سلامت نیوز :مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشكی قم میزان تولید روزانه زباله‌های بیمارستانی در استان را 3 هزار و 700 كیلوگرم عنوان كرد.

یدالله غفوری امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تعریف پسماند پزشكی گفت: پسماند پزشكی بر اساس آیین‌نامه شامل همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور مراكز بهداشتی درمانی، آموزشی درمانی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی است.
وی ادامه داد: در عمل بین 75 تا 90 درصد پسماندهای تولیدی مراكز درمانی بیخطر و شبه خانگی هستند و 10 تا 25 درصد پسماند ضایعات خطرناك هستند كه نیاز به مدیریت ویژه دارند.
مدیرگروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشكی قم ادامه داد: در حال حاضر روزانه یكهزار كیلوگرم زباله در مراكز بهداشتی و مطب پزشكان استان قم تولید می‌شود.
وی افزود: همچنین 2 هزار و 700 كیلوگرم پسماند پزشكی نیز در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی و بیمارستان‌های آیت الله گلپایگانی و ولیعصر تولید می‌شود.
غفوری اظهار داشت: جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی بر اساس ملاك و استاندارد مدنظر و طبق آیین‌نامه ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشكی سال 1386 مصوبه هیئت وزیران به دانشگاه‌های علوم پزشكی واگذار شده است.
وی افزود: موارد اجرایی مصوبه شامل هشت فصل بوده كه از فصل یكم تا چهارم به تعاریف و اصطلاحات و شرح وظایف می‌پردازد و موارد اجرایی فصل‌های پنجم تا هشتم به تفكیك و بسته‌بندی پسماند، نگهداری، حمل و نقل، امحاء و بی‌خطرسازی اشاره دارد.
مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشكی قم با بیان اینكه تمام فصل‌های این دستورالعمل در بیمارستان‌ها طبق برنامه اجرایی انجام می‌شود، عنوان كرد: در همه بیمارستان‌ها یك نفر كارشناس بهداشت محیط به عنوان مسئول پسماند پزشكی فعالیت می‌كند.
وی افزود: تمام پسماندهای پزشكی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها اعم از آی‌سی‌یو، اورژانس، شیمیایی، عفونی و غیرعفونی به طور جداگانه بررسی و تفكیك می‌شوند.
غفوری با بیان اینكه جمع‌آوری پسماند و مخازن زباله در محل مناسبی تخلیه و ضد عفونی می‌شوند، ادامه داد: در واقع در تمام بیمارستان‌ها مكانی برای جمع‌آوری و نگهداری موقت پسماندها در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: در دستور عمل وزارت بهداشت تاكید بر این موضوع شده كه بی‌خطرسازی و امحای پسماند در مبدأ و توسط دستگاه امحاء غیرسوز اتوكلاو انجام شود.
مدیرگروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشكی قم با اشاره به اینكه روزانه هر تخت بیمارستانی حدود 2.4 كیلوگرم زباله تولید می‌كند، عنوان كرد: تفكیك زباله در بیمارستان در سه گروه سرسوزن و سرنگ در محفظه سیفتی باكس، زباله‌های عفونی در پلاستیك‌های زرد رنگ و زباله‌های معمولی در پلاستیكهای سیاه‌رنگ جمع‌آوری می‌شود.
غفوری افزود: در حال حاضر تنها بیمارستان شهید بهشتی استان قم مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی پسماند است و روزانه 500 كیلوگرم پسماند در این بیمارستان امحاء و بی‌خطر می‌شوند.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكی پیش بینی لازم برای تجهیز و بیخطرسازی پسماند در بیمارستان‌های زیرپوشش را انجام داده تا امحاء زباله‌های بیمارستانی در همان مكان مبدأ انجام شود.
مدیرگروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشكی قم در پایان گفت: امیدواریم با كمك بخش خصوصی بتوانیم تمام بیمارستان‌های استان را به دستگاه بی‌خطرسازی زباله مجهز كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha