شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 27159

این مطالعه نشان داد که ۲۶ دقیقه قیلوله کارآیی را ۳۴ درصد و هوشیاری را ۵۴ درصد افزایش می دهد.

سلامت نیوز :به مامورین برج مراقبت در آمریکا ۲۶ دقیقه خواب نیمروزی توصیه شده است. این پیشنهاد پس از حوادث چند هفته گذشته مطرح می شود که در آن مامورین کنترل پرواز در چند فرودگاه آمریکا به خواب رفتند و خلبانان مجبور شدند بدون کمک برج مراقبت فرود آیند. اما آیا ۲۶ دقیقه زمانی ایده آل برای قیلوله است؟
از مارس گذشته تاکنون گزارش شده است که پنج مامور کنترل پرواز در آمریکا در حین کار خوابیده اند. اداره هوانوردی فدرال آمریکا می گوید در سه مورد افراد خاطی اخراج شده اند.
اکنون "برد ایمنی حمل و نقل ملی" خواستار "خواب نیمروزی کنترل شده" برای کسانی است که در شیفت شب کار می کنند.
مارک روزکایند عضو این برد و کارشناس خستگی به پژوهش سازمان فضایی ناسا در سال ۱۹۹۵ اشاره می کند که خود نیز یکی از نویسندگان آن بود.
او می گوید این مطالعه نشان داد که ۲۶ دقیقه قیلوله کارآیی را ۳۴ درصد و هوشیاری را ۵۴ درصد افزایش می دهد.
او می افزاید شواهد دیگری نیز وجود دارد که بیانگر آن است ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خواب نیمروزی بسیار مفید است.
توصیه آقای روزکایند به قیلوله از حمایت اتحادیه مامورین برج مراقبت نیز برخوردار است. این اتحادیه می خواهد خواب نیمروزی در هر دو شیفت شب و روز مجاز شود.
اما علاوه بر صنعت هوانوردی، سایر حرفه ها نیز در شیفت های شب و روز با خستگی و فرسودگی دست و پنجه نرم می کنند. در مشاغلی که با ماشین و موتور سر و کار دارند، خطر خواب آلودگی بسیار زیاد است.
اما بعضی کارشناسان تردید دارند که ۲۶ دقیقه مدت زمان ایده آلی برای خواب نیمروزی باشد.
جیم حورن، مدیر شورای پژوهش خواب در بریتانیا می گوید این کمی طولانی است و این خطر را دارد که شما به خواب عمیقی بروید.
وی توصیه می کند که قیلوله با قهوه ترکیب شود تا ظرف ۲۰ دقیقه کافئین شما را سر حال کند.
او می گوید: یک فنجان قهوه بنوشید و سر خود را پایین بگذارید. اگر این دو با هم باشد اثرش بسیار بیشتر خواهد بود.
به گفته آقای حورن، احتمالا ۱۵ دقیقه کافی است، چون اگر شما بیش از ۲۰ دقیقه بخوابید این خطر هست که به خواب عمیقی بروید و وقتی بیدار می شوید بسیار گیج تر باشید.
او می گوید: "بسیاری از مردم وقتی بیدار می شوند، کافئین مصرف می کنند، اما شما بیست دقیقه فرصت دارید. این شیوه کار می کند. تردیدی در آن نیست."
وی می افزاید چون مردم نمی توانند فورا به خواب روند، محاسبه دقیق مدت زمان خواب آنها امکانپذیر نیست. اما حتی ۱۵ دقیقه چرت هم مفید است.
"با مصرف کافئین شما حداقل می دانید که طی ۲۰ دقیقه هوشیار تر خواهید بود."
آقای حورن می گوید این تاکتیک برای آنها که شب قبل به هیچ وجه نخوابیده اند کافی نیست تا آنها را سر حال کند، اما برای آنهایی که خوب نخوابیده اند مفید است.
دیر یا زود؟
او می گوید اگر قیلوله طولانی جزئی از زندگی روزانه شما باشد، بدن شما به آن عادت می کند و به راحتی و بدون اینکه گیج باشید از خواب بیدار می شوید.
لیندا واسمر اندروز که نویسنده مسائل بهداشتی در ایالت نیومکزیکو است می گوید ۲۶ دقیقه طولانی است و خواب نیمروزی باید حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باشد.
او می گوید زمان این خواب نیز مهم است. اگر زود بخوابید بدن شما آماده نیست و اگر دیر بخوابید، ممکن است شب نتوانید براحتی به خواب بروید.
به گفته خانم اندروز بعد از ظهرها بین ساعت ۱ تا ۳ که انرژی بدن پس از صرف نهار کمی افت می کند، بهترین موقع است.
اما صرفنظر از اینکه بهترین استراتژی چیست، بعید است که مامورین کنترل هوایی آمریکا به این زودی ها چنین تاکتیکی را بکار گیرند.
ری لاهو وزیر حمل و نقل آمریکا طرح خواب نیمروزی در حین کار را برای کارمندان صنعت هوانوردی رد کرده است.
او گفته است که به کارمندان حقوق داده نمی شود که بخوابند. وی در عوض دستور داده مدیران بیشتری برای نظارت بر شیفت های شبانه استخدام شوند تا دیگر کسی در هنگام کار به خواب نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha