سلامت نیوز : دبیر علمی هفدهمین كنگره انجمن قلب و عروق ایران گفت: 90درصد بیماری‌های قلبی در كشور قابل ترمیم هستند كه می‌توان به كمك دستگاه‌های تشخیصی 10 درصد بقیه را اجازه تولد نداد.

به گزارش فارس، محمد مهدی پیغمبری در نشست خبری هفدهمین كنگره انجمن قلب و عروق ایران كه ظهر امروز در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: در كنگره امسال دستاوردهای نوین معرفی می‌شود كه یكی از آنها تصویربرداری قلبی به كمك MRI است و بر همین اساس تعدادی دستگاه MRI با كیفیت بالا وارد ایران شده‌اند.

وی افزود: از دیگر مواردی كه در این كنگره بحث می‌شود تعویض دریچه آئورت به صورت غیر عمل جراحی و غیر تهاجمی است كه حدود یك سال است كه در ایران شروع شده و تاكنون 11 نمونه انجام شده است.

وی افزود: در بیمارانی كه مبتلا به تنگی دریچه قلب هستند و بیماری آنها به گونه‌ای است كه نمی‌توانند تحت عمل جراحی باز قرار بگیرند استفاده می‌شود.

دبیر علمی هفدهمین كنگره انجمن قلب و عروق ایران ادامه داد: آنژیوگرافی غیر تهاجمی نیز روش نوینی است در تشخیص بیماری‌های قلبی است كه بیشتر از 6 دقیقه طول می‌كشد و از جدیدترین روش‌هایی است كه چند سال است در ایران انجام می‌شود.

وی افزود: موضوع كار بیوگرافی قلب در جنین كه در ایران موضوعی نوپا محسوب می‌شود و بر اساس آن می‌توان بسیاری از ناهنجاری‌های قلبی در كودكان را قبل از تولد تشخیص داد در این كنگره بحث می‌شود.

پیغمبری خاطر نشان كرد: به كمك این روش اگر در سنین پایین جنینی ناهنجاری‌های جدی وجود داشته باشد به طوری كه پس از تولد، كودك دچار مشكل جدی شود با رعایت موازین شرعی دستور سقط داده می‌شود و بین 12 تا 16 هفتگی جنین این كار انجام می‌شود.

وی اضافه كرد: یك درصد از بیماری‌های قلبی مربوط به بیماری‌های مادرزادی هستند كه 90 درصد آنها قابل درمان و مابقی قابل ترمیم نیستند.

در ادامه این نشست سعید حسینی دبیر اجرایی كنگره اظهار داشت: باید جایگاه پیوند قلب بیش‌تر از پیش مشخص شود و بیمه‌ها موظف شوند دستگاه‌های كمك قلبی را پوشش دهند.

وی افزود: قیمت این دستگاه‌ها بین2 تا 200میلیون تومان است و به كمك این دستگاه می‌توان فردی را كه قلبش نمی‌زند زنده نگه داشت و دستگاهی در بدنش كار گذاشت تا وی به طور كامل زندگی كند.

حسینی یادآور شد: این دستگاه‌ها در ایران وجود ندارند اما بر اساس مشاهدات مشخص شده افرادی كه پیوند قلب می‌گیرند شانس زنده ماندنشان 70 تا 80 درصد است و افرادی كه از دستگاه‌های كمك قلبی یا همان قلب مصنوعی استفاده می‌كنند 50 تا 60 درصد تا 5 سال زنده می‌مانند.

هفدهمین كنگره انجمن قلب و عروق ایران از 20 تا 23 اردیبهشت در سالن خلیج فارس برگزار می‌شود و تاكنون 356 مقاله به دبیرخانه این كنگره ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha