دانشمندان امیدوارند با کشف جدید خود، اختلال‌های رنگدانه‌ای پوستی غیر قابل درمانی را که تنها با برخی راهکار‌ها کنترل می‌شد، درمان کنند.

درمان خطرناک‌ترین بیماری‌های پوستی به کمک پروتئینی مخفی در بدن

سلامت نیوز:دانشمندان امیدوارند با کشف جدید خود، اختلال‌های رنگدانه‌ای پوستی غیر قابل درمانی را که تنها با برخی راهکار‌ها کنترل می‌شد، درمان کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران،کارشناسان دانشگاه براون (Brown University) در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند نوعی پروتئین به نام opsin ۳ که به پروتئینی به نام rhodopsin نزدیک است نقشی بسیار مهم در تعیین رنگدانه‌های پوستی انسان دارد.
 

هنگامی که انسان در معرض تماس نور خورشید بدون محافظت از پوست قرارمی گیرد تابش اشعه ماورای بنفش خورشید سبب تحریک پوست و تولید ملانین بیشتر می‌شود تا دربرابر اثر‌های سرطانی پرتو‌های خورشیدی از بدن محافظت کند؛ این مسئله سبب تیره شدن رنگ پوست می‌شود به همین دلیل اهالی کشور‌های گرم خیز از جمله ساکنان کشور‌های مناطق استوایی پوستی تیره به نسبت ساکنان مناطق سردخیز و نزدیک قطب دارند.
 
اشعه‌های خورشیدی UV به ۲ بخش تقسیم می‌شوند؛ امواج با طول موج کوتاه یا UVB و امواج با طول موج بلند یا UVA که هر دو اثر‌هایی بر رنگ پوست بدن انسان می‌گذارند.
 
به گفته کارشناسان اشعه‌های UVB سبب تیره شدن رنگ پوست انسان می‌شوند. محققان دانشگاهی به تازگی نقش opsin ۳ را در سلول‌های ملانوسیت انسانی کشف کرده اند؛ این پروتئین سبب ایجاد میزان رنگدانه در سلول‌های پوستی می‌شود، کارشناسان امیدوار هستند با بررسی‌های بیشتر به راهکار‌های جدید برای درمان اختلال‌های رنگدانه‌ای درپوست بدن انسان از جمله ویتیلیگو دست یابند.
 

محققان طی آزمایش‌های خود دریافتند پروتئین opsin ۳ اشعه UVA خورشید را تشخیص می‌دهد و با ایجاد فعل و انفعالات در بدن سبب تولید ملانین می‌شود.
 
یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند opsin ۳ می‌تواند تعداد ملانوسیت‌های رنگدانه‌ای پوست را تعیین کند و بررسی این پروتئین می‌تواند درمانی بر بیماری‌های مرتبط با رنگدانه‌های پوستی، چون آلبینیسم (تولید بسیار کم ملانین) یا درمان حساسیت بیماران به اشعه خورشید مانند آلرژی به نور خورشید یا درمان برخی سرطان‌های پوستی رایج باشد.
 

در مبتلایان به بیماری آلبینیسم به دلیل تولید بسیارکم ملانین در سلول‌های پوستی رنگ پوست و حتی مو‌های افراد سفید است و به طور معمول این بیماری از دوران جنینی به وجود می‌آید و نوزاد همراه با بیماری مادرزادی به دنیا می‌آید. افراد مبتلا به آلبینیسم افزون بر تفاوت ظاهری با دیگر افراد درمعرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. همچنین این افراد در بییشتر موارد از مشکل ضعف بینایی رنج می‌برند و باید تحت نظارت پزشک قرار بگیرند.
 

در بیشتر بیماری‌های ناشی از اختلال‌های رنگدانه‌های پوستی راهکاردرمانی قاطعی وجود ندارد. دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند opsin ۳ را در پوست مورد هدف قرار دهند و میزان آن‌ها و فعالیتشان در سایر بخش‌های بدن را بررسی کنند.
 
خاموش یا فعال کردن این پروتئین می‌تواند سبب درمان اختلال‌های رنگدانه‌ای در بدن افراد شود.
 
منبع: sciencedaily

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha