رییس دانشگاه علوم پزشكی جهرم در كارگروه اطلاع رسانی پویش ملی كنترل فشار خون كه با حضور معاون بهداشت و برخی از مسئولین دانشگاه، اصحاب رسانه و برخی از مدیران روابط عمومی این شهرستان برگزار شد، گفت: سكته قلبی و مغزی عامل اول مرگ و میر در ایران به دلیل فشار خون بالا است. همچنین 80 درصد علت دیالیز در بیمارستان های مطهری و خاتم الانبیای خفر شهرستان جهرم به دلیل عدم كنترل فشار خون بالا بوده است.

عدم كنترل فشار خون بالا علت 75 درصد دیالیز بیماران در جهرم

سلامت نیوز:رییس دانشگاه علوم پزشكی جهرم در كارگروه اطلاع رسانی پویش ملی كنترل فشار خون كه با حضور معاون بهداشت و برخی از مسئولین دانشگاه، اصحاب رسانه و برخی از مدیران روابط عمومی این شهرستان برگزار شد، گفت: سكته قلبی و مغزی عامل اول مرگ و میر در ایران به دلیل فشار خون بالا است. همچنین 80 درصد علت دیالیز در بیمارستان های مطهری و خاتم الانبیای خفر شهرستان جهرم به دلیل عدم كنترل فشار خون بالا بوده است.
 
به گزارش  سلامت نیوز به نقل از وبدا، دكتر محمد رحمانیان اظهار داشت: كم تحركی، چاقی شكمی و عدم تغذیه مناسب مانند مصرف بالای نمك و فست فودها عامل اصلی فشار خون بالا است و می توان با كاهش مصرف نمك 33 درصد فشار خون را كاهش داد.
 
وی افزود: متاسفانه مردم درمان را مهمتر از پیشگیری می دانند. با اطلاع رسانی دقیق و هدفمند می توان رویكرد مردم را به سمت پیشگیری از بیماری های غیر واگیر هدایت كرد.
 
دكتر رحمانیان با اشاره به گروه هدف پویش ملی كنترل فشار خون كه از افراد بالای 30 سال آغاز می شود گفت: در مقایسه با دیگر كشورها متاسفانه در ایران، سن ابتلا به فشار خون بالا به سنین پایین رسیده و این موضوع، خبری بسیار ناگوار است.
 
وی افزود: 120 هزار نفر در جهرم بالای 30 سال هستند و پیش بینی می شود با اجرای این طرح ملی در شهرستان، تعداد 8 هزار بیمار شناسایی شده مبتلا به فشار خون بالا به 12 هزار نفر برسند.
 
وی، درمان صحیح در بیماران مبتلا به فشار خون بالا را بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه تعدادی از مردم با وجود اطلاع از بیماری فشار خون بالای خود تحت درمان نادرست هستند كه این امر می تواند عوارض جبران ناپذیری به بار آورد.
 
دكتر سید مجید ارجمند، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در ادامه جلسه با اشاره به شیوع 27 درصدی مردم ایران به فشار خون بالا گفت: شیوع این بیماری در استان فارس در مقایسه با دیگر استان های كشور وضعیت بهتری دارد و 22 درصد مردم فارس دچار فشار خون بالا هستند.
 
وی در ادامه افزود: در استان فارس از این 22 درصد بیمار مبتلا به فشار خون نیمی از آنها به مراكز بهداشتی و درمانی مراجعه كرده و از این میزان تنها 20 درصد تحت مراقبت و درمان هستند.
 
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم، پایش فشار خون و سنجش توده بدنی را ركن اصلی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های عروقی دانست و گفت: با اقدامات ساده می توان از بسیاری از بیماری های خطرناك چون سكته های قلبی و مغزی جلوگیری كرد.
 
 به گفته وی، استاندارد استفاده هر فرد از سدیم در طول روز تنها 12 درصد است و این در حالی است كه طبق آمار اعلام شده به طور متوسط هر فرد ایرانی روزانه بر سر سفره خود، 3 درصد سدیم اضافی با نمكدان مصرف می كند. حذف نمكدان از سر سفره ها بسیار ضروری است.
 
دكتر شاپور شادمند، مدیر پیشگیری از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی جهرم نیز، گفت: پویش ملی كنترل فشار خون در شهرستان جهرم در دو فاز انجام می شود كه فاز اول آن اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا است كه تا عید فطر ادامه دارد و فاز دوم آن كه عملی شدن این برنامه است به مدت یك ماه از 17 خرداد ماه تا 17 تیر ماه 98 انجام می شود.
 
وی در ادامه افزود: در این پویش، 100 مركز ثابت بهداشتی و درمانی شهر و روستا به همراه 15 مركز سیار و ثابت دیگر در مكان های پر رفت و آمد شهرستان برپا می شود كه همگی در دو شیفت صبح و عصر آماده ارائه خدمات پایش به صورت رایگان به مردم هستند.
 
وی در پایان افزود: افراد بالای 30 سال می توانند به صورت غیر حضوری با مراجعه به سامانه ثبت فشار خون به شیوه خود اظهاری salamat.gov.ir نسبت به تكمیل پرسشنامه و ثبت فشار خون خود در سامانه اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha