١٥‌میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون؛ آمارها به اندازه کافی تکان‌دهنده‌اند. اما زمانی که بدانیم ٤٠‌درصد افراد مبتلا به این بیماری، از بیماری‌شان خبر ندارند، دیگر باید نگران شد.

مرگ‌های پُرفشار

سلامت نیوز:  ١٥‌میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون؛ آمارها به اندازه کافی تکان‌دهنده‌اند. اما زمانی که بدانیم ٤٠‌درصد افراد مبتلا به این بیماری، از بیماری‌شان خبر ندارند، دیگر باید نگران شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،ماجرا تنها به یک بیماری ختم نمی‌شود، فشار خون بالا منجر به بروز سکته قلبی، سکته مغزی، مشکلات کلیوی، زوال عقل، مرگ زودرس و… می‌شود و فرد را دچار دردسرهای فراوانی می‌کند.

  همین چند روز پیش روز جهانی فشار خون بود. اهمیت این روز از آن جهت است که هر‌ سال ١٠‌میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به این بیماری، جانشان را از دست می‌دهند بدون این‌که در ابتدا بدانند مبتلا به فشار خون‌اند.

وزیر بهداشت نام این بیماری را قاتل خاموش می‌گذارد و تاکید می‌کند که مردم باید نسبت به این موضوع هشیار باشند. همین هم شده تا کمپین ملی برای سنجش فشار خون در کشور اجرا شود؛ کمپینی که از ٢٧ اردیبهشت تا ١٥ تیرماه فعال است و در نظر دارد تا فشار خون ٢٠‌میلیون ایرانی را اندازه‌گیری کند.


آمارها چه می‌گویند؟
بر اساس آخرین پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر که در ‌سال ۹۵ انجام شد، تمام مرگ‌ومیرهای کشور که کمتر از حدود ۴۰۰‌هزار مورد گزارش می‌شود، نزدیک به ۱۰۰‌هزار مرگ به علت فشار خون بالا اتفاق می‌افتد.

براساس بررسی‌های انجام شده، به‌طور متوسط ۲۲‌درصد زنان و ۲۱‌درصد مردان ایرانی مبتلا به فشارخون بالا هستند، همچنین گروه سنی ۵۵ تا ۶۹‌سال هم بیش از ۵۰‌درصد دچار عارضه فشار خون بالا هستند. به استناد پایش انجام شده، طی ۲۵‌سال گذشته شیوع فشار خون بالا در کشور ما حدود سه برابر شده است که پیش‌بینی می‌شود آمارها روند تصاعدی به خود بگیرد.


کمتر نمک بخورید
مصرف نمک، یکی از عوامل ابتلا به فشار خون است؛ نمکی که در ایران بیش از استانداردهای جهانی استفاده می‌شود. گفته می‌شود مصرف نمک در ایران سه برابر میزان مطلوب و دو برابر میانگین جهانی است.

در ایران روزانه ١٥ گرم نمک مصرف می‌شود که ٤ تا ٦ گرم این میزان، از طریق مواد غذایی صنعتی مانند بیسکوییت‌ها، نان و غیره وارد بدن افراد می‌شود، ٩ تا ١١ گرم نمک از طریق غذاهای طبخ‌شده در آشپزخانه و نمکدان سر سفره مصرف می‌شود. مصرف بیش از حد نمک بیشترین نقش را در بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ افراد دارد.


چرا مبتلا به فشار خون بالا می‌شویم؟
چاقی و اضافه وزن، مصرف سیگار، وراثت، مصرف مشروبات الکلی، مصرف زیاد نمک، استرس و دیابت از عوامل ابتلا به فشار خون بالاست. اما سوال اینجاست که از کجا متوجه شویم مبتلا به فشار خون بالا شده‌ایم؟ پزشکان می‌گویند بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا، نشانه‌ای مبنی بر بیماری‌شان نمی‌بینند، به همین دلیل به این بیماری قاتل خاموش گفته‌ می‌شود.

با همه اینها زمانی که فشار خون به ١١٠ تا ١٨٠ میلی‌متر جیوه برسد، دیگر مورد اورژانسی باید بررسی شود. به‌طور کلی سردرد، حالت تهوع، استفراغ، تاری دید یا دوبینی، خونریزی بینی، تپش قلب یا ضربان نامنظم و مشکل تنفسی از نشانه‌های ابتلا به فشار خون بالاست. هرکس که این علایم را تجربه کند، باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کند.

چطور فشار خون بالا را کنترل کنیم؟

سیر: اگر مزه سیر برای شما خیلی قوی است، مکمل‌های سیر نیز موجود هستند. اگر نمی‌توانید کل بوته سیر را بخورید، یک تکه سیر را در دهان خود نگه دارید و سعی کنید آن را ١٥ دقیقه بمکید. همچنین می‌توانید یک تا دو حبه سیر را خرد و آن را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. یک روش دیگر آن است که تکه‌های خردشده را بردارید، آن را روی یک تکه میوه بگذارید و با عسل بپوشانید.

هویج: روزانه یک تا سه لیوان آب هویج بنوشید. مطمئن شوید میوه ارگانیک خریده‌اید و هیچ شکری اضافه نکنید.

آب نارگیل:   هشت فنجان آب نارگیل ارگانیک را یک تا سه بار در روز بنوشید. تاثیرات بر پایه وزن هستند، بنابراین اگر چاق هستید، آب نارگیل بیشتر بنوشید. (سه بار در روز)

گوجه:  یک فنجان گوجه فرنگی تازه، سس گوجه‌فرنگی یا آبمیوه ترکیبی را هر روز بخورید. اگر طعم گوجه‌فرنگی را دوست ندارید، از مکمل‌های لیکوپن استفاده کنید. از سس گوجه‌فرنگی تجاری پرهیز کنید، چون حاوی سطوح بالایی از سدیم است.

انار:   دانه انار را به سالاد اضافه کنید یا آب آن را بگیرید.

چغندر و تربچه:  آب چغندر یا تربچه بهترین نوع سبزیجات هستند که فشار خون را کاهش می‌دهند. روزانه یک لیوان آب از آن را بنوشید.

کنجد:  یک فنجان کنجد یا روغن کنجد را روزانه، حداقل دو ماه به غذاهای خود اضافه کنید.

فلفل قرمز:   یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز روزانه مصرف کنید. اگر طعم آن برای شما بسیار تند است، می‌توانید مکمل فلفل را مصرف کنید.

زنجبیل:   زنجبیل تازه را به اسموتی و آبمیوه اضافه و سعی کنید زنجبیل را در غذای روزانه خود بگنجانید .

چای ختمی:   ختمی‌های خشک را در یک فنجان آب تصفیه‌شده داغ بریزید. عسل ارگانیک خام و لیمو را به سلیقه اضافه کنید.

هل:  یک قاشق چای‌خوری از پودر هل را با عسل ارگانیک خام در یک فنجان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید. دو بار در روز بنوشید.

شکلات:  مطمئن شوید شکلات یا پودر کاکائو حداقل ٥٠ تا ٨٠‌درصد از کاکائو را تشکیل می‌دهد، تا از مزایایش بهره‌مند شوید. فقط به خاطر داشته باشید هر چه مقدار کاکائو بیشتر باشد، مغزی‌تر است.

کرفس:  کرفس خردشده را در چایی، غذا یا آب کرفس تازه بریزید و ٣ بار در روز بنوشید.

زردچوبه:   پودر زردچوبه را به چای مورد علاقه خود اضافه بکنید و آن را با عسل ارگانیک زنجبیل و خام مخلوط کنید.

ورزش کردن:    مقدار توصیه‌شده برای ورزش روزانه ٣٠ دقیقه فعالیت هوازی است.

زالزالک:  چای زالزالک را یک تا سه بار در روز بنوشید.

گیاه پنجه گربه: روزانه ٣٥٠ میلی‌گرم از گیاه پنجه گربه استفاده کنید. چای با گیاه پنجه گربه جایگزین خوبی است.

دارواش:    گیاه دارواش مضر و سمی است، اگر خام و فرآوری‌نشده باشند. قبل از گرفتن عصاره گیاه دارواش با پزشک مشورت کنید تا از فشار خیلی پایین ( زیر فشار خون طبیعی ) دوری کنید.

امگا ٣:   ماهی چرب مثل ماهی قزل‌آلا، شاه‌ماهی، کنسرو ماهی‌تن و ساردین حاوی مقدار خوبی از امگا ٣ است. مقدار توصیه شده از امگا ٣، ١٠٠٠ میلی گرم است.

ویتامین D:    اگر قرار است از مکمل‌ها استفاده کنید، مطمئن شوید D٢ است. ویتامین D٣ شکل فعال بدن است که بدن می‌تواند از آن استفاده کند. مقدار توصیه شده از ویتامین در هر روز، ٢‌هزار واحد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha