجرم قِسِر در رفته‌ای و فقط یک طرف صورتت آسیب دیده است! تکلیف عامل اسیدپاشی چه شد؟» مرضیه ابراهیمی در ادامه از سعیدی درباره حوزه انتخابیه‌اش سوال کرد و وقتی فهمید او نماینده مبارکه اصفهان است، با تعجب خطاب به او گفت: «واقعا متاسفم که شما نماینده اصفهان هستید و نمی‌دانید عاملان حادثه اسیدپاشی اصفهان هنوز مشخص نشده‌اند و به من می‌گویید قِسِر در رفته‌ای!» نماینده مردم مبارکه هم در ادامه خطاب به ابراهیمی و سایر قربانیان حاضر در مجلس بیان کرد:

«ما پیشنهاد اعدام را در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی داشتیم و فکر می‌کنم شما هم همین را می‌خواهید.» ابراهیمی پاسخ داد: «من شخصا نه قصاص می‌خواهم، نه اعدام بلکه حبس ابد می‌خواهم. قرار نیست این چرخه خشونت ادامه داشته باشد. این افراد هم از حبس ابد بیشتر می‌ترسند.»

یک شوخی بین دو هم‌استانی بود

زهرا سعیدی  این ماجرا را با کمی تفاوت تعریف می‌کند. او در مورد آن بخش از حرف‌هایش که تلقی بی‌خبری او از سرنوشت اسیدپاشی اصفهان را ایجاد کرده بود، می‌گوید: «موضوع اصلا این‌طور نبود.

قربانیان اسیدپاشی که به مجلس آمده بودند، همگی به اصفهان ارتباط نداشتند و روی سخن من وقتی این سوال را مطرح می‌کردم، خانم ابراهیمی نبود، بلکه یکی دیگر از عزیزان بود که چشمانش را از دست داده بود، در جواب تذکر خانم ابراهیمی هم این را گفتم و ایشان متوجه شدند، اما رسانه‌ها ترجیح دادند این بخش را اصلا منعکس نکنند.»

او ادامه می‌دهد: «نماینده‌های زیادی برای دلجویی و صحبت با این عزیران بالا نرفتند، درحالی‌که من مدت زمان نسبتا زیادی را بین آنها گذراندم و علاوه بر دلجویی هدفم کسب اطلاع از وضع پرونده‌های آنها و برخی از زوایای مشکلاتشان بود، چون من از قبل به‌عنوان موافق این طرح وقت گرفته بودم و می‌خواستم در موافقت با آن در صحن مجلس صحبت کنم.»

سعیدی در مورد بخش دیگری از حرف‌هایش به مرضیه ابراهیمی هم می‌گوید: «راستش اولین نفری که با او صحبت کردم، آسیب زیادی دیده بود، دومین نفر هم که با او دست دادم و روبوسی کردم، هر دو چشمش از دست رفته بود و به‌طورکلی فضای ناراحت‌کننده‌ای حاکم بود. نمی‌خواهم دروغ بگویم یا حرفی که زده‌ام منکر شوم، من وقتی به خانم ابراهیمی رسیدم، گفتم باز خوب است که شما نیمی از صورتت سالم است و زیبایی‌ات از بین نرفته، شما از دست اسیدپاش قسر در رفته‌ای.

ایشان هم آن جواب را دادند، اما بعدا که از ایشان پرسیدم ناراحت شده‌اند یا نه و اگر ناراحت شده‌اند، عذرخواهی می‌کنم، گفتند که ناراحت نشده‌اند.»

سعیدی ادامه می‌دهد: «راستش ایشان چون فکر کرده بودند من با وجود اصفهانی‌بودن در جریان پیدانشدن اسیدپاش نیستم، ناراحت شده بودند و حرف بعدی من را هم با همین احساس برداشت کردند، اما بعدتر وقتی متوجه شدند که روی سوال من در مورد سرنوشت پرونده ایشان نبوده‌ و از طرفی من خودم پیگیر تصویب طرح حمایت از قربانیان و مجازات مرتکبان هستم، مشکلی که پیش آمده بود، حل شد، اما همان‌طور که گفتم رسانه‌ها با وجود این‌که تا پایان گفت‌وگو حضور داشتند، ترجیح دادند ماجرا را به حاشیه ببرند.

آن‌قدر این حاشیه‌ها پررنگ شد که بخش‌های مهمی از حرف‌های ما انعکاس پیدا نکرد، مثلا آن‌چه ایشان با یک اعتمادبه‌نفس ستودنی گفتند، ما برای جلب حمایت به این‌جا نیامده‌ایم، بلکه خودمان می‌خواهیم از آسیب‌دیده‌ها حمایت کنیم و با درمیان گذاشتن تجربیات و خواسته‌هایمان»او به گلایه از رسانه‌ها ادامه می‌دهد و می‌گوید: «متاسفانه این دیدار می‌توانست نکات مهمی را انعکاس دهد، اما گاهی حاشیه‌ها جایگاه بیشتری به خودشان اختصاص می‌دهند و این حق‌الناس است که پایمال می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha