یك فوق تخصص روماتولوژی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد با نوشیدن دو لیوان (نیم لیتر) شیر در روز، صد درصد كلسیم و فسفر و 50 درصد پروتئین مورد نیاز بدن تامین می‌شود و افرادی كه به این میزان شیر می‌نوشند، هیچ احتیاجی به مصرف قرص‌های كلسیم ندارند.

سلامت نیوز :یك فوق تخصص روماتولوژی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد با نوشیدن دو لیوان (نیم لیتر) شیر در روز، صد درصد كلسیم و فسفر و 50 درصد پروتئین مورد نیاز بدن تامین می‌شود و افرادی كه به این میزان شیر می‌نوشند، هیچ احتیاجی به مصرف قرص‌های كلسیم ندارند.

به گزارش  ایسنا، دكتر علی خلوت، استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با اعلام این مطلب افزود: شیر علاوه بر داشتن كلسیم لازم برای بدن، دارای ویتامین‌های B3,B2,B1,A (نیاسین)، B5(اسید پانتوتنیك)، D,B12,B6 اسید فولیك، كلسیم، فسفر، منیزیوم و روی است.

وی یادآور شد: اگر شیر در رژیم غذایی روزانه وجود داشته باشد، هیچ احتیاجی به مكمل‌های ویتامینی و دیگر فاكتورهای مورد اشاره فوق نیست. كلسیم مهمترین املاح معدنی است كه برای ساختار استخوان به كار رفته است و برای سلامت بعضی ارگان‌ها ضروری است. كلسیم در بدن تولید نمی‌شود بلكه باید بدن به طور مرتب آن را دریافت كند. بنابراین بهترین راه دریافت آن در رژیم غذایی روزانه است. رژیم غذایی حاوی شیر، غنی‌ترین منبع كلسیم است كه در تمام مراحل زندگی مفید است.

دكتر خلوت یادآور شد: كلسیم برای استخوان‌های در حال رشد و در استخوان‌های تكامل یافته برای نگهداری وضعیت مطلوب و بالاخره در سنین بالا كه به دلایلی جذب استخوان شروع می‌شود، برای ترمیم نیز دریافت كلسیم الزامی است.

وی ادامه داد: آنچه باعث حفظ تراكم استخوان، قدرت و سلامت اسكلت بدن می‌شود، رژیم‌های غذایی غنی از كلسیم است كه در این مورد شیر در راس رژیم غذایی روزانه قرار دارد، زیرا بهترین شكل كلسیم توام با ویتامین D در شیر موجود است. ویتامین D در ماست و پنیر به علت تغییرات آنزیمی از بین می‌رود و این ویتامین تنها در شیر وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه قرص‌های كلسیم به دلایلی ممكن است با تركیبات غذایی موجود در روده تركیب و به صورت غیرقابل جذب از روده دفع می‌شود، تصریح كرد: بهترین شكل تامین كلسیم، مصرف روزانه حداقل نیم لیتر شیر است، زیرا تركیب شیر حاوی بهترین شكل كلسیم توام با ویتامین D می‌باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: مصرف منظم روزانه شیر، علاوه بر حفظ سلامت بدن و ذخیره كلسیم در ساختار استخوان از هزینه‌های اضافی برای فرد و اقتصاد كشور جلوگیری می‌كند. همچنین عوارض ناخواسته قرص‌های كلسیم را كه اغلب بی‌مورد تجویز می‌شود به همراه نخواهد داشت.

دكتر خلوت خاطرنشان ساخت: همه زنان یائسه كه در معرض استئوپروز (پوكی استخوان) هستند و همه افراد بالاتر از 50 سال كه آمادگی زمینه بروز پوكی استخوان را دارند به جای داروهای بی‌مورد و هزینه‌های گزاف، مصرف شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha