سلامت نیوز :یك جراح مغز و اعصاب با اشاره به این‌ كه تمام ضربه‌های وارد شده به سر با آسیب جدی همراه نیست، اظهار داشت: ضربه‌ای كه بیهوشی خفیف ایجاد می‌كند درمان‌پذیر است ولی ضربه‌های شدیدتر كه با شكستگی جمجمه و له‌شدگی مغز همراه است صدمات متعددی به نسج مغزی می‌زند.

دكتر حمید رحمت متخصص جراحی مغز و اعصاب در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: در ضربه‌های مغزی كه با پارگی شریان همراه است، مقدار زیادی خون در فاصله كمی در زیر استخوان و خارج سخت ‌شامه جمع می‌شود كه در این صورت فرد مصدوم نیاز به جراحی دارد در حالی ‌كه در بسیاری از خونریزی‌ها نیازی به جراحی نیست و درمان‌های دیگر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در ضربه‌هایی كه تنها پوست سر آسیب می‌بیند مشكل حادی به‌ وجود نمی‌آید ولی در ضربه‌های شدید مغزی امكان خونریزی‌های متعدد در داخل مغز وجود دارد كه درمان این موارد خیلی رضایت‌بخش نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به این ‌كه اگر شدت ضربه، بیهوشی كامل به همراه داشته باشد به نسج مغزی صدمات زیادی می‌زند، اظهار كرد: در بعضی از ضربه‌های مغزی به علت چرخش مغز در داخل جمجمه شكستگی‌های متعددی در قسمت‌های مختلف ایجاد می‌شود و در این حالت امكان بیهوشی فرد وجود دارد و یا علائم عصبی و فلج اعضا اتفاق می‌افتد كه امكان بهبود بعضی از اندام‌های فلج بعد از درمان وجود دارد.

وی خاطرنشان كرد: اصولاً بیش از 85 درصد ضربه‌های وارد شده به مغز خفیف است و با دو تا سه روز بستری شدن قابل درمان هستند در حالی ‌كه 15 درصد ضربه‌ها احتیاج به درمان پزشكی دارند که حدود 5 درصد آنها ضربه‌های مغزی شدید هستند.

دكتر رحمت، مهم‌ترین علائم ضربه‌ مغزی را بیهوشی، استفراغ مكرر و قطع تنفس دانست و افزود: باز كردن راه تنفسی مصدوم در محل حادثه اهمیت زیادی دارد و با توجه به زمان به هوش آمدن، عوارض مختلفی برای فرد به وجود می‌آید.

این جراح مغز و اعصاب با بیان این‌ كه سقوط از بلندی، تصادفات، اصابت اجسام سخت به جمجمه مانند سنگ یا میله‌ی آهنی از علل ایجاد ضربه‌ مغزی هستند، گفت: در درمان فردی كه دچار ضربه مغزی شده، برطرف كردن مشكل تنفسی، پایین آوردن فشار مغز و مطمئن شدن از نداشتن عفونت ثانویه ضروری است و در بعضی مواقع برای فرد صدمه دیده دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌شود.

دكتر رحمت ادامه داد: در همه موارد شكستگی جمجمه، احتیاجی به جراحی نیست تنها وقتی که شكستگی با جابجایی استخوان جمجمه همراه باشد و فشار روی مغز وارد شود نیاز به جراحی دارد.

وی در پایان اظهار داشت: مواظبت از كودكان و استفاده از حفاظ ایمن در لبه‌های بالكن و پشت بام به منظور جلوگیری از سقوط، رعایت اصول ایمنی و سالم‌تر سازی جاده‌ها، نوسازی وسایل نقلیه، رعایت اصول بهداشت كار و همچنین استفاده از كلاه ایمنی توسط موتورسواران و كسانی كه در ساختمان‌ها كار می‌كنند، مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از وارد آمدن ضربه مغزی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    25 0
    سلام وقتتون بخیر ببخشید پسر عموم تصادف کرده و تو کماس الان نزدیک ۲۰روزه،، دکترا میگن مغزش له شده ضریب هوشیش ۷و ثابت مونده،خواستم بدونم بطورکلی بیمار ما تو چه وضعیتیه؟راه حلی هست برای کمک کردن بهش یا همچنان باید منتظر بمونیم؟ ظاهرا دکتراش گفتن ممکنه یه تیکه از جمجه ش رو بردارن برای خارج شدن گاز فشار یا همچین چیزی ممنون میشم جواب بدید